|
| Udskiftning af knaster/ CO2 ? Fra : Mrn | Vist : 1069 gange 100 point Dato : 08-11-04 19:28 |
|
Hej,
Jeg er ved at købe en Peugeot MI16 1,9
Den har fået skarpe knaster samt en ny chip...
Men mine spørgsmål lyder på, er det svært at skifte knaster og chip? og kræver det noget specielt ?`(motorstyring etc.) Jeg fik at vide at det var nok nødvendigt at sætte den gamle knast og chip i igen, når den skulle synes pga CO2.
Men er der nogen der ved grænse værdierne ang co2, for så vil jeg tage en co2 test på bilen.
Ville være fint, hvis jeg kunne slippe for at bytte dem ud og sætte dem igen bag efter...
Hilsen Michael
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 08-11-04 19:34 |
|
Hvis du ikke har gjort det før, så skal du ikke gøre det. Du kan prøve og tage av en vakum slange når bilen skal synes. Det er mulig det vil hjælpe.
alimak
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 110 point Dato : 08-11-04 19:43 |
|
Det kan du ikke selv rode med hvis ikke du har en del forstand på motorer.
M.h.t grænseværdier for co2, afhænger det af den enkelte bil ifølge detailforskrifterne.
Nu ved jeg så ikke lige hvor stor indflydelse den nye knast og chip har på co2 udslip.
Men du skal også være opmærksom på om modifikationerne overskrider grænsen for tilladt effektforøgelse af motoren.
Du kan måske lære lidt om det her.
Rul ned til kapitel 7.06
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit7.htm
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-11-04 19:44 |
|
Det kan du ikke selv rode med hvis ikke du har en del forstand på motorer.
M.h.t grænseværdier for co2, afhænger det af den enkelte bil ifølge detailforskrifterne.
Nu ved jeg så ikke lige hvor stor indflydelse den nye knast og chip har på co2 udslip.
Men du skal også være opmærksom på om modifikationerne overskrider grænsen for tilladt effektforøgelse af motoren.
Du kan måske lære lidt om det her.
Rul ned til kapitel 7.06
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit7.htm
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 08-11-04 19:47 |
|
At skifte en knast er ikke det store "problem" mens en udskifning af en chip er for en prof!
Du kan evt. anskaffe dig en værkstedsmanuel og følge instruktionerne igennem den, hvis du er vant til at "håndtere en skruetrækker og topnøglesæt"
Mvh
Palle Jensen
| |
|
Jeg vil nu ikke råde dig til at skifte knasten selv på den model, men mon ikke den kan stilles så tyndt i benzinblanding, så den let går gennem syn, ham der har ciptunet den, kan jo let ændre det tilbage, midlertidigt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 08-11-04 19:54 |
|
bilen har standart 160 HK og har fået en effekt forøgelse på 13 % til 181 hk.
Men hvis jeg ikke skal lave det selv, og jeg finder en mekaniker, der kan skifte den ud, hvad ville det så ca. komme til at koste?
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 08-11-04 19:58 |
|
Ham jeg skal købe bilen af, har købt motoren total renoveret med disse ændringer.
ang chippen, ved jeg ikke om han har skiftet den.
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 08-11-04 19:58 |
|
Ham jeg skal købe bilen af, har købt motoren total renoveret med disse ændringer.
ang chippen, ved jeg ikke om han har skiftet den.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-11-04 20:06 |
|
De 13 % er ikke et problem i sig selv, og om det skulle gøre så meget, at den ville blive kasseret for co2, ved jeg ikke.
Selv om den måske ser ud til at ryge mere, behøver det ikke betyde, at grænserne er overskredet.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 08-11-04 20:16 |
|
hvad ville i gøre hvis det var jer?
Bytte knaster ud med de gamle... ;-(
El.
Tage chancen gennem statens bil inspektion?
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 08-11-04 20:55 |
|
Hmmmm.
Skarpe knastaksler til mi16/!,9/2,0???
Det har jeg aldrig hørt før (men man kan aldrig vide)
Chek co 0/0= 0,8-1,5
Er den ok så kør til syn.
Hvis ikke så ombyt cpu`en med en standart.(chech 1,9-2,o)
/steen b.
PS.
der der ellers skud i den motor som standart.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 08-11-04 21:05 |
|
Hej.
Stavefejl= standart=standard.
/steen b.
| |
|
Tag chancen, efter en måling på et Peugeot værksted, (De kan også give dig nogle tips til en bedre forbrænding)det værste der kan ske er et omsyn til 350kr.
VH Palle Hansen
| |
|
det kommer an på om bilen har katalysator og hvor når bilen er fra hvis den har kat må co2 være max 0,05 hvis den er fra 1987 til 1991 og uden kat max co2 3,5 men hvis bilen er med kat er det ikke nok at se på co2 så skal man have en 4 gas test sådan en test kan du få lavet ved en mekaniker og det koster ca 350 kr +moms så kan han også vudere tallen om de kan gå gennem syn
| |
| Kommentar Fra : rimmer |
Dato : 08-11-04 22:25 |
|
Hvad med at bede sælger om at syne bilen, så behøver du ikke selv at rode med
det, hvis sælger mener det er så ligetil burde det jo ikke være et problem, ellers
find en anden bil.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 10-11-04 08:27 |
|
Du kan som min navnebroder siger tage chancen og bare lade den køre til syn som den er, det er jo ikke en voldsom "defekt" på bilen hvis den har for højt CO2.
Men du kan selvfølgelig lade sælgeren levere bilen nysynet og så er du HELT uden disse spekulationer. Hvis han så vil have et "urealistisk" højt beløb for dette bør du lade bilen stå og finde en anden....selvom det selvfølgelig godt kan være svært hvis du er blevt "dybt forelsket" i lige netop denne bil. Men så må du vurdere om det er hjertet eller hjernen der "løber af med dig"!?
Mvh
Palle Jensen
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mrn |
Dato : 13-11-04 22:41 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|