/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af karm i badeværelset
Fra : Ancema
Vist : 839 gange
20 point
Dato : 27-07-02 07:30

Nu gik det så godt med at få svar på mit tidligere spørgsmål, at jeg prøver igen.

Vi skal som tidligere skrevet fikse vores badeværelse lidt op, og til den opgave hører, at vi skal skifte karmtræet, da det er ved at forrådne (badeværelset er MEGET småt, så man kommer nem til at bade i hele lokalet, og da karmtræet allerede er begyndt sin forrådnelse må det være på tide at skifte det ud og behandle det nye meget grundigt).

Men hvordan skifter man et karmtræ ud? Og hvad kan man behandle det med, så det ikke også går i forrådnelse?

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 28-07-02 15:52

Hvad er det lige du mener? Mener du selve vindueskarmen eller hele vinduet?

Hvis træet er ved at gå i forrådnelse skal I vel have et helt nyt 'vindue' sat i!!!

Mvh. Picasso

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 28-07-02 15:54

Når I får sat et nyt vindue i... skal I sørge for at tørre ordentlig op efter jer når I har været i bad samt at lufte ud... ellers er der opstår fugt ved vinduerne...!

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 28-07-02 15:58

Måske der er lidt råd at hente ved Leth:

http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/huset.shtm

Eller skriv til ham på følgende adresse:

drleth@dr.dk

Mvh. Picasso

Kommentar
Fra : Ancema

Dato : 28-07-02 23:05

Det er dørkarmen, der er problemet. Vi har et meget småt badeværelse, hvor vi stort set bader i hele rummet. De tidligere ejere havde ikke badeforhæng, og det er formentlig derfor, der er kommet fugt til karmtræet. Selv har vi badeforhæng, så dørkarmene ikke længere bliver væde / kun bliver minimalt våde.

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 28-07-02 23:53

Kære Ancema, undskyld men har du ikke et rigtigt navn?
Nu er vi ved at kredse problemet ind. Det almindelige mennesker kalder dørkarme hedder i fagsproget dørindfatniger eller gerigter. Er det det du mener? Dørkarmen er den del hvor hængslet sidder i, men så er det en helt ny dør vi taler om med karm. Udluftning er a og o efter badet. Hvis ikke kan du male nok så godt, der kommer råd før eller siden. Få evt. monteret en elektrisk ventilator der starter med lyset og fortsætter et stykke tid efter du har slukket (efterløberrelæ). Det er en investering der betaler sig.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : Ancema

Dato : 28-07-02 23:56

Jeg er bange for, at det både er dørindfatningen og karmen med hængsler, der er tale om.
Der er meget fin udluftning til badeværelset, så det burde ikke være et problem.

Hilsen
Cecilie

Accepteret svar
Fra : arkitekten

Modtaget 20 point
Dato : 29-07-02 17:10

Kære Cecilie, du ringer efter en snedker og så afgør han hvad der skal gøres. Hvis du beholder døren (dørbladet i fagsproget) går du til f.eks. Flügger og bliver rådgivet videre. Husk efter bad når rummet er så lille at tørre træværket af med en klud.
Hilsen Per

Godkendelse af svar
Fra : Ancema

Dato : 29-07-02 18:10

Hej Per
Tak for svaret - vi havde håbet at kunne ordne det selv, men du har nok ret i, at hvis det skal blive ordentligt, så skal vi have en proffesionel på opgaven.
Hilsen
Cecilie