/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
DK brugermanual til Olympus Camedia E-10
Fra : michaeldonolsen
Vist : 577 gange
20 point
Dato : 24-09-04 12:17

Er der nogen der kan hjaelpe med en dansk/engelsk brugermanual til et Olympus Camedia E-10 4.0 Megapixel?

Her problemer med at faa den rette skarphed og det rette lysforhold. Billederne er ikke HELT skarpe og det er som om billederne har et gult skaer som om der er et eller andet filter over dem. Det er saerligt indendoers billeder. Hvordan indstiller jeg paa disse ting?

Paa forhaand mange tak for hjaelpen.

Michael

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-09-04 13:20
Kommentar
Fra : L_baarts

Dato : 30-09-04 21:56

Hej Michael,
Har du købt det brugt? Det kan være hvidbalancen er stillet - det lyder sådan?!
Mht belysningen, hvordan har du den indstillet - Esp, spot eller centervægtet? Og kender du AEL knappen?
Jeg bruger næsten altid centervægtet for lysmålingen. AEL virker ved at låse lysmålingen der hvor du peger hen når du trykker på den.
Mht. autofocus, så synes jeg det er lidt af en tilvendingsag. Men den kan være svær at få til at virke optimalt under indendørs forhold. Desuden - når du fotograferer indendørs, kan det være din lukkertid bliver så lang at det er det, der gør dine billeder uskarpe. Kan du sige lidt mere om det?
Mange hilsner,
Lene Baarts

Kommentar
Fra : michaeldonolsen

Dato : 01-10-04 09:52

Hej Lene

Tak for dit svar. Det er et brugt kamera jeg har overtaget til nogle arbejdsfunktioner, og jeg her mildt sagt ikke saa meget forstand paa indstillingerne af saadan et apperat

Kameraet er indstillet af andre, saa det kan NEMT vaere nogle af de ting du naevner. Hvor aendrer jeg paa hvidbalancen? Og hvad er forskellen paa - Esp, spot eller centervægtet? Kender heller ikke funktionen med AEL knappen, hvordan anvendes den?

Det er pudsigt du skriver det med indendoers brug og lukkehastigheden for jeg kan slet ikke forstaa den utrolig langsomme lukkehastighed. Har derfor taenkt paa at det kunne vaere derfor, men ogsaa billeder taget paa stativ bliver uskarpe synes jeg. Maaske jeg er noed til at bruge manuel fokus indendoers?

haaber du kan hjaelpe mig lidt mere

Michael

Accepteret svar
Fra : L_baarts

Modtaget 20 point
Dato : 01-10-04 18:46

Hej Michael,
Det ville være super om du fandt en manual...
Start med at stille dioptriringen ved søgeren - det er første forudsætning for at stille skarpt manuelt!!
Hvidbalancen stilles ved at trykke på "wb" knappen og dreje på hjulet.
Med ESP måler du et gennemsnit af lyset i hele billledet, med spot stort set kun i midten af motivet, mens centervægtet måler lidt mere end spot, men stadig fra midten af billedet. AEL kan du bruge til at pege på det, du vil måle lys på. Tryk på knappen og så kan du rette kameraet op og tage billedet. Prøv dig lidt frem.
Du kan jo prøve at starte med at tage lidt billeder udenfor indtil du lærer autofokusen at kende. Der er jo masser af lys om dagen i øjeblikket.
God fornøjelse
Lene

Kommentar
Fra : michaeldonolsen

Dato : 01-10-04 19:17

Hej Lene

Tusind tak for hjaelpen. Jeg vil proeve mig lidt frem og lege med de ting du har fortalt, og saa se om jeg kan skaffe en manual selvom jeg ikke er den store manuallaeser:) Kan naevne at der ogsaa er meget lys og sol om dagen her i Spanien, saa det er nok en god ide at proeve lidt udendoers.

Endnu engang tak for hjaelpen

Michael;)

Godkendelse af svar
Fra : michaeldonolsen

Dato : 01-10-04 19:19

Tak for svaret L_baarts.
Fik god forklaring paa lys og skarphed, men er selv lidt uvidende om tingene saa mangler stadig manualen,
Michael