/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Målekort - er vi snydt ?
Fra : kipumi
Vist : 4578 gange
100 point
Dato : 22-11-04 12:12

Min datters gamle hus:
Det har kun været brugt i sommerperioden, indtil købet for 2½ år siden. Nu helårsbolig.
Vi har forgæves søgt efter de "jernrør", der skal markerer grunden. de er væk ind mod den ene nabo. Til gengæld er min datters indkørsel så lille, at hun må snige sig ind mellem hus og naboens bøgehæk. Den blev plantet ,mens de så på huset. Jeg er overbevist om, at den er rykket mindst ½ meter ind hos dem., eller endnu mere. Samme nabo har opført et skur, i baghaven, det står, så vidt vi kan se 30 cm inde i min datters have. Det er svært at se dette nøjagtigt, da skel, bræddehegn og buske står i en forvirring i naboens have, og ikke danner et "lige"skel. Naboen kender ikke til noget!! Der var ikke noget målekort med da de købte huset. De har ikke råd til at få den målt op. De ved dog fra ejendomsfakta/netborger, at grunden er på 773 m2. Hvorfor var der ikke noget målerkort med,? hvor kan vi finde det? er det et kort de har krav på ? - og i givet fald hvor henvender de sig? er der en billig mulighed for at finde frem til, om de mangler ½ meter i hele grundens ene side? + noget i baghaven??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-04 12:16

Der skal være et såkaldt matrikelkort hvor mål og skelmærker er aftegnet på.
Din datter skal prøve at henvende sig på kommunens tekniske forvaltning, medbringende sit matrikelnummer (skal fremgå af skødet på huset), og der kan hun få videre hjælp
En anden mulighed angående hækken er at henvende sig til hegnssynet, også på kommunen, det koster så 1125,- men det er som regel den part der bliver dømt som havende uret der skal betale.
mvh dova

Kommentar
Fra : jfh00295

Dato : 22-11-04 12:24

hej med jer: jeg ville måle grunden op så godt som muligt : med de placeringer fra midt af div.hække/hegn som de er nu. dette kan give jer et fingerpeg om jeres m2 passer. Ud fra disse mål ! kan i så afgøre om grunden evt.er for lille /større hvis i er "heldige" men det kan være en god rettesnor MVH $ jack

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-11-04 14:05

Teknisk forvaltning i kommunen, eller Tinglysningskontoret, ligger 100% sikkert inde med et matrikel-kort, som man, mod et beskedent beløb, kan få kopieret.
På dette kort er der angivet mål - og hvis i er heldige, så har jeres amt lagt noget ud på nettet alá dette http://gis.vibamt.dk/arealinfo/ai_indsgn.asp

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 22-11-04 14:19

Hvis i ligger ud til offentlig vej kan i måle fra midten af vejen og et bestemt antal m. ind for at finde skelmærket, men husker ikke lige hvor meget, men det ved de sikkert på kommunen, derved bliver det nemmere at finde pælene. Har i bare fundet en pæl kan i jo måle jer frem til hvor de andre skal være når i får et matrikelkort.
Mvh Karen.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 22-11-04 17:09

Tjek lige indboforsikringen om den ikke dækker advokatbistand i sådanne tilfælde.
Prøv at kontakte en landmåler og spørg om han kan hjælpe med et par gratis råd (det er i sidste ende ham som slår skelpælene i jorden).
Lån en metaldetektor og se om de ikke skulle være der alligevel.

Iøvrigt er jeg blevet anbefalet af min landmåler, at banke mine skelpæle så langt i jorden som jeg evner. Oven i/inden i pælen har jeg så slået et stykke armeringsjern på 2 meter (til at plante hæk efter). Bliver der senere behov for at lokalisere plæene, kan de findes med en metaldetektor.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 23-11-04 22:14

Tak for svaret dova.
Min computer har været nede, men nu virker den igen, og jeg siger tak for svarene til jer alle. Desværre er der ikke noget lagt ud på nettet fra kommunen, og de er nu heller ikke vilde med, at skulle kopiere et matrikelkort i teknisk forvaltning, men vi klemmer på, og håber vi får løst problemet.    Min datter kan godt undvære nogle kvadratmeter til naboen, problemet er, af deres smalle indkørsel giver problemer, og at der jo ingen bøgehæk var, da de købte, og at den er plantet således, at hækken slår mod bilen, når hun kører ind. Men finder forhåbentlig ud af det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-04 23:59

Selv tak kipumi

Jeg håber da, at din datter finder en løsning, for det er da irriterende hvis naboen har "beslaglagt" noget af hendes grund. Og selv om hækken måske er plantet på naboens egen grund, må den ikke rage ind på din datters jord, medmindre de er enige om, at hækken danner fælles skel.

mvh dova

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 24-11-04 07:27

Hej!
En lille kommentar på bagkanten.
Jeg har en sommerhusgrund på oprindelig 3000 kvm, som blev opdelt i 2. I forbindelse med udstykningen blev der sat pæle i alle hjørner, idet der ikke var nogen skelpæle. Men i Matrikeldirektoratet findes de originale tegninger fra oprindelig udstykning. Her er anført mål, så man præcis kan angive hvor grænserne går og kan få sat skelpæle i. Det koster kr. 900,. pr. pæl så det er da overkommeligt at få sat hjørnepælene, så kan man selv trække snore og opmærke midt på siderne hvis man ønsker det.
Det er også muligt at der findes skelpæle, som er gået "til bunds" i jord og bevoksning. Enhver landinspektør har en metaldetektor og kan finde pælene, hvis de er der.
Hvis det er rigtigt ude på landet med gamle huse og landejendomme, findes der ikke nøjagtige mål og tegninger og ingen skelpæle, her er det i nogen grad en forhandlingssituation hvor skellet går.
I vores tilfælde var der ca. 1 meter langs den ene side, som 2 naboer havde erobret og ca. 2 m ved den anden kant så vi var godt tilfredse med resultatet og naboerne noget lange i betrækket.