/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Roter et Quicktime movie clip ?
Fra : IvanPaaskesen
Vist : 2423 gange
120 point
Dato : 23-06-02 11:51

Jeg har et Olympus digitalt kamera og har optaget flere filmklip i Quicktime format.
I flere tilfælde har jeg glemt at kameraet altid skal holdes vandret (landscape).
Jeg ved at der findes flere programmer, der kan konvertere movie clips til stillbilleder og omvendt.
Hvordan får jeg lettest (og selvfølgelig billigst) roteret 5-10 movieclips 90 grader ??

Ivan Paaskesen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-06-02 12:45

Hej Ivan,

bruger du Mac eller Windows?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 10:53

"IvanPaaskesen" <IvanPaaskesen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vNgR8.81775$N46.2246304@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et Olympus digitalt kamera og har optaget flere filmklip i
> Quicktime format.
> I flere tilfælde har jeg glemt at kameraet altid skal holdes vandret
> (landscape).
> Jeg ved at der findes flere programmer, der kan konvertere movie clips
> til stillbilleder og omvendt.
> Hvordan får jeg lettest (og selvfølgelig billigst) roteret 5-10
> movieclips 90 grader ??

Skift strømfordeleren, puds forruden, eller spørg i en gruppe der
ved noget om den slags

Thomas H.

Kommentar
Fra : IvanPaaskesen

Dato : 23-06-02 13:30

Jeg bruger Windows 98.
Ja jeg ved godt at jeg fik postet spørgsmålet til en forkert kategori, men hvordan ændrer jeg dette ?

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 120 point
Dato : 23-06-02 17:00

Hej Ivan,

Der findes et gratis program der hedder Virtualdub
http://www.virtualdub.org/

VirtualDub skulle være i stand til at læse og håndtere dine filmklip, da du formodentlig har Quicktime codec'et installeret, da du kan se dine filmklip. Du skulle således også være i stand til at gemme filerne i samme format igen, men kan selvfølgelig også konvertere dem.

VirtualDub har et roterings filter, du kan vælge til at få roteret dine filmsekvenser, dette kan gøres på følgende måde -->

Når du har installeret VirtualDub, åbner du programmet og vælger den filmsekvens som du vil have roteret.
Når du har valgt denne fil, går du op i menubjælken og vælger under Video --> filters (du kan også bruge genvejs tasten Ctrl+f).
Her trykker du så på add, og under listen med valgmuligheder trykker du på filteret ”rotate”, når du har valgt den, får du 3 valgmuligheder Venstre 90 grader, højre 90 grader og 180 grader rundt, her kan du jo så selv vælge hvilken vej du vil havde den roteret til…

Hvordan du kan åbne og gemme kan du bl.a. andet se her
http://www.jhepple.com/support/divxvirtualdub.htm

hvis virtualdub ikke er i stand til at loade dine Quicktime filmclips, er der her et par metoder til at konvertere dem, så Virtualdub skulle kunne håndtere eller læse dem. Men jeg tror nu ikke det er nødvendigt, men for en sikkerheds skyld skriver jeg dem lige alligevel.

http://www.divx-digest.com/articles/mov2divx.html
http://www.divx-digest.com/articles/mov2avi.html
http://nickyguides.digital-digest.com/mov2avi.htm

der er også et andet program der hedder TMPGEnc (det skulle også gerne være gratis), som kan konventere det til mpg format.

det program kan downloades her
http://www.tmpgenc.net/e_main.html --> tryk på download

det har et QuickTime filter
http://www.geocities.com/SiliconValley/4942/svcd.html
så det skulle være muligt at konvertere det til et mpg filmklip, der så kan importeres i Virtualdub.
Hvordan man konvertere i TMPGEnc sku’ være vist her
http://www.vcdhelp.com/tmpgenc.htm

Men jeg er nu ret sikker på at det hele kan ordnes med VirtualDub.

Håber at det ka’ bruges.

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 15:45

"IvanPaaskesen" <IvanPaaskesen.news@kandu.dk> wrote in message
news:vNgR8.81775$N46.2246304@news010.worldonline.dk...
> I flere tilfælde har jeg glemt at kameraet altid skal holdes vandret
> (landscape).

Du lægger PC'en om på siden, så skulle det være i vinkel...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.
Det er jo ikke Jeopardy.

Godkendelse af svar
Fra : IvanPaaskesen

Dato : 23-06-02 18:48

Ja, bortset fra at filformatet kun kan gemmes i .avi-format og at filstørrelsen herefter er forøget fra ca. 4 Mb til 105 Mb så lykkedes det!
Hvis du nu lige kunne løse dette sidste problem.
Det må da kunne lade sig gøre uden at forøge filstørrelsen så meget ??

Ivan Paaskesen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-02 16:55

Hej

Jesper G. Poulsen wrote:
>>I flere tilfælde har jeg glemt at kameraet altid skal holdes vandret
>>(landscape).
>
> Du lægger PC'en om på siden, så skulle det være i vinkel...

Har du en Mac eller mener du ikke skærmen

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Kommentar
Fra : IvanPaaskesen

Dato : 23-06-02 19:16

Nej
Det er kun et spørgsmål om at huske kun at tage filmklip i 'landscape-format', fordi Olympus software ikke kan rotere klippene.

Ivan Paaskesen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-06-02 19:29

Hej Ivan,

det ka' det også, for at komprimere videoen, skal du gå op i menubjælken og vælger under Video --> Compression
(jeg nævner lige siden http://www.jhepple.com/support/divxvirtualdub.htm igen da den viser det visuelt.)
compression ved nr. 2 på denne side.

Så for du skærmbilledet fra punkt 3 frem hvor du så kan vælge hvilket (codec) du vil ha' komprimeret avi filen i.

der er så forskellige valg muligheder, og lidt forskelligt fra codec til codec, hvordan de skal instilles, men du ka' da prøve at vælge quicktime codec'en/formatet, og så se hvad der sker, hvis det ikke virker eller den stadig er for stor, er DivX et godt format at bruge.

jeg springer de andre punkter over og direkte ned til pkt. 9

for efter du har roteret og valgt et codec/komprimerings format til din filmsekvens, kan du nu gemme den som avi,

og så skulle filen/filmsekvensen meget gerne være en hel del mindre igen end 100 Mb

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : IvanPaaskesen

Dato : 23-06-02 20:15

Nå, det lykkedes mig også at komprimere filen til en rimelig størrelse.
Det eneste problem, der nu er tilbage er, at QuickTime Player ikke vil spille dette format.
Det kan dog lade sig gøre med RealOnePlayer.
Er der en mulighed for efter kompressionen at tilbageformattere til QuickTime formatet .mov ???

Ivan Paaskesen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-06-02 22:23

Hej Ivan,

Hvilket codec valgte du da du komprimere filmen?

Hvis du brugte DivX kan Windows Media Player afspille disse avi filer.

Med hensyn til at konventere avi til quicktime, ka’ jeg kun komme med nogle gæt da jeg aldrig har prøvet det før.

http://home.wanadoo.nl/source/ har et program der hedder Avi2Mov, jeg vil tro at det kan konvertere det tilbage, men jeg er ikke sikker, ellers vil jeg umiddelbart tro at programmet som her bliver nævnt, der kan konventere en Quicktime fil til en Avi fil, måske også kan bruges til det omvendte.
http://nickyguides.digital-digest.com/mov2avi.htm

Jeg ved ikke om du har Quicktime Pro, men den kan vist exportere en Quicktime fil til Avi, ser det ud til, den har også en import funktion, så jeg vil gætte på at den kan importere en Avi fil og så måske gemme den som Mov. Men det er som sagt også kun et gæt.
http://cita.rehab.uiuc.edu/magpie/magpie-conversion.html

hvis det ikke virker, eller du har andre problemer med det, kan du også maile mig på strarup@worldonline.dk

håber det ka’ bruges

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-06-02 15:54

Hej Ivan,

har du fået det til at funke???

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : IvanPaaskesen

Dato : 24-06-02 16:40

Ja nu fungerer det rimelig godt.
Jeg kan ikke få clippet tilbage til .mov-format uden at det betyder en urimelig forøgelse af filstørrelsen, men det kan vist, som du også skriver, klares med QuickTime Pro.
Jeg står bare ikke lige med 400 kr til det formål.
Tak for hjælpen!

Ivan Paaskesen