/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO T-Rex drypper benzin
Fra : bjelke
Vist : 1917 gange
200 point
Dato : 29-11-04 23:38

Hej har stadig lidt problemer med min T-rex, denne gang er det benzinen den er gal med.

Jeg synes den er begyndt at bruge lidt rigeligt benzin nu da det er blevet køligere. Skal siges jeg lige har sat vinterdæk på så det sluger måske lidt mere? Men ca. 21 km/l kører den mod tidligere 26 km/l

Har lagt mærke til at der efter ture på 10-15 km og derover driver/drypper benzin ned over variatorskjoldet så dette bliver rimelig fugtigt. Jeg mistænker det for at komme fra luftfilteret for hvis jeg tager filteret af og gasser op, så sender den en lille sky af benzin ud gennem indsugning. Efterhånden som den kører samles disse små "skyer" til dråber som løber ud gennem bunden af luftfilterets kasse og ned over variatorskjoldet. Som sagt det er kun et bud men i så fald hvordan kan jeg løse det.
Det er ikke udluftningskruen i kaburatoren der er åben, da den er skruet helt til.
Der er godt tryk på benzinen fra benzinhanen.
Der er rigeligt med kompression (ny cyl og stempel for 2000 km siden) Har kigget lidt herinde og kommet frem til nogle spg.

Det er som om der kommer for meget benzin ind i forhold til hvad den forbruger
1. kan det være svømmerens niveau der står forkert, i så fald hvordan kan jeg ændre det?
2. kan det være en knækket nål i forbindelse med svømmeren
3. kan tomgangsskruen være forkert justeret, ligger på 1900 omdr/min når den er varm
4. kan benzin/luftskruen (ved ikke hvad det er på min t-rex) være justeret forkert og giver for fed en blanding? skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt:
skru den ind (med uret) lukker for benzinen = mere ilt/luft og højere tophastighed
skru den ud (mod uret) åbner for benzinen = mere benzin og mere kraft
Eller har jeg forstået det forkert?

Desuden er der et par ting jeg gerne vil vide.
5. Den har lidt svært ved at starte, kommer efter 9-10 tråd på kickstarteren det plejer at hjælpe hvis tændingen har været slået fra de første par tråd. tændrøret er tørt og fint lysebrunt (det er først kommet nu da det er blevet køligt i vejret) kan noget WD-40 i svinghjulet hjælpe eller gøre mere skade?
6. den kan finde på at gå ud når den kommer fra max gas og bremses helt ned. den burde jo gå i tomgang. Men den standser som sagt, så man skal give den lidt gas hele tiden og holde liv i den. hvis jeg stiller den op i tomgang, tager den vildt mange omdr. ved bykørsel. Jeg er begyndt at køre med kaburatorsprit efter kaburatoren frøs til is en dag, men det har ikke hjulpet med at den går ud.

Håber I kan hjælp, Mvh Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-04 00:28

1. Kan ændes men skal ikke, den ændrer heller ikke sig selv, er instillet fra fabrik.
2. næ ikke når den kan gå i tomgang.
3 . Ikke hvis den går rigtig i tomgang
4. Kan godt være forkert indstillet, men ikke sandsynlig da den kun har noget med tomgang at gøre, og hvis den feks. gav dobbelt så meget som den skulle i tomgang, så kunne den slet ikke gå.
Forstået, tja men tophastighed skal udskiftes med tomgangshastighed.
I det hele taget har tomgangsindstillingen ikke stor betydning for forbruget, og dermed bortfalder punkt 1-2-3-4, hvis du da ikke lader den stå i tomgang i en time før du kører, og det gør du jo nok ikke.

5. Batteriet bør måske udskiftes, WD40 skader ikke, men hjælper nok heller ikke lige her.
6. Der er ikke noget der hedder udluftningskruen, men luftskruen eller tomgangsluftskruen eller det mest sigende tomgangsblandeskruen, som skal være 1 1/2 omg. ude for at give den rigtige mængde benzin i tomgang (Betyder intet ved mere gas) Så se at få den ud og finjuster den + - 1/4 omg til du får den højeste tomgangshastighed, men skru den anden skrue lidt ud for at tomgangen ikke skal blive for høj. Det skal gøres lidt her lidt der.

Og det første: driver/drypper benzin ned over variatorskjoldet Du skal skelne mellem udvendig på eller indvendig i varioskjoldet, for hvis det var indvendig, så var det jo simmerringen ind til krumtappen den var gal med. Men du siger udvendig.
Ja, jeg vil da ikke forsværge at din karburator ånder lidt, men nogen tilbage- slag får man altid, hvis man giver lynhurtig gas, men hvis det er slemt, så er den lidt gal med membranen, og så skal du skifte den med en af kulfiber fra feks. THansen, husk også nye pakninger. Men hvis den er meget gal, så vil det gå ud over trækkraft/tophastighed, men også startvillighed.
Men ellers er det jo ikke usædvanlig at benzinforbruget stiger i kolde perioder, og dit forbrug er ikke alamerende endnu.
Så hvis du vil i gang, så: Nyt tændrør, rens luftfilter, ny membran i membranhuset, nye pakninger til membranhus/karburator, og så stil den karburator rigtigt, for den er medvirkende til at du ikke kan starte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 30-11-04 09:20

Nej der som nok ikke noget galt men
man har en tendens til her hvor der er koldt, at starte maskinen og derefter lade den stå og snore i tomgang en minuts tid.
Hvis du er den type og din maskine har side Sidestøttefod kan det være forklaringen da karburatorens svømme mekanisme kun virke optimalt ved vandret position.
Nå en karburator hælder til den ene side vil benzinen stadigvæk være vandret men skævt i forhold til Svømme huset, så kan der sive benzin fra svømmehuset ud i luftfilteret igennem tomgangsdyssen.
Alt dette er fuldstændigt ligegyldigt hvis din maskine har Dobbeltstøttefod.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 30-11-04 09:31

Det er noget vrøvl det jeg skrev, det er naturligvis ikke tomgangs dysen det benzinen løber igennem tomgangs luft indtaget. Som er placeret nederst I karburatoren.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 30-11-04 09:34

Hovsa en gang til og så på dansk
Det er noget vrøvl det jeg skrev, det er naturligvis ikke tomgangs dysen der løber benzinen igennem men tomgangs luft indtaget. Som er placeret nederst I karburatoren.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-12-04 18:59

Hej igen har prøvet lidt forskelligt..

har vist fået styr på benzinen, den sender lidt ud på ydersiden af variotorskjoldet (ikke inde ved simmerringen, den har det fint og er helt tør). Den har midterstøttefod så den står helt plant hele tiden og tændrøret er nyt.

1. Skal have styr på de 2 skruer. Der er tomgangsskruen med et sort håndtag (kan justeres med fingrene) og ca. 2 cm derfra er luftskruen (som skal stilles med skruetrækker, lige kærv).
Jeg har altid troet at luftskruen justerede trækkraften, altså hvor meget benzin der kommer ind justeret med og mod uret:

med uret = ind = lukker for benzinen = mere topfart (palle du siger tomgang og ikke topfart, hvorfor??)
mod uret = ud = åbner for benzinen = mere trækkraft, eks. trækkfat op ad bakke

2. men som jeg forstår på palle har de kun indflydelse på tomgangen og skal justeres som palle skrev ovenfor, skal bare høre om det er helt i skoven at det har noget med trækkraft at gøre?

3. Hvor meget skal tomgangsskruen (med sort håndtag) være skruet ud/ind, når jeg justerer luftskruen (med kærv) er med på at skrue luftskruen 1½ omgang ud og derefter +- 1/4 omgang indtil højeste tomgangshastighed

Som sagt det den drypper ikke så meget mere, efter jeg har skruet luftskruen lidt ind i forhold til tidligere. men skal lige have svar på de ting før jeg er sikker på at jeg justere den rigtigt.

4. Palle siger nyt batteri, det er ca 6 mdr gammelt (12V 4A, ej vedligeholdesesfrit). her i vinterperioden oplader jeg det ca. hver 2. uge (med autolader 12v kan ikke huske amperene) Men den starter bedre når den lige er opladet, skal siges at jeg kun bruger kickstarter da el-starteren tit bare trækker stemplet rundt og ikke får startet dyret.
Når den er opladet starter 1. gang, med kickstart når der er gået ca. 1 uge skal den have de førnævnte 9-10 kick før den starter. (så er det tid til en opladning) med batteriets tilstand have noget med kickstaren at gøre, det er da to uafhængige systemer?

5. sidste spørgsmål. Membranerne. det er de 2 kulfiber/carbon plader
http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=520746321 du mener ikke sandt og altså IKKE hele plastikstykket med metalstykker osv http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=919965976 der muligvis skiftes.
Er der noget interval for hvornår de skal skiftes, kan man teste dem eller se om de er slidte T-rex´en har kørt 17000km med de samme nu.
Umiddelbart ser de ikke slidte ud, åbner og lukker fint til. Skal de ikke lukke når motoren er stoppet og åbne når den startes.

Iøvrigt Palle tak for rådet om Top Racing Variomatik, Rex´en kører fint med 75 km/t og fint optræk

Mvh Allan

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-12-04 18:59

Hej igen har prøvet lidt forskelligt..

har vist fået styr på benzinen, den sender lidt ud på ydersiden af variotorskjoldet (ikke inde ved simmerringen, den har det fint og er helt tør). Den har midterstøttefod så den står helt plant hele tiden og tændrøret er nyt.

1. Skal have styr på de 2 skruer. Der er tomgangsskruen med et sort håndtag (kan justeres med fingrene) og ca. 2 cm derfra er luftskruen (som skal stilles med skruetrækker, lige kærv).
Jeg har altid troet at luftskruen justerede trækkraften, altså hvor meget benzin der kommer ind justeret med og mod uret:

med uret = ind = lukker for benzinen = mere topfart (palle du siger tomgang og ikke topfart, hvorfor??)
mod uret = ud = åbner for benzinen = mere trækkraft, eks. trækkfat op ad bakke

2. men som jeg forstår på palle har de kun indflydelse på tomgangen og skal justeres som palle skrev ovenfor, skal bare høre om det er helt i skoven at det har noget med trækkraft at gøre?

3. Hvor meget skal tomgangsskruen (med sort håndtag) være skruet ud/ind, når jeg justerer luftskruen (med kærv) er med på at skrue luftskruen 1½ omgang ud og derefter +- 1/4 omgang indtil højeste tomgangshastighed

Som sagt det den drypper ikke så meget mere, efter jeg har skruet luftskruen lidt ind i forhold til tidligere. men skal lige have svar på de ting før jeg er sikker på at jeg justere den rigtigt.

4. Palle siger nyt batteri, det er ca 6 mdr gammelt (12V 4A, ej vedligeholdesesfrit). her i vinterperioden oplader jeg det ca. hver 2. uge (med autolader 12v kan ikke huske amperene) Men den starter bedre når den lige er opladet, skal siges at jeg kun bruger kickstarter da el-starteren tit bare trækker stemplet rundt og ikke får startet dyret.
Når den er opladet starter 1. gang, med kickstart når der er gået ca. 1 uge skal den have de førnævnte 9-10 kick før den starter. (så er det tid til en opladning) med batteriets tilstand have noget med kickstaren at gøre, det er da to uafhængige systemer?

5. sidste spørgsmål. Membranerne. det er de 2 kulfiber/carbon plader
http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=520746321 du mener ikke sandt og altså IKKE hele plastikstykket med metalstykker osv http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=919965976 der muligvis skiftes.
Er der noget interval for hvornår de skal skiftes, kan man teste dem eller se om de er slidte T-rex´en har kørt 17000km med de samme nu.
Umiddelbart ser de ikke slidte ud, åbner og lukker fint til. Skal de ikke lukke når motoren er stoppet og åbne når den startes.

Iøvrigt Palle tak for rådet om Top Racing Variomatik, Rex´en kører fint med 75 km/t og fint optræk

Mvh Allan

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-12-04 18:59

Hej igen har prøvet lidt forskelligt..

har vist fået styr på benzinen, den sender lidt ud på ydersiden af variotorskjoldet (ikke inde ved simmerringen, den har det fint og er helt tør). Den har midterstøttefod så den står helt plant hele tiden og tændrøret er nyt.

1. Skal have styr på de 2 skruer. Der er tomgangsskruen med et sort håndtag (kan justeres med fingrene) og ca. 2 cm derfra er luftskruen (som skal stilles med skruetrækker, lige kærv).
Jeg har altid troet at luftskruen justerede trækkraften, altså hvor meget benzin der kommer ind justeret med og mod uret:

med uret = ind = lukker for benzinen = mere topfart (palle du siger tomgang og ikke topfart, hvorfor??)
mod uret = ud = åbner for benzinen = mere trækkraft, eks. trækkfat op ad bakke

2. men som jeg forstår på palle har de kun indflydelse på tomgangen og skal justeres som palle skrev ovenfor, skal bare høre om det er helt i skoven at det har noget med trækkraft at gøre?

3. Hvor meget skal tomgangsskruen (med sort håndtag) være skruet ud/ind, når jeg justerer luftskruen (med kærv) er med på at skrue luftskruen 1½ omgang ud og derefter +- 1/4 omgang indtil højeste tomgangshastighed

Som sagt det den drypper ikke så meget mere, efter jeg har skruet luftskruen lidt ind i forhold til tidligere. men skal lige have svar på de ting før jeg er sikker på at jeg justere den rigtigt.

4. Palle siger nyt batteri, det er ca 6 mdr gammelt (12V 4A, ej vedligeholdesesfrit). her i vinterperioden oplader jeg det ca. hver 2. uge (med autolader 12v kan ikke huske amperene) Men den starter bedre når den lige er opladet, skal siges at jeg kun bruger kickstarter da el-starteren tit bare trækker stemplet rundt og ikke får startet dyret.
Når den er opladet starter 1. gang, med kickstart når der er gået ca. 1 uge skal den have de førnævnte 9-10 kick før den starter. (så er det tid til en opladning) med batteriets tilstand have noget med kickstaren at gøre, det er da to uafhængige systemer?

5. sidste spørgsmål. Membranerne. det er de 2 kulfiber/carbon plader
http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=520746321 du mener ikke sandt og altså IKKE hele plastikstykket med metalstykker osv http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=919965976 der muligvis skiftes.
Er der noget interval for hvornår de skal skiftes, kan man teste dem eller se om de er slidte T-rex´en har kørt 17000km med de samme nu.
Umiddelbart ser de ikke slidte ud, åbner og lukker fint til. Skal de ikke lukke når motoren er stoppet og åbne når den startes.

Iøvrigt Palle tak for rådet om Top Racing Variomatik, Rex´en kører fint med 75 km/t og fint optræk

Mvh Allan

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-12-04 21:41

min manual nævner både luftskruen og tomgangsskruen, og en justering ca svarende til den beskrevne.
Men sidst nævner den i punkt 4, spælldventilen. Hva´ søren er spjældventilen?

pkt. 1 skru luftskruen ind og skru derefterud 1(3/4) X ½ omgang -- OK

pkt. 2 skru derefter tomgangsskruen til tomgangen er i orden -- OK (ca. 1900 omdr/min)

pkt. 3 skru på luftskruen til der hvor motoren roterer hurtigst -- ?? SKAL JEG DREJE GASHÅNDTAGET SÅ DEN GÅR OP PÅ 9000 OMDR/MIN, ELLER MENES DER, DÈR HVOR MOTOREN ROTERER HURTIGST UDEN AT RØRE GASHÅNDTAGET

pkt. 4 skru derefter på spjældventilen til tomgangen passer -- ?? HVAD ER SPJÆLDVENTILEN

pkt. 5 åben gradvist for gassen til tomgangshastigheden er rolig. Hvis omdrejningerne er ustabile juster en gang til som ved procedure 2-4 -- ?? HVOR SKAL JEG ÅBENE FOR GASSEN? PÅ GASHÅNDTAGET? DEN SKULLE DA GERNE VÆRE ROLIG NÅR JEG IKKE RØR GASSEN..

Manualer er sikkert OK, men synes den er lidt tvetydig..

MVH Allan

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-04 22:59

Ja det er mange spørgsmål, vi tager KL. 18.59 først:
1. Kun "trækkraft" ved tomgang, eller det er nærmere blandingsforholdet ved tomgang, den bestemmer, og har altså kun uendelig lidt betydning ved fuldgas.
Den med det sorte håndtag er hvor meget gaspjældet løftes, og er lavet sådan, (Når ellers den anden skrue, en gang er stillet rigtig) at man lige kan stille lidt med hånden.
2. Som besvaret i 1. er det kun tomgangsblandingen der stilles, faktisk hvor meget benzin der slæbes udenom hoveddysen.
3. Det kan man ikke sige hvormeget, men det skal kunne høres når den skrues ud og ind, ellers er det fordi at dit gaskabel er for stramt, og at gasspjældet ikke går helt ned, fordi det hænger i gaskabelet. Gaskabelet skal kunne rokkes 1-2 mm, så gashåndtaget også kan bevæges ganske lidt uden at tage ved. (Frigang)
4. Hvis batteriet er svagt, er tændingen jo også svag, og giver dårlig gnist.
En autolader til bil, kan faktisk godt være lidt hård ved batteriet, da den lader for hårdt, altså med for mange amperer, og så bliver batteriet varmt, og blypladerne bøjer, og hvis 2 plader rører ved hinanden, så er de kortsluttede, og spændingen er faldet. Det burde ikke være nødvendig at lade med autolader, hvis man kører jævnligt på sin knallert (Og ikke har en masse ekstraudstyr på der bruger strøm)
Der er da noget der tyder på dit batteri ikke er helt ok, og nogle batterier er færdige efter få mdr. andre holder flere år, det er næsten som et lotteri, men afhænger også af knallertens ladespænding mm.
Hvorvidt du skal skifte batteri, tja måske nok.
5. Ja det er kun pladen der skal skiftes:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=364923242&n=919888562&pn=520746321
Men jeg vil da ikke garantere det er nødvendig at skifte plade. Pladen og dens anslag mod membranhuset kontrolleres ved med munden at blæse og suge, der må kun kunne suges uendelig lidt.
Membranen, altså pladen åbnes og lukkes for hver omgang motoren tager. Når stempelet går op, bliver der vaccum i krumtaphuset, og gasblandingen strømmer fra karburatoren gennem den åbne membran, når stempelet går nedad, stiger trykket i krumtaphuset, membranen lukker og gasblandingen står stille i karburatoren. Stempelet på vej nedad, åbner pludselig for at overtrykket i krumtappen kan blæse op gennem skyllekanalerne til stempeltoppen, indtil stempelet vender og går opad igen, hvorved der dannes vaccum i krumtaphuset, og membranen åbner igen.
Membranpladen skal normalt kunne klare 40.000km, og skal kun kontrolleres for hver 10-15.000km.

21:41
1. ja ca 1 1/2 (Halvanden omg.)
3. Ja uden at røre håndtaget, ellers splittes motoren jo nærmest ad, da det faktisk er meget slemt at gasse så hårdt op uden at motoren belastes (Har jo intet at trække på)
4. Har jeg skrevet spjældventilen? Jeg mener i hvert fald din sorte håndjusteringsskrue, der løfter gasspjældet.
5. Jeg mener giv den bare lidt håndtag, og slip det igen, for at se om tomgangen stadig er som den skal være, og læg mærke til om omdrejningerne falder hurtigt ned på plads.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 09-12-04 00:34

Ok tak for det Palle

De sidste 4 punkter fra kl 21:41 var direkte afskrift fra manualen. Men det hjalp geveldigt at du lige gik lidt i dybden. Prøver det i morgen, prøver at justere den i morgen.
Ang batteriet så bliver det lidt varmt, mener den lader med 4A og plejer ca at gøre det en time indtil den er på 0A. Prøver at købe en lader hos thansen før jeg investerer i et nyt batteri.

Tak for de uddybende svar.. de giver god mening.

MVH Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-04 00:46

En lader er næsten lige så dyr som et batteri, så jeg ville undlade den lader, og købe batteri, hvis jeg var dig, og hvis batteriet allerede er skadet, så er det et spørgsmål om tid, før ....
Knallertens generator, burde kunne holde batteriet opladet, hvis det ellers er i orden, og selvfølgelig også generatoren.
Hvis forlyset bliver kraftigere ved at gasse lidt op fra tomgang, så lader generatoren batteriet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 09-12-04 11:50

Ja hvis den kan lade det op er det nok en bedre løsning..
og ja lyset bliver kraftigere når den gasses lidt op fra tomgang, kan se f.eks. se det når jeg holder bag en bil og det spejler sig i bagsmækken. Så generatoren burde være okay.
hvad er så bedst? et vedligeholdelsesfrit eller ikke vedligeholdelsesfrit, har ikke noget imod at skulle tjekke batteriet en gang imellem for væske.
Der er vel ikke nogen forskel på de batterier man køber i thansen eller Biltema.

MVH Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-04 16:19

Næ begge butikker er ok, jeg ville vælge et alm. batteri, de vedligeholdelsesfri er dyrere, kan ikke lades med alm. ladere, og går tit i stykker syntes jeg.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bjelke

Dato : 10-12-04 10:23

Endnu en gang, tak for svaret Palle!

giver en Exraordinær god besvarelse, da svarene gav det jeg havde brug for at vide men også nogle gode tips..

MVH Allan

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 10-12-04 10:26

Mangler lige at tilføje. Batteriet havde en spænding på 12,9V så ved ikke hvorfor den har tabt spændingen tidligere. Men jeg venter og ser hvad der sker.
Desuden starter den i første kick, efter jeg har justeret kaburatoren. Så jeg siger tak for de mange gode svar.

MVH Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-12-04 17:13

Selv tak.
En lille forklaring:
Batterispændingen er god at kende, men siger ikke rigtig noget om kapaciteten, derfor har næsten alle autoværksteder en tester (Varmelegme) der belaster autobatteriet, samtidig med der måles spænding (Volt)
Jeg har før haft en akkumulator (Autobatteri) der viste feks. 13 Volt, men lige så snart det blev belastet med feks. starteren, så strøg spændingen ned (Uden at trække motoren rundt). Efter nogle startforsøg var spændingen så også faldet (Ubelastet).
VH Palle Hansen