/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Alternativ til mælk i kaffen søges
Fra : the1best
Vist : 4380 gange
200 point
Dato : 07-09-04 20:07

Da jeg ikke kan tåle mælk, søger jeg et alternativ.

Jeg har prøvet soyamælk, mandelmælk, men det skiller. Er der nogen der ved hvad jeg så kan benytte?

The1best

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-09-04 20:09

hvad med fryssetøret ? Eller Bailye :D

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 20:16

Bailye syntes jeg ikke er ret god til morgenkaffen, du

Ved du om frysetørret ikke skiller?

The1best

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-04 20:23

Skip dog mælken i kaffen, kom lidt færre bønner i.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 20:33

Det var ikke gode råd jeg søgte gfha.

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 20:33

Eller hva´med en akvavit - den skiller ikke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 20:34

Frysetørret skiller heller ikke

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 20:38

Hejsa creamygirl Jeg vil prøve med frysetørret, hvor kan det købes.

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 20:54

Hej igen.

Nu er det ikke noget jeg har i min egen husholdning, men får det dog hver dag på mit arbejdsplads, og selvom det ikke er mig der står for indkøbene der, vil jeg da tro, at du kan købe det i de fleste dagligvare butikker.

//Creamy

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:00

Har lige i min 'øresnegl' fået fortalt, at det kan købes i både Føtex og Kwickly

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:01

creamygirl Jeg har aldrig set det, men det er måske fordi jeg ikke har kigget efter det.

Det er ikke pulverfløde du mener, vel?

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:11

Nu skal du være sød, og lade være med at hyle mig ud af den
Næ, det hedder tørmælk (siger 'hun') og så skulle man da mene,
at det er frysetørret, eller hva?!?....Det står på hylden sammen med kaffe

//Creamy

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:17

Får af vide du også kan købe det hos Irma og Obs,
hvis du da stadig er interesseret...hehe

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:23

creamygirl Undskyld, troede der skulle mere til. Det er pulverfølde og det indeholder mælk.

The1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:29

creamygirl Det kan du tro jeg er, jeg har en Irma, vil prøve i morgen og se om jeg kan få det der.
Har du set noget til Molokyle her til aften?

The1best

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-09-04 21:31

Hvad med rismælk?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:31

Øhm, The1Best - det er korrekt......MEN
TØRMÆLK......indeholder kun små mængder mælkeprotein, og bruges bl.a til mennesker med fødevareallergi. http://www.foedevareallergi.dk/Paa_indkoeb/Maelk/forside.htm

//Creamy

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 07-09-04 21:32

hvorfor prøver du ikke "coffewhitener", det er et hvid pulver på plantebasis og kan købes i næsten alle butikker.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:34

Najj, hvor gemmer den Molo sig?!

Det er vel ikke dig der holder ham væk fra kandu...og mig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-04 21:39

Lider du af laktoseallergi kan du tage Lactrase piller forebyggende.
Og tåle lidt mælk i kaffen.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:42

Nu der foreslås rismælk - så fandt jeg lige en opskrift

RISMÆLK

1 l vand
50 g gode parboiled ris (Økologiske ris fra URTEKRAM)
25 g mælkefri plantemargarine (FRI fra FDB)
1 spiseskefuld sukker

Risene skylles godt i en sigte. Vandet bringes i kog og risene tilsættes. Koges i 20 min.

Gryden tages af pladen og der tilsættes sukker og plantemargarine. Rismælken blendes grundigt, hvorefter den afkøles.

Denne rismælk kan drikkes som den er eller bruges til at koge kakao af. Rismælken kan også bruges til at koge risengrød af, eller den kan tilsættes lidt vanille og bruges på frugtgrød. Man bør være opmærksom på, at denne mælkeerstatning slet ikke har den samme næringsværdi som mælk.

//Creamy

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:42

kattefar Hvor kan det købes, ved du det, har aldrig set det.

creamygirl Nej, det er ikke mig der holder på ham Jeg skal helst undgå mælk i alle former.

The1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:46

teil Jeg syntes det er bedre at undgå det end at spise piller for noget jeg ikke kan tåle.

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:49

Sig mig handler du ikke ret tit?!
Det der coffewhitener findes da i alle butikker (næsten)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-04 21:49

Du bestemmer. Lactrase er uden bivirkninger og hjælper mange med problemet.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:51

Fortæl os hvor du bor - så finder vi butikken tættest på dig

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 21:54

creamygirl Jeg bor i Charlottenlund

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 21:57

Så skal du i Iso

Hils Molodrengen, det er tid til at ramme kassen (gaab)

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 22:01

Halløjsa..

Charlottenlund siger du. Hmm, har hørt lidt rygter om værthusene 'Bryggerhesten' og *døden* (kender du dem?!)

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 22:01

creaymgirl Det skal jeg nok når jeg ser ham, sov godt søde.

Teil Jeg er den type der hellere vil fjerne årsagen til problemet end at skjule det med piller.

The1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 22:06

creamygirl Var du ikke gået i seng. Bryggerhesten kender jeg godt, den ligger lide overfor Iso, døden kender jeg ikke

The1best

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 07-09-04 22:06

hvis det er maven den er gal med, skal du bruge koffeinfri eller bare let kaffe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-04 22:09

Laktoseallergi fjerner man ikke, det må man leve med.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 22:10

xyxxygy Det er mælken jeg ikke kan tåle.

The1best

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 22:14

Teil Det ved jeg godt og det er osgå derfor jeg søger et alternativ til mælk.

The1best

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-09-04 22:15

hehe jo, 'næsten' gået i seng, men kom pludselig i tanke om de to værtshuse.
*Døden* er jeg blevet fortalt, er stedet de færreste når at besøge. Man er 'døddrukken' inden man når så langt, og dem som sidder der, er vist tæt
på at være 'døde'

Nå, det var et sidespring - prøver at sige g´nat igen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-04 22:15

ok

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 07-09-04 22:16

nå ja, der stod så mange kommentarer at jeg ikke gad nærlæse dem. men hvis du ikke kan lide smagen af kaffe uden mælk, så der det nok bedst med den der whitner.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-09-04 22:24

xyzzygy Du har fat i det rigtige.

The1best

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 22:58

Det der coffeewhitener der har været nævnt, indeholder ca 30 % kokos og plantefedt,27 % glucosesirup, 2% mælkeprotein og 36 % mælkesukker og diverse antiklumpningsmidler, stabilisatorer og emulgator.
Ved så ikke om det er noget af det du ikke kan tåle.
men det kan fås i ethvert supermarked.
mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-09-04 23:06

Mon alle de tilsætningsmidler er bedre end piller???

Hanne

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 07-09-04 23:25

Jeg bruger selv soyamælk...
Det skiller ikke, hvis du starter med at hælde soyamælken i koppen først og dernæst kaffen.
Det er varmen i kaffen der får mælken til at skille, derfor bruger jeg næsten 1/3 mælk og 2/3 kaffe.
Jeg synes selv det smager godt... tåler heller ikke komælk.

Prøv det!!

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 08-09-04 07:22

Hvis man tager det hel rigtig, er mælken til kalve og ikke til mennesker. Du kan ellers, hvis du tør, anvende kattemælk fra f.eks. whiskas. den er laktosefri, da katter heller ikke kan tåle laktose. Jeg selv har smagt den og den er ikke så dårlig enda.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-09-04 07:30

http://www.biolac.se/lactrase/index.html
Her kan man læse om det enzym som kroppen mangler for at nedbryde
mælkesukker. Lactrase er et pulver i en kapsel og er som sagt kun det
enzym som nogle mennesker har for lidt af og dermed ubehag af mælkeprodukter.
Lactrase findes i håndkøb.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 08-09-04 17:37

Hvad med babymælk fra Arla? (200 ml. brikker) Den smager udmærket - men jeg er ikke sikker på om den er lactose- og glutenfri - det er nogle babymælke dog. Du kan få den i stort set alle dagligvarebutikker - det er ikke sikkert den står på køl - så spørg.

Du kan også købe Nutramigen eller Profylac (receptpligtigt-men du kan muligvis få tilskud, hvis du har lactose-intolerans) på Apoteket. Det er en modermælkserstatning man bruger til børn der kunne tænkes at udvikle allergi. Det kan også bruges til at lave creme fraiche m.v. af. Personligt synes jeg det smager ret slemt, men man kan vel vænne sig til meget, og kaffen overdøver sikkert smagen.

Rosekamp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 08-09-04 22:19

Jeg prøver lige de forskellige forslag, vender tilbage når jeg har fundet det jeg kan bruge.

The1best

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 10-09-04 11:37

Soyamælk skiller ikke, hvis du ryster det godt er min erfaring;)

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 10-09-04 14:14

Soyamælken var blevet rystet og hældt i glasset inden kaffen, problemet kan være at jeg bruge pulverkaffe.

Kom endelig med flere forslag.

I ønskes en rigtig fornøjelig weekend.

The1best

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 10-09-04 14:19

Altså, nu her jeg lige lavet mig en kop Nescafé med godt rystet Naturli' soyamælk med vanille,og hos mig skiller det slet ikke? Mærkeligt!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-09-04 14:01

Har stadig ikke forstået, hvorfor i himlens navn du vil putte mælk eller et mælkelignende produkt i en ellers udmærket kaffe.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 11-09-04 14:41

Hondaen Det kan være fordi du bruger soyamælk med vanille, jeg havde endda hældt den over i en meljævner og rystede den, for at være sikker på den blev rystet, jeg vil prøve ar købe den med vanille. Jeg vender tilbage, når jeg har prøvet.

qfha Det er ikke op til dig at forstå, men du får da gerne en forklaring. Det er smager bedre og så har jeg en ide om det ikke misfarver tænderne så meget, hvis der er noget i, bare min egen ide.

En rigtig god weekend til jer.

The1best

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 19-09-04 22:25

Det har stadig noget med temperaturen at gøre. Uanset om du bruger soyamælk med eller uden vanilje, vil det skille, hvis kaffen/nescaféen er for varm (kogende) også selvom du hælder mælken i koppen før kaffen. Prøv at "brøkke" kaffen i en kop eller kande og lad det stå lidt, inden du hælder det i kaffen...god fornøjelse:)

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 25-09-04 12:41

LA5 Nu har jeg prøvet at vente med at komme soyamælken i, men det skiller stadig. Har også prøvet med mandelmælk og jeg har også prøvet med soyafløde til madlavning. Jeg har snart brugt en formue på de forskellige produkter.

The1best

Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 200 point
Dato : 25-09-04 13:54

Undskyld. der skulle også ha' stået: ...inden du hælder det (kaffen) ned i koppen med mælk.
Den metode bruger jeg selv hver dag, men med almindelig kaffe.
Jeg har oplevet det samme som dig, med Nescafé, men det kan lade sig gøre, når cafeen er afkølet lidt.
Men det kan være at jeg bruger mere mælk end dig (ca 1/3 mælk og 2/3 kaffe)

Prøv at hælde kaffen langsomt i mælken, mens du rører rundt med en ske...
Det må da kunne la' sig gøre for dig også...

Mvh
Lisbeth

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-09-04 23:11

Kattefar: Det var dog uhyggeligt ulækkert! INGEN drikker mælk fra katte! ikke engang killinger! (kun de meget dumme killinger)

Mvh Epi

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 27-09-04 06:44

@ epi
hvad er du dum! kattemælk er et handelsprodukt fremstillet til katte og killinger, som er almindelig mælk bare lactosefri og tilsat nogle vitaminer og mineraler. Det skulle alle pattedyr drikke, da normal mælk kun er til kalve og usundt for andre pattedyr. Læs venligst den rigtige lekture.
mvh
kattefar

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 02-10-04 12:48

Tak for svaret LA5. Nu har jeg eksperimenteret med snart et helt glas Nescafe og resultatet er, at når jeg kommer en skefuld i skiller det ikke, men kommer jeg 2 i skiller det med det samme, underligt.

The1best

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 02-10-04 14:37

Tak for points!
Det er også min erfaring, at det er vanskeligere at "brykke" på Nescafé end alm. kaffe.
Sidste Weekend var jeg på besøg hos nogen venner, der laver Nescaféen på termokande.... Jeg havde medbragt min soyamælk Naturel og havde ingen problemer med det.
De bruger Nescafé fra Nestle (hun er nemlig ansat der).... men jeg har jo nogen gange købt det bilige fra Aldi. Det tror jeg har nemmere ved at skille? (jeg får ikke procenter)
Du må stadig prøve dig lidt frem!!!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-10-04 16:42

LA5 Det er også Nescafe Guld fra Nestle jeg bruger, har ikke prøvet andre. Det har intet med temperaturen at gøre, men simpelthen mængden af pulveret man kommer i soyamælken.

The1best