|
| Hyundai Matrix 92 eller 95 oktan? Fra : fhi | Vist : 2259 gange 50 point Dato : 11-08-02 14:31 |
|
Jeg har netop købt en Hyundai Matrix 1.6GL og ifølge instruktionsbogen kan den nøjes med 91 oktan. Forhandleren fortalte imidlertid at det ikke kunne svare sig at tanke 92, da bilen kører længere på literen med 95 oktan. Har han ret? I så fald må det være fordi motoren selv ændrer tændingsindstilling eller hvad?
Foreløbig har jeg tanket 92 og motoren går fint. Jeg vil prøve at holde øje med benzinforbruget ved hhv. 92 og 95 oktan, men det kan man vel først afgøre når motoren er kørt til. Er der nogen der har erfaringer?
| |
| Kommentar Fra : Melander |
Dato : 12-08-02 12:55 |
|
Du bestemmer selv hvad du vil køre på, faktisk er der mange tankstationer der ikke har 92, selv om deres pris skilte siger at de har, men fordi det er for dyrt at få langt ekstra tanke i jorden, vælger man at putte 95 i begge.
for dit vedkommede, kan forhandleren godt havde ret, forskellen på 92 og 95 er at 95 smører motorkammeret bedre, så hvis det giver en bedre gang i motor, vil den også bruge mindre.
men prøv næste gang at tanke 95, og se om du kan mærke forskel, ikke på bilen, for det tror jeg ikke på at du kan, det kunne jeg ikke, men på km/l
mvh. Melander
| |
| Accepteret svar Fra : nocom | Modtaget 50 point Dato : 12-08-02 15:15 |
|
Hej.
Jeg har igennem længere tid skiftet lidt mellem 92 og 95 oktan og målt økonomien. Den er så lille. at prisforskellen mellem de 2 oktaner gør det billigst at køre 92.
Hvis du tanker hos ok benzin, får du oftest 95 oktan, selvom du vælger 95, da det er for dyrt med begge typer tanke, i forhold til de penge de mister på prisforskellen.
Mvh
Nocom
| |
| Kommentar Fra : Melander |
Dato : 12-08-02 19:16 |
| | |
| Kommentar Fra : fhi |
Dato : 12-08-02 19:22 |
|
Tak for kommentarer og svar.
Jeg var godt klar over at nogle tanke sælger 95 oktan, både som 92 og 95, men mit spørgsmål gik mere på om motoren gik mindre på literen, når den fik 92 oktan.
Mig bekendt er der ikke mere energi i 95 oktan, men visse motorer kræver den høje oktan for ikke at give tændingsbanken. Min gamle Ford Escort skulle også have 95 oktan, men kunne justeres i tændingen til at køre på 92. Men det ville betyde en dårligere benzinøkonomi. Matrix'en er født til 91 oktan, så derfor undrede det mig, da forhandleren sagde den ville gå længere på den høje oktan.
Men det må jo komme an på en prøve.
| |
|
fhi <fhi.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9k079.4523$ww6.507353@news010.worldonline.dk...
> Forhandleren fortalte imidlertid at det ikke
> kunne svare sig at tanke 92, da bilen kører længere på literen med 95
> oktan.
Ja - man skal høre meget fra forhandlere af !
MVH Peter König
| |
|
hej fhi
tilykke med din bil
er du tilfreds med den,? jeg går selv og overvejer at købe sådan en,
men er lidt i tvivl, kender ikke hyundai så godt. så derfor spørger jeg dig,
venlig hilsen
TL.
| |
| Kommentar Fra : fhi |
Dato : 30-01-04 19:08 |
|
Hej Tonny,
Tak. Jeg har netop rundet de 30.000 og er vældig tilfreds med bilen.
Der har ikke været nogle problemer, bortset fra et par pærer der skulle skiftes.
Mht. oktantal, så har jeg prøvet at skifte mellem 95 og 92 i en periode og ikke kunnet se forskel i benzinforbruget, så nu tanker jeg udelukkende 92 oktan. Bilen går i snit ca. 12 km/l, hvilket vel er OK, da det mest er småture og så har der været en del campingvognskørsel imellem.
Motoren er lavt gearet pgr. af den store egenvægt, så det trækker også forbruget op. Til gengæld trækker den lettere vores campingvogn end den gamle Peugeot 405 med 1.8 motor.
mvh
Frank Iversen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|