/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Reparere printplade
Fra : bluebird
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 27-12-04 18:40

Jeg er kommet til at vælte mit fjernsyn, og printpladen har taget skade af faldet.
Der er kommet en 2 cm lang flænge i pladen, og nogle ledere (eller hvad de der trykte
strømførende tingester nu hedder) er blevet brudt.
Som følge af den flænge virker modtageren til fjernbetjeningen ikke, så jeg har nu 3 muligheder:

1. Leve med det, og rejse mig hver gang jeg skal skifte kanal
2. Købe et nyt fjernsyn
3. Reparere printpladen

Den første mulighed går ikke da jeg er meget doven :) ... Den anden mulighed er heller ikke særlig god da jeg ikke har så mange penge i øjeblikket, så jeg bliver vel nødt til at satse på at jeg kan reparere printpladen. Mit spørgsmål er derfor:

Hvordan reparerer man de små strømførende baner i en printplade?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-04 18:48

Hvis de er brede nok kan du lodde små isolerede ledninger fra det ene brud og til det andet, ved at skrabe isoleringslakken af og du kan evt forstærke bruddet med lidt smeltelim eller lak når ledningerne er på plads. Pas endelig på at ledningerne kun danner forbindelse hvor de må, og du skal sørge for at isolere enhederne fra hinanden inden du sætter strøm på.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-12-04 19:14

Hvor i landet bor du bluebird?

- Nær Århus, så vil jeg da gerne hjælpe dig ...

Kommentar
Fra : bluebird

Dato : 27-12-04 20:01

"og du skal sørge for at isolere enhederne fra hinanden inden du sætter strøm på".. hva mener du?

giver den lige en dag ekstra.. men.. der må vel være en nemmere metode end at lodde ledninger på.. kan man ikke lægge en eller anden form for strømførende materiale på, uden at man skal til at lodde?

- bor desværre på sjælland carsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-12-04 20:36

Jeg mener, at du skal sørge for at skidtet ikke kortslutter fordi det bliver rystet eller udvider sig ved varme.
Hvordan havde du så tænkt dig at det strømfærende skulle holde sig fast, måske lige som det stads man kan købe til at reparere el ruder på biler. Meget tvivlsomt. Dukan da bare købe et nyt hvis du ikke gider reparere ordentligt

Kommentar
Fra : bluebird

Dato : 30-12-04 01:08

hmm.. så prøver jeg sku..

Godkendelse af svar
Fra : bluebird

Dato : 30-12-04 01:09

..prøver det så..