/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
knage lyde fra undervogn
Fra : bobri
Vist : 1950 gange
250 point
Dato : 18-10-04 22:16

min fiat bravo laver en hel del knage lyde ude fra motor-rummet. Det er blevet værre og værre og det kan provokeres når jeg drejer på rattet fra side til side. I forbindelse med dette syndrom kommer der også klonklyde når jeg kører over ujævnt terræn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 22:23

Det lyder som om du har en bærekugle der er godt slidt.
hvis din bil er forhjulstrukket, kunne det dog også være et kardanled, men så vil jeg ikke mene det klonker når du kører over noget ujævnt.
Så altså sandsynligvis en bærekugle

mvh dova

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 18-10-04 22:29

jeg har haft min mekker til at kigge på det og han mener ikke der er noget galt med hverken styre- bærekugler og der er også nye dæmpere på. Han har givet op og siger at fiat må kigge på det, men jeg ville lige prøve her.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 260 point
Dato : 18-10-04 22:33

Det kunne også være toplejerne/gummi på McPherson ophænget, som sikkert ikke er udskiftet sammen med dæmperne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 22:35

Jamen når det bliver værre når du drejer på rattet, er der ikke tvivl om, at det kommer fra styretøjet et eller andet sted. Men så kan det være længere "inde" i systemet, evt. ved tandstangen, altså den aksel der sammen med ratstammen får bilen til at dreje., Muligvis er forbindelserne blevet for tør og skal have noget smørefedt, eller det er ved at gå fra hinanden.
mvh dova

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 18-10-04 22:37

det kan åbenbart være alt fra A-Z, jeg må køre til fiat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 22:40

Ja, det kan være det er det bedste hvis du ikke selv har tjek på at gå det igennem, for det er lidt svært lige nøjagtig at sige hvad det er når man ikke er i nærheden af bilen. For det kan som sagt skyldes flere ting.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bobri

Dato : 18-10-04 22:40

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : bobri

Dato : 18-10-04 22:41

tak for hjælpen dova.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 22:48

Toplejerne på støddæmperne (McPhersson) er en del af styretøjet da de faktisk er øverste styrekugle og derfor vil du selvfølgelig kunne fremprovokere lyden når du drejer.
Ham mekkeren er da ikke meget værd. En FIAT er da ganske enkel i opbygningen og selv om jeg har kunnet underkende andre mekanikeres diagnose så siger det mere om deres manglende evner end om mine. Den sidste var en Tipo hvor mekanikeren ville skifte /reparere gearkassen fordi der var gearskifteproblemer og jeg foreslog udskiftning af motorophæng og VOILA så kunne bilen skifte gear igen.
Det er vel ikke den mekker der har udskiftet støddæmperne for så skulle du måske prøve en anden skruenøglefører