/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pgo t-rex uden omdrejninger ?
Fra : flengel
Vist : 1455 gange
100 point
Dato : 23-10-04 15:49

hejsa

jeg har en pgo t-rex der har kørt 8500 km. i starten lå den på de 70km/t og 9000 rms.
her det sidste halve år er det gået stille ned i fart og omdrejninger. den har kun pillet skive i vario. ikke andet.
jeg har lige skiftet stempelringe/pakninger/tændrør/vario/ruller/kilerem og renset luftfilter.men den vil kun kører 60 km/t og 7000 rms . hvad kan der være galt. ??? ps:den er helt vild sløv i optræk også

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 16:30

Den er lettere stoppet i udstødningen, sæt en anden på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : flengel

Dato : 23-10-04 16:32

kan sådan en ikke renses. godt nok er den rusten men der er ikke hul på den endnu. så jeg ville gerne vente lidt med at skifte den ud.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 18:04

Joo, man kan tage den af, hælde en liter benzin i, holde for begge ender, og skvulpe frem og tilbage 10 minutter, hælde det ud, og vaske hænder i en time.
Men,men det er da ikke 100% sikker at fejlen ligger i udstødningen, der mangler en del oplysninger:
Er der blindrør på udstødningen, og hvis der er, har det så været fjernet, for at lukke hullet (Pladen som har lukket hullet kan være rustet væk)
Er de ny stempelringe kørt godt til.
Har du vendt stempelet rigtigt.
Er det en orginal eller racer vario, og blev dens begrænsning fjernet?
Hvilke rullevægt var der i, og er der nu
Har du prøvet at køre uden luftfilter
Er karburatoren renset

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : flengel

Dato : 23-10-04 18:42

jeg har nu taget den originale vario på igen men med ny kilerem. = virker ikke gammel vario og gammal kilerem virker.
nu er den igen på de 9000 rms med stadig kun på 60 km/t den nye vario var en racer vario. jeg har prøvet med 5,5 7,5 8 grams ruller, så det må være kilerem og vario det er galt med. kan det være den racer vario den ikke kan slæbe. der er stadig rør i udstødningen . jeg har prøvet uden luftfilter med uden held . stempel er ogse vendt rigtigt. den starter også første gang.

Kommentar
Fra : flengel

Dato : 23-10-04 18:43

jeg glemte at sige at det var 8grams der er i som standart

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-04 21:11

En t-rex har disse begrænsninger:
1. = Gliderøret ved variomaticen.
2. = Et blindrør på udstødning.
3. = Røret ved trykfjederen (koblingen)
4. = Topstykket
Og efter at have hørt din forklaring, er jeg gået væk fra problemet med udstødningen.

Det er lidt svært at forstå hvad du mener: jeg har nu taget den originale vario på igen men med ny kilerem. = virker ikke gammel vario og gammal kilerem virker. Er orginal og gammel vario ikke det samme?
Nå men nok om det, da en orginal eller racer vario, bør give næsten samme omdrejninger og topfart, HVIS DE ELLERS GEARE HELT OP.
Hemmeligheden ved at fjerne begrænsningerne ved vario og evnt. kobling, er jo at remmen kan komme i toppen foran, og for at kunne komme i top, skal den jo kunne gå helt i bund bagi (Kan koblingen klemmes helt sammen)
Det kan være at fjederstyret hindrer koblingen i at gå helt sammen, ligesom hot50.
http://www.scooter-racing.dk/hot50.htm
Der er noget der tyder på at koblingsfjederen er for stram (Men den er jo ikke skiftet, så det er ikke til at forstå), for så kan remmen ikke så let komme ned, og scooteren gearer så ikke helt op.
Det eneste jeg kan sige med sikkerhed, er at der er noget galt ved vario eller kobling, for ved 9000 rms er det ligemeget med rullevægten, den burde være slynget helt ud i varioen.
Rullevægten har kun betydning for accelerationen op til 30km/t, men hvis de er for lette kan de ikke slynges helt ud HVIS FJEDEREN VED KOBLINGEN ER FOR STRAM.
Skil også koblingen ad, se efter der ikke er noget fedtstof på bakker og indvendig i skålen, ellers tør først af med sprit, og giv bakker og skål indvendig en omgang ned sandpapir, for at fjerne det hårde lag på bakkerne. Blæs støv væk med trykluft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : flengel

Dato : 23-10-04 23:43

hej igen

det så ud som om at det var i koblingen fejlen lå. der gav en del at rense og slipe den.
så tak til pallebhansen herfra.

Godkendelse af svar
Fra : flengel

Dato : 23-10-04 23:44

Tak for svaret pallebhansen.