/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Typegodkendelse
Fra : sofusand
Vist : 323 gange
40 point
Dato : 06-07-04 19:13

Vi vil gerne importere en Multivan årgang 1999 fra tyskland. Vi har lige fået at vide at vi skal undersøge om bilen er typegodkendt herhjemme, men vi har endnu ikke fundet ud af hvordan vi finder ud af det ! Har prøvet færdselsstyrelsen, som sendte os videre til Skandinavisk motorkompagni, som heller ikke kunne hjælpe os ! Er der ikke en oplyst person som ved hvordan man undersøger om bilen er typegodkendt i danmark ???

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 06-07-04 19:47

Prøv at kontakte Statens Bilinspektion da det er dem der står for det tekniske.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 20:00

Det kan importøren af pågældende mærke, hvis det er en model der findes i landet, ellers Statens bilinspektion. Men det kan godt lade sig gøre uden typegodkendelse, det bliver bare lidt mere besværligt. Så skal der søges en godkendelseserklæring der kun gælder for den ene bil. Det kan Bilinspektionen også vejlede om proceduren i.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-07-04 20:01

Bilen bliver solgt her i Danmark af danske forhandlere, såden er nok typegodkent her.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 20:06

Jamen så er den jo nok typegodkendt, men der kan alligevel være afvigelser i bilens udstyr eller mekaniske dele der afviger. Men hvis de sælges i DK, skal I undersøge hvad afgiften vil blive. Det er slet ikke sikkert det kan betale sig økonomisk at importere.

Godkendelse af svar
Fra : sofusand

Dato : 27-08-04 15:29

Tak for svaret BjarneD.