/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Oversættelse fra dansk til tysk
Fra : dumpo
Vist : 504 gange
40 point
Dato : 06-01-05 20:53

Hej
Kan nogen hjælpe mig med at oversætte følgende tekst fra dansk til tysk?

Kan du fortælle hvor meget et dobbeltværelse koster ialt pr nat, hvis der bor tre i det?

Hilsner fra Dumpo

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-05 21:04

Was kostet ein dobbeltzimmer mit drei übernachtende pro nacht, bitte?

Er ikke helt sikker på stavningen, men det virker.

Nu skrev du jo heller ikke om det skulle skrives eller siges? Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-05 21:05

Din tekst vil lyde sådan her, ca. : Bitte, wieviel kostet es pro nacht für einen dobbeltzimmer, wenn drei personen dort wohnt ? wohnt eller übernachtet (betyder: overnatter).

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dumpo

Dato : 06-01-05 21:08

Hej Arne

Tak for hjælpen. Det skal skrives. Men jeg kan jo godt finde ud af at bruge en ordbog
Hilsner fra Dumpo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 21:10

Bitte, sagen Sie mir der gesamtpreis für eine ubernachtung, mit drei personen im dobbelzimmer.

Sådan f.eks.

mvh dova

Kommentar
Fra : dumpo

Dato : 06-01-05 21:11

Hej Jakjoe

mange tak for oversaettelsen. Nu kan jeg vist klare mig
Hilsner fra Dumpo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 21:11

übernachtung , selvfølgelig

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:11

jakjoe

Man begynder ikke med Bitte, man afslutter med Bitte. Sådan er det tyske sprog så anderledes. Det er netop den såkaldt "omvendte ordstilling", der for mange gør sproget svært. Din oversættelse er en "ord til ord" oversættelse, og vil også blive forstået. Men er altså hvad man også kunne kalde "Skralde-Spandsk-Tysk". Sorry.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:14

dova

Næsten det samme gælder din, blot vil jeg ikke nævne ordet Skraldespand, din var noget tættere på.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-05 21:15

arne.jakobsen>Jeg kan godt begynde med Bitte, og det kan en tysker også finde på....så vidt jeg ved.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 21:20

Ved du hvad arne.
jeg ved godt, at du evt. nødigt vil sætte point over styr som du regner med at få.
Jeg vil gøre opmærksom på, at man starter med BITTE, jeg har færdedes meget i Tyskland og talt sproget, har haft en tysk lejer boende i 5 år, og så har jeg sproglig handelseksamen og korresspondent eksamen med tysk og engelsk som hovedfag.
BASTA

dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:20

Ja jakjoe, men så bruges det som et opmærksomheds-signal. Man går hen til disken og diskenspringeren sidder med næsen i en bog. SÅ starter man med at tilkalde sig opmærksomhed, og det gør man med f.eks. BITTE. Men i denne sammenhæng skal det altså stå sidst i sætningen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-05 21:26

arne> Bitte.......høfligheds- og opmærksomhedssignal BITTE

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:26

dova

Så er det squ underligt at du aldrig har hørt om omvendt ordstilling. Din oversættelse ville med lidt held kunne redde dig et 7-tal. Men glem det. Forstår som sædvanligt ikke hvorfor du overhovedet kommer ind med dit forslag hvis du har læst mit? Mit er kortere, mere mundret og i mine ører mere korrekt.
Men lad nu spørgeren om at bedømme vore svar og meningsudveksling.

Mvh. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 21:29

Til din orientering arne, så fik jeg tilfældigvis et 13-tal i mundtlig tysk og et 11-tal i skriftlig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:29

jakjoe

Ok. Jeg skylder dig et par Mvh.'er og og

Men PYT, du får squ osse et Hilsen Arne J.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-01-05 21:30

Arne, mein herr, bitte ruhig sein !!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 21:35

dova - siden du åbenbart vil fortsætte debatten, kan jeg kun tilføje: Tillykke med det, men du må så have glemt meget i de forløbne år.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 22:16

Med fare for repressalier...

Dova har ret! Tyskerne bruger det på den måde Dova beskriver - ikke for at få opmærksomhed, men som vi ville bruge: "Vil De/du være så venlig"

Dette har intet at gøre med omvendt ordstilling, der benyttes i en helt anden forbindelse.

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-01-05 22:32

wiefiel kostet einen Dobbeltzimmer mit einem extra Bett drin, bitte?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-01-05 15:46

Aber nicht so viel, så det gør noget

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : dumpo

Dato : 15-01-05 11:24

Tak for svaret arne.jakobsen.