|
|
Nu skulle du jo have lagt spørgsmålet under knallert.
Man brænder tændrøret og hul i stempelet når: Man monterer et langt tændrør hvor der skulle monteres et kort, eller man kører med for mager benzinblanding (Dysen for lille), hvis der mangler ribber på blæseren eller dækselet ikke er rigtig monteret så luftstrømmen ikke passerer henover cylinderen rigtigt.
Eller man kører med et tændrør med for lille varmeafledningstal, det er normalt ca 6 men skal på tunede motorer være 9.
Eller kører med orginal udstødning og karburator på en tuncylinder.
Og vilken sammenhæng kan der være med brændt stempel og el fejl. Der er ingen sammenhæng, dog kan CDIèn nok blive overbelastet, når tændrørets elektroder er brændt væk.
Test: CDIèn måles for modstand, som knallertmekanikeren kan slå op.
Ensretteren måles for spærring den ene vej og gennemgang den anden, feks. med en diodetester eller "bibber", som der er i mange multimetre.
Regulatoren kontrolleres ved at måle spænding feks. over batteriet, når motoren gasses op, men her vil batteriet virke som lidt af en stødpude. Så hvis batteriet er et sted mellem 11- 12,5 Volt med slukket motor og 0,5-1 volt mere under gang, så er alt i orden.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 04-09-04 22:07 |
|
undskyld fejlplacering.
Men tak for dit svar.
Fet skulle ikke tænkes at du kunne anbefale en i køge bugt eller Kbh.
der kunne teste disse moduler til en fornuftig pris, Knægten har jo ikke så mange penge.
mvh
Johnny
| |
|
Nej men faderen har mange penge, ha ha, nej jeg kommer fra det mørke.
Men en hvilken som helst knallertmekaniker kan hurtigt finde fejlen, og man kan jo bede om et tilbud, og sætte et loft over hvad det må koste, eller bede om at blive ringet op, hvis det bliver over feks. 600kr.
Men mon ikke det er CDIèn.
Du har vel prøvet at skrue tændrørshætten af, og holde ledningen 1 cm fra stel (Med handsker), for at se om der kommer gnist.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 04-09-04 23:35 |
|
Hej Palle,
jeg tror ikke rigtigt på den manglende almenkøling eller det lange tændrør.
Bedre er:
Forkert glødetal eller som du skriver varmeafledning
Udsat for tuning
For mager blanding.
Derudover for høj ladespænding (komtroler laderelæ), det kan også brænde cdi´en
Det var da en grim omgang, held og lykke Johnny
Venlig hilsen
H-J
| |
|
edison opfandt jo den elektriske pære, så der burde være strøm nok. Ha ha
Udsat for tuning, næ så havde edison nok skrevet det, men hvis de alm. begrænsninger er fjernet, skal den jo også have en lidt størrer strålespids.
Det lange tændrør kommer jo kun på tale hvis der er sat et forkert i, og hvis man lige skifter til et man har liggende, uden at se ordentlig efter længden.
Tændrøret skal normalt være BPR6HS, NGK som ikke har et særligt stort varmetal, og det er nok klogt at se efter dets tilstand ret hurtigt efter motoren kommer igang, og har kørt 5km.
En anden ting, der kunne brænde hul i stempelet, er påfyldning af æter eller booster i benzinen, og man ved jo ikke hvad den tyv har puttet i.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 05-09-04 12:43 |
|
Tak gutter, For jeres hjælp.
Jeg vender tilbage, Jeg må vel gå den tunge gang, Med lommesmerter til den lokale knalertsmed,
Men før jeg gør det, Har i en ide om hvor meget spænding der skal måles direkte på spolen/generator. når man træder på kickstarten. Jeg har et diagram hvis det kan hjælpe.
Send en mail med adresse så kan jeg maile diagrammet til jer.
mvh
johnny
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 05-09-04 12:48 |
|
UPS
Glemte helt at vedlægge Email adresse.
joh_chri2@hotmail.com
mvh
Johnny
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 100 point Dato : 05-09-04 13:55 |
|
Du kan sende et til Palle@findmail.dk
Men generatoren laver en vekselstrøm og spænding der er afhængig af omdrejningerne. Ved tomgang er der så lidt at der ikke laves nok til at der efter ensretteren, tilføres batteriet noget. Og ved en lidt størrer hastighed er spændingen steget til over 15 volt, men da der er indsat en spændingsregulator, som er indstillet til 14,4 Volt (Må ikke være mere, da batteriet så tørkoger), er det spændingen der kommer ud på nettet og batteriet.
Strømmen der løber fra generatoren bliver så afhængig af forbruget, og batteriets spænding. Altså hvis batteriet er nede på feks. 11 Volt, vil der lades med en strøm der afhænger af spændingsforskellen på de 14,3-11 volt og batteriets indre modstand.
Altså det er noget komplex, og som sagt før, det lader sig lettest måle med et voltmeter over batteriets poler, om generator og ensretter er ok. Hvis spændingen stiger ved fra tomgang til mere gas, så skal du regne med alt er ok.
Ja jeg ved godt at du ikke kan starte, og afprøve det.
Jeg mener du kan afprøve din CDI, ved at trække en ledning fra pluspolen og ind på CDIèns pluspol (Den anden sorte er bare stadig til stel) I det sekund du holder plussen på, skal der komme en gnist.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 05-09-04 16:56 |
|
Hej palle.
Du er bare sej.
Har Mailet Ledningsdiagram til dig i PDF Format.
Som jeg har skrevet i mail, Du er god.
Der skal altså lidt roser til.
Kik lidt på på det, Og så må vi se.
Tak
mvh
Johnny
| |
|
Jeg har set på diagrammet, ledningerne til CDIèn er:
1.B/O= Sort med orange stribe den har noget med levering af strøm til cdièn at gøre.
2. W= Hvid det er impulsledningen der giver impuls til cdièn når stempelet er nær top.
3. B/BI= Sort med blå streg. Den får stel fra tændrelæet, når nøglen er drejet.
4. B/W= Sort med hvid streg er sat fast på minus på batteriet.
5. B/Y= Sort med gul streg, det er den anden (Den første er W) ende af impulsgiveren, i de to induceres der en mindre spænding, der giver en strømimpuls til CDIèn.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 07-09-04 20:46 |
|
Hej Palle
Tak fordi du har brugt så meget tid på dette.
Jeg må i weekenden rode lidt mere med denne tossede suzuki.
Så indtil vidre en kæmpe tak for hjælpen.
Skal nok komme tilbage når problemet er løst.
Eller jeg måske skal bruge lidt mere hjælp.
mvh
Johnny
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 03-10-04 17:32 |
|
Hej med jer
Tak for jeres indsats.
Problemet er løst, Det var ensretter/Spændningsregulator & CDI Boks der var feset af.
Føj det var dyrt, Godt 2000.- kr av, Og det bare i reservedele.
ses
johnny
| |
|
Ja en dyr omgang, men sørg nu for den har stor nok strålespids, hvis den ikke ligesom "tager det sidste gas", så er den for lille.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|