/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb af brugt bil
Fra : kf91
Vist : 375 gange
20 point
Dato : 09-08-02 11:40

Hej. Jeg har for en måned siden købt en Opel Calibra årg. 90 for 94000 kr. Jeg har løbende opdaget at der er alvorlige fejl ved bilen som sælgeren har holdt tilbage. Det drejer sig om et olieforbrug på ca. en liter om ugen, tændingsproblemer som åbenbart er en fejl som er svær at finde, og problemer med topstykket da der kommer olie i kølervæsken.
Jeg har købt bilen privat og som beset. Men har jeg ikke nogle rettigheder selvom det har været et privat køb? Det er store og dyre reparationer som skal igang med bilen, og flere har fortalt mig at jeg må tage kontakt til ham som har solgt mig den. Men inden da ville jeg gerne høre om hvordan jeg juridisk står.
Mvh Kasper

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-08-02 11:56

PS.
Hej igen Kasper.

Har du købt bilen kontant???????

Hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : kf91

Dato : 09-08-02 12:06

Ja, bilen er købt kontant. Jeg havde bare hørt noget om at bevisbyrden er blevet ændret således at sælgeren ikke kunne lave numre som jeg er blevet udsat for. Til de skjulte fejl sagde han at alt var i tip top, brugte intet olie, og de rystelser bilen laver under kørsel var fordi motoren var kold. (tændingsproblemer). Så jeg tror ikke at manden har nogen moral.

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 09-08-02 12:22

Pu-Ha Jeg er alvorlig bange for du har ret, med hensyn til moral.

Det er jo også hans ord mod dit. Havde du blot ikke købt den kontant, havde du haft en meget bedre sag.

Det kan jo være, at der kommer et lyst hovede, der har mere forstand på jura end jeg. Det jura du omtaler gælder formentlig kun for autoriserede forhandlere, i det du jo fra din egen sag kan se at det kan være svært.

Hvis reglerne - hvis der er nogen - gælder i privathandler, skal du i hvert tilfælde have bilen undersøgt af et tillidsvækkende værksted (FDM), som skal udfærdige en rapport til dig over de fejl og mangler de finder. Derafter skal du have en advokat til at udtage stævning mod sælger, og først derefter skal I i retten. Hvis du vinder sagen er alt jo godt, men hvis du taber, hænger du på retsomkostninger og advokatsalærer, eventuelt også til sælgers advokat.

Der er mange faktorer der spiller ind på hvad du bør gøre.

Held og lykke

Ram2

Godkendelse af svar
Fra : kf91

Dato : 13-08-02 17:33

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 07:07

"kf91" <kf91.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3k079.4496$ww6.507216@news010.worldonline.dk...

[klip]

> Jeg har købt bilen privat og som beset. Men har jeg ikke nogle
> rettigheder selvom det har været et privat køb? Det er store og dyre
> reparationer som skal igang med bilen, og flere har fortalt mig at jeg
> må tage kontakt til ham som har solgt mig den. Men inden da ville jeg
> gerne høre om hvordan jeg juridisk står.

Det er lidt svært at vurdere på afstand, men umiddelbart lyder det som om,
at der foreligger juridiske mangler. Det afhænger bl.a. af en vurdering af
bilens stand, købesum og hvad der i øvrigt er aftalt.

Kig på http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm og
køberet og bilkøb.

/Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 15:04

"kf91" <kf91.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3k079.4496$ww6.507216@news010.worldonline.dk...
> Hej. Jeg har for en måned siden købt en Opel Calibra årg. 90 for 94000
> kr. Jeg har løbende opdaget at der er alvorlige fejl ved bilen som
> sælgeren har holdt tilbage. Det drejer sig om et olieforbrug på ca. en
> liter om ugen, tændingsproblemer som åbenbart er en fejl som er svær at
> finde, og problemer med topstykket da der kommer olie i kølervæsken.
> Jeg har købt bilen privat og som beset. Men har jeg ikke nogle
> rettigheder selvom det har været et privat køb? Det er store og dyre
> reparationer som skal igang med bilen, og flere har fortalt mig at jeg
> må tage kontakt til ham som har solgt mig den. Men inden da ville jeg
> gerne høre om hvordan jeg juridisk står.

Kig også hos www.fs.dk brug deres søgefunktion så finder du afgørelser over
klager, regler mv.