Den kan aldrig forøge topfarten, men give et extra kick i røven, hvis du med lav fart, pludselig vrider håndtaget i bund.
Det er altså en accelerator.
Du skal forestille dig en meget tynd "cykelløberflaske" hvor drikkeenden er koblet ind i studsen (røret) mellem karburatoren og cylinderen.
Når du slipper gassen, så vil vaccummet klemme flasken sammen fordi motoren laver vaccum i studsen, fordi der kan ikke komme luft/benzin ind, da gasspjældet er lukket ned.
Når du så giver gas igen, vil flasken fyldes ud af benzin og luft, fordi vaccumet ikke er så stort længere, og flasken naturlig vil folde sig ud.
Når du så giver gas igen, står blandingen klar inden i flasken til at suges ud, og "fylde cylinderen", før der rigtig er begyndt at suges nok luft gennem karburatoren.
Altså luften i karburatoren, har en vis træghed, og dens luft og benzinblanding, tager nogen tid før den når hen til cylinderen. Derfor virker en indsugningsforstærker som en hurtig leverandør af gasblanding til cylinderen.
En indsugningsforstærker skal monteres på studsen tæt ved cylinderen. (Racerstudse har et hul/studs til det formål)(Hvis man ikke bruger Indsugningsforstærker skal et sådant hul blokeres, for ikke at give falsk luft)
En indsugningsforstærker virker bedst ved små karburatorer, og ved knallerter med lange studse.
http://www.motoline-racing.com/
Tryk på "læs om tuning" og rul ned til "Hvad har indsugningsforstærkeren med en cola med sugerør at gøre??"
VH Palle Hansen