/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skel til nabo.
Fra : nuppe1
Vist : 2090 gange
60 point
Dato : 07-07-02 00:50

Vi har et sommerhus på Bornholm, som vi overtog i 1996, det er på 65 m2, men toilet var i et lille hus uden for
selve sommerhuset og i forbindelse med dette var der opsat en væg af træ langs med naboens skel. Der var på
det tidspunkt ikke bygget på nabo grunden.
Det blev der i 2000.
Forinden havde vi sat vinduer i denne trævæg og lavet det om til en gårdhave, samtidig har vi i forlængelse med
dette bygget et "værksted", hvor vi opbevarer haveredskaber, havemøbler m.m.
Nu i dag vil naboen så have blændet vinduerne af, da de føler sig overbegloet, af hvem mon, vi er altid på den
anden side af huset på vores terrasse.
Nå mit spørgsmål er: Kan de forlange det? Jeg mener, at hvis vi skal blænde disse 3 vinduer af, er vi nød til at
fjerne trævæggen, for ellers bliver der meget mørkt inde i huset, så bliver det meget mere åbent over til naboen.
Hvad er vi oppe imod?

Med venlig hilsen

Anny

Kommentar
Fra : henole

Dato : 07-07-02 01:09

hej anny
gå til boghandleren,og køb det lille lovhefte,HEGNSLOVEN, evt. også den med småhusbyggeri, der er noget i begge love,om afstand til skel,om der kan klages over vinduerne, ja hvad nu hvis i havde bygget et andet sted på grunden,så ville han vel også blive OVERBEGLOET,?????? måske endnu mere,og da naboen er kommet sidst
skulle han måske have bygget anderledes,prøv at overhøre det,og lad han bekoste
klagen,eller hegnssynet,hvis det kommer så langt.
MVH
henning olesen

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-07-02 01:28

Godt råd fra Henning.

Jeg er sikker på, at i har retten på jeres side, idet naboen byggede senere.
Der er jo heller ikke tale om overskridelse af grund mht.skel, el.a - men blot et par vinduer.
Havde der været tale om nybygning/renovering, er det jo altid klogt at tage sine naboer med "på råd".
Naboen har købt og bebygget grunden som beset - hvorfor i står godt. Der er ingen lov der forbyder vinduer i hegn (mig bekendt) hvad så med eks.vis pileflet (el.a) som er hyle gennemsigtig?
I evt tvilvstilfælde kan i jo prøve at henvende jer til den restlige kommunale instans med henblik på et syn.
Hmm god nabostrid...
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : henole

Dato : 07-07-02 01:32

hej igen anny

du kan slå hegnsloven op på nettet og printe ud
www.retsinfo.dk
mvh
henning

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-07-02 08:32

Hvis chikanen fortsætter fr anaboens side, ville jeg først forsøge at finde en løsning. Hvis dette virker kan man overveje en retsag eller et polititilhold for chikane, men det kræver vist en dom først.

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 07-07-02 21:15

Hej nuppe

Jeg er desværre bange for at I har en dårlig sag. I har pligt til at overholde bygningsreglementet, lån "Småhusreglementet" på biblioteket. Kommunen er formelt tilsynsmøndighed, men I har pligt til at overholde byggebestemmelserne (selv om du ikke bliver stoppet skal du køre med cykellygte når det er mørkt-ikke?). Som minimum skal huse holdes 2,5 m fra skel, og er de nærmere må der ikke være vinduer. Det er brandkrav og ikke noget med indblik at gøre i 1. omgang. Hvis du vil have mere rådgivning kunne du gå op og besøge din Tekniske forvaltning på rådhuset. De vil gerne rådgive dig. Som andre skriver fejlagtigt, det har ikke noget med hvem der byggede først.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-07-02 23:10

Arkitekten>

Kunne du muligvis henvise til omtalte Paragraf iflg. byggebestemmelsen, der omtaler "ingen vinduer inden for 2,5 m?

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 08-07-02 00:22

Til arkitekten

Nu er det sådan, at der hvor der er vinduer i, er en gårdhave, altså det er ikke vores
hus, men et åbent rum og heller ikke isoleret, hvis vi fjernede den trævæg, hvor vinduerne
sidder, ville det være en overdækket terrasse. Der er heller ingen døre i, så når det er
forår, efterår og vinter kan vi ikke sidde der.

Jeg er godt klar over det med vinduer inden for 2,5 m, for vi havde en sag med vores
helårshus, da vi byggede det. Da havde de lavet soklen for tæt på skel, så vi ikke kunne
få en fransk altan på 1. sal.

Men jeg troede kun det var når det var et hus.

Mvh.

Anny

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 08-07-02 00:36

Jeg er ikke sikker på, om jeg nu har afvist mit spørgsmål, men jeg ville nu
gerne hører arkitektens svar på min sidste kommentar.

Mvh.

Anny

Accepteret svar
Fra : arkitekten

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-02 15:40

Kære Anny

Det er ikke for at være på negativ, og I har måske købt huset sådan, men hvorfor i alverden skal man absolut bygge op af naboskellet, når grunden formentlig er rigelig stor. Mange steder skal man holde sig 5 meter fra skel i sommerhusområder, men det er lokale bestemmelser de enkelte kommuner udstikker. Det er ingen skam at gå op på Teknisk forvaltning og spørge. Så kan de samtidig tjekke de lokale bestemmelser. Hvis I ikke overholder bestemmelserne kan naboen gå rettens vej til at tvinge jer. Hvad med at overveje at flytte jeres overdækning. Forestil dig at du var naboen. Vil man ikke gerne have lidt privatliv, når man er på ferie?
Hilsen Per

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 08-07-02 15:52

Kære Per

Det kan du have ret i, men huset og denne trævæg er bygget i 1963, og vi synes også
godt at det kunne være bygget længere inde på grunden, men bygherren, (som var en god ven af min mor og far) tog hensyn til naboen på den anden side af vejen, så de også
kunne få noget havudsigt. (Vores hus har fuld havudsigt over Østersøen over til Nexø.
Så det var af hensyn til en anden nabo. Ak ja, man kan ikke gøre alle tilpas.
Desværre kan overdækningen ikke flyttes uden, at vi flytter hele huset.

Tak for dit svar.

Hilsen
Anny

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 08-07-02 21:20

Kære Anny
Al den snak ændrer jo ikke på det faktum at naboen brokker sig (og måske med rette). Gå dog til kommunen og lad dem rådgive dig.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 10:25

nuppe1 skrev i meddelelsen ...
>Nå mit spørgsmål er: Kan de forlange det? Jeg mener, at hvis vi skal
>blænde disse 3 vinduer af, er vi nød til at
>fjerne trævæggen, for ellers bliver der meget mørkt inde i huset, så

I henhold til bygningsregelmentet (BR-S 98) må man carporte, udhuse og lign.
placeret mod skel ikke udføre vinduer mod skel. Så de er i deres gode ret.
Et evt. hegnssyn vil jo nok heller godkende et vindue som et afskærmende
hegn.

Jeg kan da også godt forstå at man ikke vil have et vindue i skel.

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 07-08-02 15:03

Hej Martin

Tak skal du have, men jeg mener stadig, at hvis vi fjerner hele væggen, bliver udsynet
meget større til naboen, nu er det trods alt kun nogle vinduer.
Vi skal til Bornholm på lørdag, så tager vi en snak med naboen og ser hvad vi kan finde
ud af.
Hvad siger reglementet om dette med at fjerne trævæggen, det må man vel godt eller
hvad? Normalt har man jo ikke sine skel indhegnet.
Vi bor selv i et hus med 1. sal og hvis vi står oppe i vores stue, kan vi da se over til
naboen og de kan også se over til os fra deres 1. sal, de kan endda se ind i vores stue.

mvh

Anny

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 15:02

"nuppe1" <nuppe1.news@kandu.dk> wrote in message
news:vT349.5722$G3.786819@news010.worldonline.dk...
> Vi har et sommerhus på Bornholm, som vi overtog i 1996, det er på 65 m2,
> men toilet var i et lille hus uden for
> selve sommerhuset og i forbindelse med dette var der opsat en væg af træ
> langs med naboens skel. Der var på
> det tidspunkt ikke bygget på nabo grunden.
> Det blev der i 2000.
> Forinden havde vi sat vinduer i denne trævæg og lavet det om til en
> gårdhave, samtidig har vi i forlængelse med
> dette bygget et "værksted", hvor vi opbevarer haveredskaber, havemøbler
> m.m.
> Nå mit spørgsmål er: Kan de forlange det?

Ja, der må ikke være noget byggeri inden for 2,5 m til skel. Og er arealet
over 10 m2, så skulle I først have søgt om det inden I byggede.

Mvh Maria