|
| 300 VS 500 MB SL? Fra : Jaguaren | Vist : 783 gange 50 point Dato : 06-10-04 02:19 |
|
Hej, jeg overvejer at købe en Cab fra tyskland, og vil gerne have en Mercedes Benz, men ved ikke om jeg skal tage en 300SL eller en 500SL. Prisen imellem den ene eller den anden MB'er er i råtal bruttotal ca 30.000 kr., med ca. 130-150.000 km på klokken på begge modeller, og naturligvis Automatgear.
Nu er det sådan, at jeg også skulle have råd til at køre i bilen, og da jeg har forsøgt mig med en 600'er, ønsker jeg at nedgradere min køreglæde (på den måde kan man bedre holde 2-3 biler adgangen)
Derfor spørger jeg nu, om hvad jeg skal vælge?
Er der mons tro nogen mærkbar forskel på den 6 cyl. 3 litres og den 8 cyl. 5 litres? Jeg købte engang en overgangs Mercedes 190E 4 cyl. 2,3 litre, og den var næsten lige så (u)økonomisk som min Jaguar XJ6'er anno 97. Derfor er jeg ikke ret sikker på at der nødvendigvis er meget at vinde ved at vælge den 6 cyl. fremfor den 8 cyl. Og den 8 cyl. er også i besiddelse af mere moment og skal derfor bruge færre kræfter for at komme "derudaf", end lillebroderen. Nogen der har erfaring med disse motor varianter!?
Som tidligere skrevet, så var den 12 cyl. uoverskuelig tørstig, men som jeg forstår så er der nogen større forskel fra 8-12 cyl, sammenlignet. med 6-8 cyl., har jeg ret?
Måske også nogen Mercedesfolk her i forummet, som kender til forskelle i service priser på hhv 6'er & 8'eren?
Glæder mig til gode tilbagemeldinger
/Jaguaren
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 06-10-04 09:26 |
| | |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 07-10-04 08:18 |
|
Kære chaugaard,
har du nogen fornemmelse af hvor tørstag for www.biltorvet.dk skriver at V6'eren kører 8,7 i snit og V8'eren kører 7,8 i snit, meeen disse tal er vist noget højt sat ihvertfald jf. min tidligere erfaring (primært gældende V8'eren)
/Jaguaren
| |
| Kommentar Fra : chaugaard |
Dato : 07-10-04 09:30 |
|
Hej Jag. Jeg har ingen erfaring med forbruget, men jeg tror, at man skal køre meget forsigtigt, for at opnå 7-8 km/l, og hvem gør det med en fed V8'er under hjælmen? Egentlig mener jeg også, at brændstoføkonomien er underordnet, hvis man kigger på sådan en bil, især hvis du har tænkt dig at bruge "hypperne". For mig ville det være langt mere relevant, om man evt. selv kan servicere dyret, eller om man skal på et autoriseret værksted og betale adskillige tusinde kroner for et eftersyn og hvad med forsikringen? Normalt er Mercedes reservedele dog noget af det billigste, især sliddele.
| |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 07-10-04 10:26 |
|
Forsikringen er vel til at betale, tror ikke der er den store forskel. Fx. er diff. mellem en Cayenne V6 og en Turbo kun 3.000 kr. !!
Vedr. service kender jeg folk som kan hjælpe mig med dette.
/Jaguaren
| |
| Kommentar Fra : tjeps |
Dato : 09-10-04 00:14 |
|
Jeg ville klart vælge 500'eren - også set fra et investeringsmæssigt synspunkt! Jeg er overbevist om, at 500'eren holder prisen klart bedre (og i det hele taget er nemmere at sælge) end 300'eren...
En V8'er er vel altid mere tørstig end en R6'er - men ingen af dem kan vist kaldes for økonomiske! I det store billede tror jeg ikke der er den store forskel i vedligehold mv...
Kørestilsmæssigt ville jeg også foretrække V8'eren - jeg synes SL'eren er en udpræget cruiser, ikke en sportsvogn, og V8'eren klæ'r den kørestil bedst! R6'eren føles mere "fremme på beatet"; hurtigere på speederen osv; men den har slet ikke det overlegne kraftoverskud som V8'eren - og kan jo altså slet heller ikke følge med!!
...men om 5-10 år er 500'eren HELT sikkert klassikeren de fleste vil foretrække! Der vil 300'eren ikke have den samme prestige og efterspørgsel - så jeg ville ikke være i tvivl!
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 26-10-04 16:30 |
| | |
| Kommentar Fra : HunSen |
Dato : 26-10-04 16:52 |
|
Kære berpox.
Du antager, at Jaguaren er et høfligt menneske. Kan du slet ikke se, at han bare er et dumt blærehoved, der skriver om biler han aldrig får råd til at sidde i.
Undskyld vokabulariet, men disse uforskammede væsner, der bruger velmenene menneskers tid, uden at kvittere med de udlovede point, er altså smadder irriterende.
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 26-10-04 17:51 |
|
HunSen - jeg formoder at jaguaren blot er glemsom. Derfor denne anmodning, omend en lignende tidligere er blevet udsendt her på kandu, om at lukke spørgsmålene.
mvh Berpox
| |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 26-10-04 19:52 |
|
Jeg har skam rig mulighed for at eje disse biler jeg skriver om, har endda haft flere V8ere og 12erer, hemmeligheden er, at jeg ikke behøver betale Danskreg. afgift!
jeg vil gerne uddele point, når jeg mener at have fået et svar jeg kunne bruge. Det mener jeg således ikke at være tilfældet, derfor ingen almisser.
- Og det er vel spørgeren der vurderer om et svar kunne bruges, ikke sandt?
- God dag!
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 26-10-04 22:42 |
|
Jaguaren >
Citat - Og det er vel spørgeren der vurderer om et svar kunne bruges, ikke sandt? |
Jo - helt bestemt! Men så følg tråden op hvis du endnu ikke er tilfreds. Det giver også mig og de øvrige der er med på en kigger, en chance for at lade os berige med spørgsmål og svar ikke mindst.
mvh Berpox
| |
| Kommentar Fra : HunSen |
Dato : 27-10-04 18:14 |
| | |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 27-10-04 21:46 |
|
Har nogen erfaring med/ejet en af begge biler.
Kender nogen til almindelig kendte fejl ved disse biler herunder kalechestøj/ fejl generelt.
Faldgrupper iøvrigt
bezinforbrug
tab ved gensalg, hvilken holder prisen bedst?
mv.
hun(D)sen -> Den jargon er uhørt !
MVH
/Jaguaren
| |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 27-10-04 21:48 |
| | |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 27-10-04 23:33 |
|
Kære Jaguar
HunSen skriver nok det, nogen af os andre inderst inde føler, omend på en lovlig direkte måde. Jeg må da tilstå, at du ogeå på mig virker lige lovlig ...
Men held og lykke med dit forehavende, mon ikke der findes klubber for ejere af ovennævnte modeller. Du kunne f.eks søge på google
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 28-10-04 00:42 |
| | |
| Kommentar Fra : tjeps |
Dato : 28-10-04 00:45 |
|
Det absolut bedste sted at spørge om disse ting er uden tvivl på...
www.mbzn.org
...amerikansk forum med medlemmer fra hele verden (inkl. mig selv - der kan du få alt at vide om R129eren og fordele/ulemper ved en 300 og 500. - måske er det bedst at du kigger der; du er jo ikke umiddelbart tilfreds med de svar du modtager her!
| |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 28-10-04 09:40 |
| | |
| Kommentar Fra : chaugaard |
Dato : 28-10-04 09:42 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : Jaguaren |
Dato : 28-10-04 22:50 |
|
Tak for svaret tjeps.
Tror også det bliver en V8'er har tidligere haft sådan en, dejlig vogn, samme maskine som i 500 SL'eren, blot mere 'familieminded'
Se linket: http://www.500e.com/
/Jaguaren
| |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 28-10-04 22:54 |
| | |
| Kommentar Fra : Jaguaren |
Dato : 28-10-04 23:19 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|