/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
30 eller 45?
Fra : Simbave
Vist : 560 gange
13 point
Dato : 01-12-04 20:14

Hej jeg er en motorglad fyr på 17 snart 18
Jeg står og skal til at købe en Sachs Madass.
Jeg har hørt at hvis man bliver taget med en tunet 45'er skal den til syn, og man kan miste sit kørekort - det vil jeg ikke have.
Jeg har også hørt at Hvis man bliver taget med en tunet 30'er piller politiet kun de ulovlige dele, og de kan ikke tage kørekortet da det er en 30'er

passer det? Er en bøde og tundelene de eneste konsekvenser man må bøde hvis man bliver taget på en tunet 30'er?

Sachs Madassen er jo den samme knallert bare droslet forskelligt ned. Hvis konsekvenserne er så store for en 45'er vil de jo ikke give nogle mening at købe sådan en, hvis man kan få 30'eren til at køre lige så stærkt?!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 23 point
Dato : 01-12-04 20:22

Nu har du jo endnu ikke kørekort, så hvis du bliver stoppet på en 45 knallert som der skal være nummerplade på, får du en bøde på 5000 for at køre uden kørekort. Men hvis du har kørekort, mister man det ikke for at køre for stærkt, men du kan gøre det i tilfælde af der er spiritus indblandet eller du er skyld i en ulykke.
På en ulovlig 30er knallert, får du en bøde og kommer af med de ulovlige dele.
Hvor stor bøden er, afhænger lidt af hvad der er lavet af ulovligt på knallerten,
Og der gælder for øvrigt de samme regler m.h.t. spiritus og ulykker hvis du har kørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-04 21:43

Ja, dova du har ret, men man kan godt miste sit bilkørekort ved bare at køre for stærkt på sin 45
http://www.politi.dk/p37/informa/nye%20boedetakster.htm

http://www.ft.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L98.htm UDDRAG: CITAT:
Ved lov nr. 292 af 28. april 2000 blev færdselslovens § 43 a indsat med henblik på at gennemføre specifikke strafsanktionerede hastighedsgrænser for knallerter. Der blev således indført en hastighedsgrænse på 30 km i timen for ikke-registreringspligtige knallerter samt en hastighedsgrænse på 45 km i timen for registreringspligtige knallerter.

Samtidig gennemførtes en ændring af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 2. Bestemmelserne om frakendelse af førerretten i tilfælde af en overskridelse med mere end 70 pct. af de efter færdselslovens § 42 gældende generelle eller lokalt fastsatte hastighedsbegrænsninger gælder herefter tilsvarende ved overskridelse af de nye hastighedsgrænser efter § 43 a ved kørsel med en registreringspligtig knallert.

Lovændringen indebærer således, at førerretten i sådanne tilfælde skal frakendes
CITAT SLUT

Der har hersket tvivl om de 70% overskridelse kun gælder lokale hastighedsgrænser, altså hvis du på en 45 kører mere end 70% stærkere end 50km i byer. MEN JEG LÆSER DET SÅDAN, at det også gælder 70% over de 45km, så hvis du bliver taget med en hastighed over 70% af 45km, så ryger kortet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 23:01

Det er fuldstændig rigtigt Pallebhansen.
Der gælder jo også 70 % reglen også for 45-knallerter, men hvorvidt den lige skal tolkes, altså det må jo være som du siger, i hvert fald hvis man sammenligner f.eks med en bil m. påhæng der max må køre 70 km/t, der er det jo den hastighed man regner ud fra.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Simbave

Dato : 05-12-04 16:46

Tak for svaret dova.