/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
t-rex tænding / fugt
Fra : bjelke
Vist : 1304 gange
200 point
Dato : 31-10-04 22:15

Hej min Pgo T-Rex har nogle problemer med el-systemet, det er en ældre sag fra 2000 som jeg købte i foråret.

Det er som om den har problemer med fugt, de fleste elektriske funktioner er i hvert fald gået sig en tur.
Det drejer sig faktisk om alle de enheder der er sluttet til batteriet: tænding/elstart, blinklys, bremselys, tankmåler og omdrejningstæller.
Det har indtil i dag været en periodisk fejl, som sommetider kom når vejret var fugtigt eller den blev vasket, når den så blev startet og fik nogle omdrejninger plejede det at komme til at virke igen. Og her i det fugtige efterår er det ofte sket at alle funktionerne forsvandt for så at komme igen kort efter.

Der er 2 situationer som forårsager det
1.   når bremselyset tændes, uanset om det er for eller bagbremsen der aktiveres
2.   når blinklyset tændes (den siger en underlig bzz- lyd)

Indtil i dag er det altid kommet igen, men virker det som om den er gået helt kold… 

Så spør´ jeg, hvad kan der være galt? Det er jo noget svært at fejlfinde i et elektrisk system.

Det lyder som en kortslutning når blinklyset tændes?

Eventuelt et relæ der stået af?

Jeg har læst et enkelt tilsvarende problem på en peugeot buxy, men der kom desværre ikke noget endeligt svar http://www.kandu.dk/dk/spg/37110

Jeg har prøvet at ”motionere” tændingslåsen og give den låseolie, men uden resultat.

Batteriet er fuldt opladet og afgiver de 12 volt som det skal, alle tingene burde i øvrigt virke selvom der ikke var batteri i, eller hvad?

Nogle råd lyder også på at spraye wd-40 eller lign. i stikkene og samlinger, men hvor søren skal man begynde?

Er der nogen steder man kan udelukke eller begynde?

Håber der er nogen der har prøvet det og har en løsning eller ide..

Mvh Allan Bjelke Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 22:48

Ja der er en dårlig forbindelse et sted, og man skal gå systematisk frem, for at fremkalde/fjerne fejlen.
Det første jeg ville kigge på:
1. Batteriets klemmer, dernæst sikringsholderne (Altså rok lidt med dem, tag dem evnt. ud for at se om der er forbrændte ender)
2. Tændingslåsen, rok ganske lidt med nøglen, fyld godt med WD40 eller pronto i.
3. Multistik, skil ad og spray
4. Frontskjoldet af og kig ind til tændingslås mm. se efter at ingen stik er løse på.
Men den største synder er nok hvis der er sat alarm på, da de tit er sat på med strømtyve.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 23:42

Ved ikke om det er lavet på samme måde, men min datter har en Honda sfx der gjorde det samme, også når det regnede meget eller den blev vasket.
Så fandt vi ud af, at når man løfter "bagagerummet" under sædet op, så sidder der ligesom en lille plasticboks derunder, som ledningerne er samlet i, og det var når der kom til at stå vand deri at ledningerne kortsluttede.
mvh dova

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 07-11-04 18:00

Hej

Har set på diverse nu, men den er stadig helt død og har været det i en uge..
Der er kommet tal på uretsdisplay, så der må være forbindelse til batteriet...

1. Batteriets klemmer, dernæst sikringsholderne (Altså rok lidt med dem, tag dem evnt. ud for at se om der er forbrændte ender)
: Der er forbindelse ved batteriet, og ved sikringen

2. Tændingslåsen, rok ganske lidt med nøglen, fyld godt med WD40 eller pronto i.
: Hvad kan det gøre? har tidligere prøvet men virkede ikke er nu i stedet helt død. kan tændingslåsen være død?

3. Multistik, skil ad og spray
: Der sidder hovedsageligt stik under instrumentbrættet og under frontskjoldet, alle disse er gået efter
der er ikke tegn på fugt i dem

4. Frontskjoldet af og kig ind til tændingslås mm. se efter at ingen stik er løse på.
: sidder der relæer herinde, den har jo sagt en summende lyd, tænkte om dette kunne være et relæ der er brændt af?

5. Ved ikke om det er lavet på samme måde, men min datter har en Honda sfx der gjorde det samme, også når det regnede meget eller den blev vasket.
Så fandt vi ud af, at når man løfter "bagagerummet" under sædet op, så sidder der ligesom en lille plasticboks derunder, som ledningerne er samlet i, og det var når der kom til at stå vand deri at ledningerne kortsluttede.
: Kan ikke finde en tilsvarende Box på min T-rex, desværre , Men Dova hvis du kan fortælle lidt om hvor dine ledninger fører hen, kan jeg måske regne ud hvor den er..

Har ikke set på forbindelsen til baglyset, kan ikke komme derind før jeg for skjoldet af... Men det var jo bla. baglyset som forårsagede problemet, så når jeg får tid vil jeg prøve at se på det.
Medmindre andre svar kan løse det

MVH Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-11-04 18:30

Der er stor sandsynlighed for at fejlen ligger i bunden af tændingslåsen, der skal normalt komme strøm ud af den i en rød ledning, når tændingen er sat til.
Du kan evnt. prøve at trække en ledning fra batteriets plus pol, og ind på den ledning, så du bypasser tændingslåsen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 07-11-04 18:39

det skal jeg prøve, hvis fejlen ligger der kan jeg så selv lave det? eller ny tændingslås?

MVH Allan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-11-04 21:23

Ny tændingslås.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-11-04 16:34

Sådan Palle det virkede, har trukket en ledning fra pluspolen til den røde af de 4 ledninger bag tændingslåsen... og du får selvfølgelig pointene... Men skal lige høre som du kan afklare dette spg. angående tændingen.

Problemt er løst men der er så aldrig lys i olieindikatorlampen, er det fordi det går udenom tændingslåsen. Altså det burde blive løst når jeg sætter ny tændingslås i?

Tak for hjælpen!!

MVH Allan

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 08-11-04 17:06

Ja jeg er ret sikker på det løses med ny tændingslås, da olielampen, jo lige skal lyse få sekunder, før den går ud, kun for at kontrollere at pæren virker. Der må være en tidforsinkelse et sted, oppe ved speedometeret.
Måske skal du ofre 100 kr mere, og så få låsen med til sædeboksen, for det er ikke værd at prøve at montere den gamle overdel af tændingslåsen, på den nye, da du pludselig står med 30 stifter og fjedre i hånden, hvis du skiller den ad.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=348133375&n=356830905&pn=920024556
http://www.thansen.dk/product.asp?c=348133375&n=356830905&pn=520755692
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke

Dato : 08-11-04 20:56

Det var også det jeg regnede med..
Hvis andre oplever samme problem så prøv følgende:
1. Pil frontskjoldet af
2. find tændingslåsen og kabelsamleren der sidder for enden af ledningerne
3. forbind en ledning direkte fra batteriets + pol til den røde eller orange (afhængig af farve) ledning (der er 4 på min t-rex, én sort, én orange, én blå/hvid og én rød/hvid)
4. du har nu altid tænding på dvs. blinklys horn o.lign. virker selvom nøglen ikke sidder i tænding. Nøglen skal dog drejes til tænding før den kan startes.

God fornøjelse MVH Allan

Godkendelse af svar
Fra : bjelke

Dato : 08-11-04 20:58

Har vist sagt tak, men det var jo lige som du sagde Palle, derfor 5 stjerner til dig

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-04 21:41

Selv tak.
Ja selvfølgelig lige som jeg sagde, ha ha
VH Palle Hansen