/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Slagsmål?
Fra : solveig
Vist : 627 gange
25 point
Dato : 14-07-02 22:21

Hej.
Jeg vil lige begynde med at fortælle at jeg ikke selv har kat. Jeg skriver for min nabo. Hun har fem katte, som aldrig har været udenfor. Kattene er vokset op sammen og er nu mellem 7 og 13 år gamle. Problemet er at den ene kat pludselig er begyndt at jage en af de andre katte (altid den samme), rundt i huset. Det er ikke fordi den bliver drillet eller andet. Det er som om den bare ikke kan tåle at se den ene kat. Nogle gange er det meget voldsomt og Anette, som min nabo hedder, må skille kattene ad ved at sprøjte vand på dem.
Anette har spurgt dyrlægen, men han kunne ikke give hende et godt råd. Han mener i øvrigt at dette ikke burde kunne ske, når kattene har den alder de har. Og det kan Anette jo ikke rigtig bruge til noget.
Jeg håber der er nogen der har et godt råd.
Solveig

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 35 point
Dato : 14-07-02 23:20

Hej.
Måske skulle katten kastreres/sterilliseres. Hvis den ikke allerede er det, vil det helt sikkert hjælpe. Hvis ikke, skulle naboen overveje, at aglive den agressive kat?!
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 15-07-02 10:21

Hej

Hun katte kan efter nogle år og hvis de ikke har fået killinger udvikle "killinge-syge" der gør at den bliver meget "underlig"... det er meget forskelligt hvordan den vil reagere... både agressivt eller fraværende....
Den vil hjælpe at steriliceres som nocom svarer...

Ps. det vil hjælpe at give den en tøj-killing fra supermarket, bare en der ligner lidt det rigtige...

Held og lykke!!

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 15-07-02 10:21

Hej

Hun katte kan efter nogle år og hvis de ikke har fået killinger udvikle "killinge-syge" der gør at den bliver meget "underlig"... det er meget forskelligt hvordan den vil reagere... både agressivt eller fraværende....
Den vil hjælpe at steriliceres som nocom svarer...

Ps. det vil hjælpe at give den en tøj-killing fra supermarket, bare en der ligner lidt det rigtige...

Held og lykke!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:44

Hejsa.
Din nabo bør tage begge de to "problemkatte" med til dyrlægen for en
ordentlig omgang tjek... Altså den helt store tur med blodprøver,
tandeftersyn osv osv...
Nogle gange kan sådan en pludselig adfærdsændring nemlig skyldes
uopdaget sygdom og med katte der ikke længere er helt unge, kan det
jo sagtens være tilfældet....
Viser det sig at der ikke er sygdom, så må din nabo starte en ny
introduktion af de to katte... en "vejledning" til dette står på
gruppens hjemmeside...
http://www.dk-fritid-dyr-kat
Kattene kan jo have været ude for forstyrrelser, der fx har skræmt den
ene, som så giver den anden skylden (rodet forklaring... håber du
forstår? ;) Og derfor har de brug for at blive genintroduceret
forsigtigt, så der ikke opstår nye episoder - og sådan at de igen får
tillid til hinanden...

Krydser fingre for din nabo og hendes katte...

Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 18:45

Hej Solveig

Den kat der jages kan være syg. Ofte opdagen de andre katte det før der
kommer symptomer. Jeg ville nok især være obs. på nyre/leverproblemer da
disse organer er kattens svage punkt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:6W349.5858$G3.786797@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Jeg vil lige begynde med at fortælle at jeg ikke selv har kat. Jeg
> skriver for min nabo. Hun har fem katte, som aldrig har været udenfor.
> Kattene er vokset op sammen og er nu mellem 7 og 13 år gamle. Problemet
> er at den ene kat pludselig er begyndt at jage en af de andre katte
> (altid den samme), rundt i huset. Det er ikke fordi den bliver drillet
> eller andet. Det er som om den bare ikke kan tåle at se den ene kat.
> Nogle gange er det meget voldsomt og Anette, som min nabo hedder, må
> skille kattene ad ved at sprøjte vand på dem.
> Anette har spurgt dyrlægen, men han kunne ikke give hende et godt råd.
> Han mener i øvrigt at dette ikke burde kunne ske, når kattene har den
> alder de har. Og det kan Anette jo ikke rigtig bruge til noget.
> Jeg håber der er nogen der har et godt råd.
> Solveig
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>