|
| Kommentar Fra : swarn |
Dato : 21-11-04 00:47 |
|
Til Fox_dk
Ja, jeg tænker på det samme ?????????????????
hilsen Swarn
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 35 point Dato : 21-11-04 00:52 |
|
Jeg gætter på, at tippet er fundet i en Matas-pjece "De gode råd" med tips til vinteren. Ellers kan det også findes på Matas' hjemmeside.
Advarslen er bare ikke med.
Undgå at få blandingen i berøring med bilens lak (hvordan det så skulle kunne undgås)
Kalciumklorid er et meget saltholdigt stof, og har desuden en kraftig kalkopløselig effekt.
Det buges også til effektivt at fjerne genstridige kalkbelægninger i toiletkummer.
Så jeg ville godt nok ikke sprøjte det på min bil.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 21-11-04 12:03 |
| | |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 21-11-04 12:03 |
|
Isfjerner
I vintertiden er bilens ruder ofte iset til, når bilen skal startes om morgenen. Isen er lettere at skrabe af, hvis du sprøjter lidt isfjerner på ruderne. Isfjerner kan købes i butikker, men du kan lave den meget billigere selv. Her har du opskriften.
Du skal bruge følgende:
En gammel fem-litersdunk, hvor der har været sprinklervæske eller lignende i.
En forstøverflaske til den færdige isfjerner
2 kg fugtfjerner (Kalciumklorid), der kan købes i matas for 31,95 kr.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-11-04 12:23 |
|
Rådet er fra DR/rabatten http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/foer_2004.htm
Desværre er ikke alle råd fra dette sted lige gode.
Calcium chlorid er ganske vist et salt, men det er ikke et hvilket som helst salt
http://www.biosite.dk/staabi/calciumchlorid.htm
Jeg vil med glæde anvende det som fugtfjerner eller som isfjerner på trappen, men jeg vil aldrig anvende det på min bil. Jeg kender kun alt for godt syrebaserede salte fra de snask der dannes ved polerne på gamle akumulatorer så nej tak.
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 21-11-04 12:31 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-11-04 12:34 |
| | |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 21-11-04 23:24 |
|
Helt enig, det var bare et superlink for mig
H-J
| |
| Kommentar Fra : banzon |
Dato : 22-11-04 18:16 |
|
Nu skriver du "hvis der er en smule spænding", det ser jeg som en forkert monteret rude evt. fordi bilen ikke har stået på en 100% plan flade. Men så har du da ret. Risikoen er der.
Men ruder er jo limet i en bil med 3-4mm afstand ind til rammen, netop for at skulle kunne give sig i forbindelse med temperaturskift.
Tænk på en bil i en vaskehal, en kold vintermorgen.
Ser ikke noget problem i varmt vand, selvfølgelig ikke ligefrem skoldende, det er nok i overkanten.
Men det gør livet "lidt" lettere.....
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 22-11-04 23:23 |
|
En forrude består af 3 lag. 2 lag glas med en stærk, elastisk film imellem. Når ydersiden varmes kraftigt op, er det ikke altid indersiden kan følge med den deraf følgende varmeudvidelse.
H-J
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 22-11-04 23:24 |
|
Et stenslag i ruden, er nok til at den kan springe ved at hælde varmt vand på, og det var ikke en limet rude, men en der sidder i gummiliste. Og jo koldere det er, jo større er risikoen.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : Fox_dk |
Dato : 23-11-04 01:16 |
| | |
| Kommentar Fra : banzon |
Dato : 23-11-04 18:28 |
|
Nej nu må i holde
Det er da ikke rigtigt, jo at ruden består af 2/3 lag ved jeg godt det er derfor det hedder "lamineret" dette er gjort netop for at kunne undgå at sprænge ved f.eks. stenslag.
Men dette gør den jo kun mere varmebestandig ik`
Og hvis den skulle sprænge fordi der i forvejen er et stenslag i den, når den bliver udsat for varmt vand vil jeg påstå at der altid har været noget galt med den.
Som jeg skrev tidligere, har jeg brugt lunkent vand på alle mine køretøjer, f.eks. lastbiler(hvor det jo er svært at nå op) uden problemer.
Jeg startede altid bilerne inden personalet skulle læsse dem, eller 15-20min før de mødte på arbejde.
Det drejer sig nok om noget i retning af 250-300 køretøjer over de sidste 20 år som hver eneste frost-morgen er blevet spulet med lunkent vand (ca. ligesom når du tager et brusebad) fra en slange netop beregnet til dette
De fleste af dem har haft stenslag, eller er blevet skiftet ud på grund af slidtage (det slider noget på dem at kører f.eks. 2 millioner km på motorvej) og der har ALDRIG været en eneste som er sprunget af det.
Men lad da bare være at bruge det, det tager den da ihvertfald IKKE skade af
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 24-11-04 00:52 |
|
Nej banzon, men det var jo også kun lunkent, og IKKE varmt vand. Og forstår jeg dova ret, tales der ikke om, at ruden pulveriserer som de gamle hærdede ruder, men bare, at de trækker en nydelig lang revne ud fra stenslaget. Og der er ingen dokumentation for, at laminering gavner varmebestandigheden. Lamineringen skal hindre, at en person, der bliver slynget mod ruden, stikker hoved igennem med livstruende læsioner til følge.
H-J
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|