|
| Spændingsregulator Peugeot Fra : john.friis | Vist : 4557 gange 300 point Dato : 26-12-04 23:21 |
|
Hej
Jeg har en Peugeot 307 der ofte får skiftet pærer da den åbenbart har svært ved at holde sig nede på 12V.
Har læst i FDM/Motor at man kan få en eller anden form for spændingsregulator specielt til Peugeot.
Er det en egentlig spændingsregulering, der tager alt over 12V, eller blot en simpel modstand, der "brænder" en vis del af effekten af uanset spænding?
Er der nogen der har erfaring med ovenstående, eller findes der evt. pærer, der klarer 13-14V?
mvh
John
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 27-12-04 00:24 |
|
Hej John
Du kan købe spændningsregulator til din generator.
Den består af 2stk "slæbekul" og et kredsløb der begrænser spændning (volt)
på ca. 14 volt (45-80 amp.) pris 200-300 kr.
Den kan købes i de fleste autotilbehør/reservedels butikker.
Men generatoren skal som regel afmont. for udsk. af regulatoren.
Hvis du selv laver reperationen skal du kontrolere slæbanernene for slid. (det er der
hvor slæbekulene træder på rotoren)
En helt anden ting er: chek også slelforbindelse fra motor/generator.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 27-12-04 00:33 |
|
Hej igen.
Jeg glemte dit sidste spørgsmål.
Du skal ikke købe seconda pærer (bilig)
Giv 20,00 kr mere for dine forlyspærer det betaler sig i længden.
PS.
Mål lige over plus og minus batt. poler, der skal være ca.14,5 volt når
motor er i tomgang
/steen b.
| |
|
Hej igen
- og tak for kommentaren Steen
Nu har jeg (langt om længe efter lidt jule og nytårs hygge) målt spændinger med slukket motor hhv. motor i tomgang:
Batteri: 12,6V / 14,5V
forlygte: 12,3V / 14,4V
baglygte: 12,1V / 14,2V
Så med motor i tomgang får samtlige pærer altså langt over de 12V, som de vel er beregnet til?
Jeg har hørt at grunden til overspændingen er al den elektronik en ny bil er proppet med kræver "lidt ekstra"
Ret irriterende at Peugeot (og sikkert mange andre) har overset dette ømme punkt.
Så det bedste sted at regulere spændingen er vel ude ved lygterne?
Er der nogen der kender sådan nogle smarte små dimser, man kan regulere spændingen med ude ved lygtehusene?
mvh
John
| |
|
Hej
Har for et par uger siden været på det lokale aut. Pegøjt værksted, der ifm. det årlige eftersyn monterede spændingsregulatorer både for og bag.
Foran er spændingen ved tomgang faldet fra 14,4 -> 14,1V
Bagi 14,2 ->14,0V
Jeg ved ikke rigtig - jeg blev en smule skuffet - havde forventet at spændingen kom tættere på de 12V som pærerne er beregnet til!
| |
| Kommentar Fra : Dennis160 |
Dato : 13-03-05 13:56 |
|
det er fordi det er en sekunda pære !!!! købe en halogen
| |
|
Hej
Jeg prøver lige igen igen igen (jeg har lidt problemer med at sende til kandu)
Jeg ved ikke helt hvad I mener med mærkevarepærer? Jeg køber Osram H7 pærer - det er mig bekendt halogen, har en eller anden ide om at Osram er bedre end dem man får smidt i nakken i Harald Wunderland.
Det kan også godt ske at jeg tænker lidt for firkantet. Jeg regnede med at en 12V pære (uanset fabrikat og halogen eller ej) var skabt til en spænding på 12V og ikke 14V.
Jeg er i hvertfald skuffet over at ofre 500,- på et indgreb der ændrer spændingen fra "latterlig høj" til "vanvittig høj".
Men nu har jeg monteret 2 nye pærer, så må vi se hvor længe de holder...
| |
|
De spændingsregulatore du tænker på, var i Motor for to-tre md. siden. De sættes ind ved forlygterne. Jeg mener at Peugeotforhandleren montere dem for ca. 500 kr.
| |
| Godkendelse af svar Fra : john.friis |
Dato : 26-03-05 23:41 |
|
Jeg må hellere slutte her, og håbe på at den lille spændingsreduktion er nok til at holde liv i lygterne.
Så må vi da håbe at pæreproducenterne på et tidspunkt laver pærer, der kan håndtere de 14Volt som moderne bilers 12V-system kører med.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|