Jeg vil fuldt tilslutte mig Palles råd og tilføje, at du bør give den en kur skylleolie, der har en ringe smøreevne, men til gengæld er fantastisk til, at løsne hærdet olie og fastgroede urenheder. Der skulle være brugsvejledning på emballagen.
Alternativt kan du:
1. Tappe olien af både motor og gearkasse.
2. Rengør grundigt omkring tændrør og fjern dem.
3. Fylde petroleum på til lidt over de angivne standmærker (og en lille sjat ned i hvert tændrørshul).
4. Lad den stå et døgns tid, sæt den i første gear og træk den ca. 100 meter.
5. Lad den stå yderligere et døgns tid, sæt den i første gear og træk den igen ca. 100 meter.
6. Tap petroleum af og tøm benzintank og kaburator.
7. Frisk olie og benzin påfyldes.
8. Kontrollér at platinerne ikke har sat sig.
9. Et sæt NYE tændrør monteres, når du har justeret elektrodeafstand og "sodet" rørene lidt over et stearinlys**
10. Start "dyret"
**Når benzin står længe i en tank, kan overfladen "opløses" så der dannes kul-metalforbindelser. Disse transporteres med benzinen ned i motoren, hvor de ved forbrændingen kan sætte sig på isolatoren i tændrøret, så gnisten forsvinder efter ca 5 minutter, og tændrørene må kasseres. sodet forhindrer dette.
God arbejdslyst
H-J