/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn i soverum
Fra : kipumi
Vist : 4169 gange
50 point
Dato : 16-10-04 20:25

Ja... så skal jeg også spørge fra min datter, om man må sove i det samme rum, hvor man har sin brændeovn. Da soveværelset jo har "nordvæggen" sover de i stuen med deres lille dreng. Hun er bange for, at der kan trænge kulilte ud i stuen, men de sover. Hvem ved mon noget om det ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-04 20:35

Det må man godt men din skorstensfejeren kan sikkert vurdere risikoen.
Han har vel godkendt placeringen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 23:03

Om man må, det må man vel nok, en anden ting er, at det ikke er særlig hensigtsmæssigt da det ikke kan undgås, at der er betydelig mere støv i luften hvor der er brændeovn, og det er så mindre sundt.
Kulilte skulle der så kun kommei det tilfælde, at trækket i skorstenen skulle blive blokeret så røgen istedet kan sive ud i rummet, eller hvis forbrændingen i ovnen bliver så dårlig, at brændet begynder at ulme med for stor røgudvikling til følge.
mvh dova

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-10-04 23:12

hejsa, der en del gener forbundet med det, at have en brændeovn i samme rum, som man sover...

der er sod og små askepartikler, som man uvilkårligt vil indånde i løbet at natten, og især da man ånder meget tungere når man sover end når man er vågen.
dersuden, er der det med luftfugtigheden, luften i værelset vil være meget tør, hvilket vil udtørre slimhinderne i mund og svælg, og kan genere øjnene.

så jeg kan ikke anbefale at i sover sammen med brændeovnen....

mvh. Melander(maskinsnedker)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-04 23:12

Ja jøsses alverdens ulykker kan ske.
Har man ikke fyret i brændeovn i hundrede år før
oliefyr og centralvarme kom i vores hjem.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-10-04 23:21

teil, jo da men ikke i vores soverum...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 23:25

Nej Teil, der var nemlig ikke varme på i soveværelser dengang som Melander siger.
Da var det en "1 1/2 tons" fjerdyne der udgjorde varmeapparatet

dova

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-04 12:41

Det er ikke noget problem.

Hvis man er bange for kulilte forgiftningen, kan man for under 100,- købe sig en kulilte alarm, som virker ligesom en røgalarm.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 17-10-04 13:17

Tak for svaret invisible.
Jeg går ud fra, at jeg denne kuliltealarm kan købes i Silvan, Harald Nyborg eller ??
Til jer andre, tak for gode råd, forhåbentlig får de snart, ved hjælp af gode råd på kandu, ordnet deres nordvæg i soveværelset, så de kan flytte derind og ikke skal sove i stuen mere.