/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mudrede kopiregler ?
Fra : pgc75
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 18-06-02 08:45

Politiken.dk skriver vedr. piratkopiering følgende:

>>Mudrede kopiregler

Det kan være fuldstændig lovligt at have en omfattende musik- eller dvd-samling, der består udelukkende af kopier. Det er konsekvensen af sidste års ændring i ophavsretsloven. Tidligere var det nemlig ulovligt at lave en digital kopi af et digitalt værk - f.eks. en musikcd. Med ændringen er privat kopiering i udstrakt grad lovligt.

Du må gerne:

Kopiere en lovlig cd lånt af en ven eller på biblioteket.

Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest.

Lytte til en lovlig kopi på din arbejdscomputer, din discman, i sommerhuset eller i bilen.

Kopiere cd'en til f.eks. mp3-filer, så den kan aflyttes på computeren eller mp3-walkmanen.

Du må ikke:

Kopiere en kopi.

Kopiere musik hentet fra nettet, som er lagt ud uden ophavsretsmændene samtykke.

Spille din lovligt kopierede cd til en andens fest.

Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.

Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).

Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.

Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<

- er alle disse udsagn rigtige?

/Peter

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 18-06-02 08:54

Hej Peter
Her kan du læse hvad forbrugerrådet siger om det
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 07:43

"pgc75" <pgc75.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rAAP8.701$va.106514@news000.worldonline.dk...
> Politiken.dk skriver vedr. piratkopiering følgende:
>
> Du må ikke:
>
> Kopiere en kopi.
>
> Kopiere musik hentet fra nettet, som er lagt ud uden ophavsretsmændene
> samtykke.
>
> Spille din lovligt kopierede cd til en andens fest.
>
> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.

Hvorfor ikke, når man må afspille den i arbejdspc'en ?

>
> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).

Skal man så ikke smide kopien ud ?
ellers kan en original jo bare gå på tur rundt mellem vennerne

>
> Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.
>
> Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<

Hvad så med en bilradio ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:30

"pgc75" <pgc75.news@kandu.dk> wrote in message
news:rAAP8.701$va.106514@news000.worldonline.dk...

Med forbehold for at der så vidt jeg er orienteret ikke er nogen retspraksis
på området*, så vil jeg da gerne forholde mig til de enkelte punkter

* Noget vil komme til at dreje sig om en fortolkning af loven.

> Du må gerne:
> Kopiere en lovlig cd lånt af en ven eller på biblioteket.
Korrekt, såfremt der med lovlig CD menes en original musikCD. En kopieret CD
kan også være lovlig, men den må man ikke låne til at kopiere fra.

> Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest.
Korrekt

> Lytte til en lovlig kopi på din arbejdscomputer, din discman, i
> sommerhuset eller i bilen.
Korrekt

> Kopiere cd'en til f.eks. mp3-filer, så den kan aflyttes på computeren
> eller mp3-walkmanen.
Korrekt

>
> Du må ikke:
>
> Kopiere en kopi.
Delvist korrekt. Faktisk kan man så vidt jeg kan regne ud, godt kopiere en
kopi som man har lavet ud fra ens egen original-CD

> Kopiere musik hentet fra nettet, som er lagt ud uden ophavsretsmændene
> samtykke.
Korrekt

> Spille din lovligt kopierede cd til en andens fest.
Korrekt (IMHO)

> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.
Det afhænger vist af de konkrete omstændigheder om anlæggets placering, hvor
mange der kan lytte med osv.

> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
Korrekt. MAn må også godt låne originalen ud, så andre kan tage en kopi. De
må også godt låne ens computer til at kopiere den på.

>
> Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.
Korrekt

> Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<
Strengt taget korrekt, men grænsetilfælde kan forekomme vil jeg tro.

Er der andre der har lyst til at være med på tipskuponen?

/Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:30

On Tue, 18 Jun 2002 06:44:35 GMT, "pgc75" <pgc75.news@kandu.dk> wrote:

>Du må gerne:
>
>Kopiere en lovlig cd lånt af en ven eller på biblioteket.

Enig.

>Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest.

Formentlig korrekt. Det afhænger af fortolkningen af "personlig brug",
der vist nogenlunde omfatter "egen husstand".

>Lytte til en lovlig kopi på din arbejdscomputer, din discman, i
>sommerhuset eller i bilen.

Hvad arbejds-PC'en angår er jeg lidt i tvivl, men har ikke lige
forarbejderne ved hånden.

>Kopiere cd'en til f.eks. mp3-filer, så den kan aflyttes på computeren
>eller mp3-walkmanen.

Enig.

>Du må ikke:
>
>Kopiere en kopi.

Enig.

>Kopiere musik hentet fra nettet, som er lagt ud uden ophavsretsmændene
>samtykke.

Enig.

>Spille din lovligt kopierede cd til en andens fest.

Formentlig korrekt. At bruge CD'en uden for egen husstand kan ikke
opfattes som "personlig brug" (således som begrebet anvendes i
ophavsretsloven).

>Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.

Enig - hvis der med "musikanlæg" menes et, der sender musik ud til en
større kreds af personer.

>Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).

Enig.

>Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.

Enig.

>Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<

Enig.

>- er alle disse udsagn rigtige?

Se ovenfor

--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:49

On Tue, 18 Jun 2002 09:29:32 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>> Du må ikke:
>>
>> Kopiere en kopi.
>Delvist korrekt. Faktisk kan man så vidt jeg kan regne ud, godt kopiere en
>kopi som man har lavet ud fra ens egen original-CD

Du har måske ret i resultatet (hvis kravet i § 11 om "lovligt forelæg"
omfatter en selv-fremstillet - dvs. lovlig - kopi).

Men det bidrage kun til forvirringen at du taler om "ens egen
original" - ejerskab af originalen er HELT uden betydning.

>> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.
>Det afhænger vist af de konkrete omstændigheder om anlæggets placering, hvor
>mange der kan lytte med osv.

Hvis det er andre end fremstilleren, der kan lytte til musikken er det
ikke lovligt (medmindre anlægget og dermed virksomheden er ens
husstand - men det forekommer ikke sandsynligt).

--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:52

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
news:dcotguo6aagvhdn2p4s7n6nhr0ta4pvikn@4ax.com...
> On Tue, 18 Jun 2002 08:43:04 +0200, "Christian B. Andresen"
> <mailto:username@domain.country> wrote:
>
> >
> >Hvorfor ikke, når man må afspille den i arbejdspc'en ?
>
> Med "musikanlæg" menes nok et PA-agtigt system, der sender lyden ud
> til hele virksomheden/afdelingen.

Det er rigtigt, det tænkte jeg ikke på.

>
> >> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
> >
> >Skal man så ikke smide kopien ud ?
>
> Nej.

Jeg ved godt at vi ikke diskuterer software, men skal man ikke smide en
softwarekopi ud hvis man sælger/overdrager originalen ?

>
> >ellers kan en original jo bare gå på tur rundt mellem vennerne
>
> Ja. Ligesom man gerne må lave en kopi af en CD, der er lånt på
> biblioteket.

Hvad så med dette:
"Har du ikke en version af WinXP jeg lige kan låne, så laver jeg lige en
kopi ?"
Er det lovligt ?
Ville det være lovligt hvis sætningen var:
"Har du ikke den nye CD med Saybia jeg lige kan låne, så laver jeg lige en
kopi ?"

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 09:03

On Tue, 18 Jun 2002 09:51:38 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>> >> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
>> >
>> >Skal man så ikke smide kopien ud ?
>>
>> Nej.
>
>Jeg ved godt at vi ikke diskuterer software, men skal man ikke smide en
>softwarekopi ud hvis man sælger/overdrager originalen ?

Jo - fordi der gælder helt andre regler for software end for
musik-CD'er.

§12, stk. 2, nr. 5 omhandler "andre værker" (end de tidligere i
bestemmelsen nævnte, herunder EDB-programmer).

>Hvad så med dette:
>"Har du ikke en version af WinXP jeg lige kan låne, så laver jeg lige en
>kopi ?"
>Er det lovligt ?

Nej - digital-til-digital kopiering af software er ikke tilladt
(modsat musik).

>Ville det være lovligt hvis sætningen var:
>"Har du ikke den nye CD med Saybia jeg lige kan låne, så laver jeg lige en
>kopi ?"

Ja - for det er netop digital musik-kopiering der er blevet tilladt
ved §12, stk. 2, nr. 5.

Her er hele §12 til almindelig orientering:

§ 12 Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne
eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1) opføre et bygningsværk,
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk
fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som
indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen
i digital form, eller
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker,
medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren
eller dennes husstand.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed
medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1) musikværker,
2) filmværker,
3) værker af brugskunst eller
4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en
kunstnerisk gengivelse.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved
eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk
udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i
forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder.
--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:33

On Tue, 18 Jun 2002 08:43:04 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>> Du må ikke:
....
>> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.
>
>Hvorfor ikke, når man må afspille den i arbejdspc'en ?

Med "musikanlæg" menes nok et PA-agtigt system, der sender lyden ud
til hele virksomheden/afdelingen.

>> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
>
>Skal man så ikke smide kopien ud ?

Nej.

>ellers kan en original jo bare gå på tur rundt mellem vennerne

Ja. Ligesom man gerne må lave en kopi af en CD, der er lånt på
biblioteket.

>> Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<
>
>Hvad så med en bilradio ?

Hvad med det? Hvis du har andre med i bilen kan det muligvis betragtes
som del af "husstanden" og dermed være lovligt - på linje med
afspilningen til ens egen fest.

Hvis du tænker på åbne vinduer, er problemet næppe stort - det er jo
(i modsætning til virksomhedens musiksystem) ikke en målrettet
afspilning for en gruppe personer. At nogle mennesker hører lidt af
musikken ved et tilfælde kan næppe være et ophavsretligt problem.

--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:35

> > Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
>
> Skal man så ikke smide kopien ud ?
> ellers kan en original jo bare gå på tur rundt mellem vennerne

Nej - Afaik må du også gerne låne en original cd og selv lave en kopi. Dvs
der er ikke noget i vejen for at en original CD går på tur blandt vennerne
og at de alle lave en kopi.

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 08:35

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev:

>> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.
>
> Hvorfor ikke, når man må afspille den i arbejdspc'en ?

Det må du netop også gerne. Der henvises til et musikanlæg, hvor alle
ansatte kan høre musikken.

> Skal man så ikke smide kopien ud ?

Nej.
> ellers kan en original jo bare gå på tur rundt mellem vennerne

Ja. Og det er fuldt ud lovligt.

>> Lade andre lytte til din lovligt kopierede cd på din discman.<<
>
> Hvad så med en bilradio ?

Udsagnet om discman'en er lidt la la eftersom det ifølge Politiken er
lovligt at bruge kopien til sin egen private fest, hvor andre lytter
til musikken.

--
Morten http://miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 09:38

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
news:ebptguoncc8gb67l9nkgrf2e4bct3bf8i5@4ax.com...
> On Tue, 18 Jun 2002 09:29:32 +0200, "Per Christoffersen"
> <pc@comonto.dk> wrote:
>
> >> Du må ikke:
> >>
> >> Kopiere en kopi.
> >Delvist korrekt. Faktisk kan man så vidt jeg kan regne ud, godt kopiere
en
> >kopi som man har lavet ud fra ens egen original-CD
>
> Du har måske ret i resultatet (hvis kravet i § 11 om "lovligt forelæg"
> omfatter en selv-fremstillet - dvs. lovlig - kopi).
>
> Men det bidrage kun til forvirringen at du taler om "ens egen
> original" - ejerskab af originalen er HELT uden betydning.

Du har ret, min hjenre må være løbet sur i det...

>
> >> Lytte til din kopierede cd på arbejdspladsens musikanlæg.
> >Det afhænger vist af de konkrete omstændigheder om anlæggets placering,
hvor
> >mange der kan lytte med osv.
>
> Hvis det er andre end fremstilleren, der kan lytte til musikken er det
> ikke lovligt (medmindre anlægget og dermed virksomheden er ens
> husstand - men det forekommer ikke sandsynligt).

Det er noget i den retning, jeg tænker på.

/Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 09:38

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev:

>Jeg ved godt at vi ikke diskuterer software, men skal man ikke smide en
>softwarekopi ud hvis man sælger/overdrager originalen ?

Jo, men software må heller ikke kopieres som sådan. Den kopi man
lovligt kan have, er kun en backup som skal bruges ved problemer
med originalen. Sælger man programmet, har man ikke længere ret
til at have en backup deraf.

>Hvad så med dette:
>"Har du ikke en version af WinXP

Programmer må ikke kopieres.

>jeg lige kan låne, så laver jeg lige en kopi ?"
>Er det lovligt ?

Nej.

>Ville det være lovligt hvis sætningen var:
>"Har du ikke den nye CD med Saybia jeg lige kan låne, så laver jeg lige en
>kopi ?"

Ja. Man behøver ikke stikke noget under stolen. Det er også
lovligt midlertidigt at bytte cd-samling med det eneste formål at
makkeren skal kopiere hele svineriet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 11:19

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Jo, men software må heller ikke kopieres som sådan.

Ordentlig software må godt.

> Programmer må ikke kopieres.

Vil det sige at alt det software jeg bruger til dagligt, slet ikke er
programmer? Hvad er det så?

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that
significantly enhances Palaeolithic technology, third
chapter, Ayla has sex with someone, and repeat ad infinitum."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 10:39

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
>
> > Jo, men software må heller ikke kopieres som sådan.
>
> Ordentlig software må godt.

Jeg har programmer jeg mener er ordentlige hvor ophavsretshaveren ikke
har givet specifik lov til at man må kopiere dem. Men nu er "ordentlig"
jo et meget subjektivt begreb.

> > Programmer må ikke kopieres.
>
> Vil det sige at alt det software jeg bruger til dagligt, slet ikke er
> programmer? Hvad er det så?

Programmer hvor du, ud over hvad der gælder generelt for programmer, har
fået lov til at kopiere dem af ophavsretshaveren?

Hmm, i forlængelse af min, efterhånden gamle, undren over paragraf 36
i ophavsretsloven... :)
Hvad er forskellen på et program der er frigivet i "public domain" og
et der ikke er?
Er der anden forskel en at ophavsretshaveren har frasagt sig sin
ophavsret?
D.v.s., er der juridisk set anden forskel på ens rettigheder over for
programmet end dem der kommer fra ophavsretsloven?
Er der forskel på ens "ret til at bruge" programmerne som er relevant
for ophavsretslovens paragraf 36?

/L :)
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 15:17

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

[klip]

> Se ovenfor

Takker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 14:00

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> > Vil det sige at alt det software jeg bruger til dagligt, slet ikke er
> > programmer? Hvad er det så?

> Programmer hvor du, ud over hvad der gælder generelt for programmer, har
> fået lov til at kopiere dem af ophavsretshaveren?

Ja. Men de er stadig programmer.

> Hvad er forskellen på et program der er frigivet i "public domain" og
> et der ikke er?

"Public domain" er ikke et indfødt begreb i dansk ophavsret. Men det
findes på engelsk og amerikansk med en præcis betydning, så en
erklæring fra en ophavsmand om at hans værk er "public domain" vil
sandsynligvis også have retskraft i Danmark. Den vil så betyde at
ophavsmanden ubetinget giver enhver lov til at fremstille eksemplarer
af værket og i øvrigt råde over det på de måder der ellers ville være
omfattet af ophavsmandens eneret.

Ophavsmanden vil dog bevare de ideelle rettigheder i §3 som han ikke
kan frafalde generelt.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,
som jeg vil, og få dem til at kaste op, hvis det er det,
jeg vil, eller give afføring og meget andet af den slags."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-02 00:47

"pgc75" <pgc75.news@kandu.dk> wrote in message
news:rAAP8.701$va.106514@news000.worldonline.dk...
> Politiken.dk skriver vedr. piratkopiering følgende:
>
> Du må gerne:
>
> Kopiere en lovlig cd lånt af en ven eller på biblioteket.

> Du må ikke:
>
> Give en kopieret cd væk (men du må godt give originalen væk).
>

Må man gerne:
Låne en vens cd og mens man er derhjemme, låne hans cd-brænder og tage en
kopi til sig selv, for umiddelbart derefter at aflevere originalen tilbage?

Mvh
Kenneth

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-06-02 23:01

"Kenneth Ahn Jensen" <kaj@it-c.dkREMOVE> writes:

> Må man gerne:
> Låne en vens cd og mens man er derhjemme, låne hans cd-brænder og tage en
> kopi til sig selv, for umiddelbart derefter at aflevere originalen tilbage?

Det loven siger er at du ikke må benytte fremmed medhjælp til
fremstillingen af kopien (§12 stk. 3).

Det er tilpas vagt. Jeg kan ikke se at der er noget galt i at du låner
låner hans cd og hans computer (og den software der er på den) og så
selv fremstiller en kopie. I.e., jeg *tror* ikke det vil regnes som fremmed
medhjælp når han ikke aktivt deltager i kopieringen.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-02 14:04

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote in
news:lm9bj5cc.fsf@hotpop.com

> Det er tilpas vagt. Jeg kan ikke se at der er noget galt i at du
> låner låner hans cd og hans computer (og den software der er på
> den) og så selv fremstiller en kopie. I.e., jeg *tror* ikke det
> vil regnes som fremmed medhjælp når han ikke aktivt deltager i
> kopieringen.

Altså, jeg smider min cd i min computer og med min brænder brændes en
kopi. Min kammerat trykker på "burn now" knappen i brænderprogrammet.
Hvilken side at loven ender det mon på ? ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-06-02 19:40

Henrik Stidsen skrev:

>Altså, jeg smider min cd i min computer og med min brænder brændes en
>kopi. Min kammerat trykker på "burn now" knappen i brænderprogrammet.
>Hvilken side at loven ender det mon på ? ;)

Den rigtige. Der er ikke noget forbud mod at bruge andres
apparater til en kopiering til sig selv, kun mod at bruge nogle
offentlige.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/