|
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-06-04 23:03 |
|
Kontakterne sidder nok under et dæksel inde under svinghjulet.
Jeg tror, at Stig har ret, men der kan sommetider ske det, at svinghjulet slår fjeren (sidder i en not) som holder svinghjulet på plads. det betyder, at tændingstidspunktet forrykkes, men der vil netop stadig være gnist, men motoren kan ikke starte. Bare en mulighed, som typisk opstår hvis motoren stopper brat fordi den kører fast i noget.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:07 |
|
>Kontakterne sidder nok under et dæksel inde under svinghjulet.
Ligesom på en gammel Texas havefræser fra 80´erne - men ikke på denne! Har nemlig kigget - og noten var fin!
Men kan den slidte fjeder gøre, at motoren ikke kan starte??
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 22-06-04 23:09 |
| | |
| Kommentar Fra : Botgaard |
Dato : 22-06-04 23:20 |
|
Jeg tror ikke på det med den slidte fjeder. Selvfølgelig har det da noget at sige. Men hvordan er kompressionen? Hvordan har nålen og membranen det for ikke at snakke om de to sugerør der går fra karburator og ned i tanken? Er alt rengjort 100 %? Hvordan står afstanden mellem svinghjul og magneten? Må ikke være mere en 0,4 mm. Magneten skal også være helt ren. Der kan være rigtig mange årsager til at den ikke gider starte.
Har selv et mindre havemaskinefirma, som du er velkommen til at klikke ind på.
www.bottruphavemaskiner.webbyen.dk Siden er under opbygning men biksen eksisterer i bedste velgående. Laver en masse af den slags service.
Hvis du bor i nærheden kan du jo eventuelt kontakte mig.
Peter.
Hvis du bor i nærheden kan du jo eventuelt kontakte mig.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 22-06-04 23:26 |
|
Jeg vil tro at dine ventiler hænger det kan du hurtigt undersøge,tag tændrøretaf og prøv at sætte tommelfingeren for hullet så skulle der gerne være tryk nok til at fjerne din finger pga kompression Hvis ikke skal du skrue topstykket af og evt. arbejde med ventilen der ikke kan lukke, samtidig med evt. et sprøjt Wd 40
Federen på gasspjældet kan ikke gører så den ikke vil starte
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:27 |
|
Kompressionen er god, og nålen renset/fin at se på!
Membranen aner jeg ikke så meget om - Går ud fra at det er den "plastic-dims" i karburatoren!? Hvordan undersøger man den?
De 2 sugerør er ligesom resten af karburatoren rengjort/blæst igennem vha. trykluft. (Hvilket vist var tiltrængt!)
Mvh. Akaup. (Der ikke bor i nærheden af Løsning - snarere i nærheden af Thisted/Nordylland)
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:32 |
|
Ja - du har nok ret! Men om ikke andet kan man jo lokalisere fejlen - hvis man får gang i motoren ved at "motionere" ventilen lidt!
Er det ikke lidt "stort" at slibe ventiler på en så gammel maskine?
MVh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 22-06-04 23:32 |
| | |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:37 |
|
Det skal da vist være ganske lidt man tager af - men hvordan måler man hvor meget i praksis!?? (Hvis det ikker er for indviklet!)
Har nu ikke tænkt mig at skulle til at slibe ventilerne foreløbigt - måske et projekt engang man får masser af tid - og lyst til at lære at gøre det!
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 22-06-04 23:41 |
|
Mht.til membranen er det sjældent sådan at den ikke kan starte men nærmere går dårligt og ikke kan justeres når det er udskiftning af den Hvis der er elektronisk tænding på kan du se det på tændspolen der sidder en lille firkant mere end de sædvanelige 2 poler som er det der giver gnisten.
Mvh sune
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:43 |
|
Så må der være elektronisk tænding! (Der sidder svjh ingen tændspole i forbindelse med svinghjulet!)
Nogen anelse om, hvad pusheren kan få sig selv til at tage for membran og fjeder??
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 22-06-04 23:48 |
| | |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 22-06-04 23:51 |
|
Så er det bare om at finde en der kan få det hjem!
Skal også lige have fundet ud af den 100% rigtige placering af fjeder og fjederstang - er 98% sikker på at jeg fik den monteret som den sad før! (Men da kunne den heller ikke starte!)
| |
| Kommentar Fra : penelope |
Dato : 23-06-04 06:14 |
|
Hej!
Har du prøvet med en startspray? (dieselstarter). Du kan købe den på en tankstation for et overskueligt beløb. Vi bruger den til gamle traktorer men også til plæneklipper og motorsav, der ikke vil starte. Hvis den går i gang på gassen men straks dør er det fordi det er galt med benzintilførslen.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 23-06-04 06:58 |
|
Inden du går igang med at hovedreparere den gamle maskine, så tjek om fjederen er der, du kan evt stramme den lidt (nøkke den op), hvis den ikke virker starter du i tomgang og det er der ikke mange maskiner der starter på. Du behøver ikke en ny fjeder, det er en spiralfjeder som du kan experimentere med. Jeg har selv haft den fejl.
Det er fjeder spændingen der regulere gasspjældet.
Start med det simple og billigste først, det er helt vildt at gå ind i motoren først(og måske også senere)
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 23-06-04 10:43 |
|
Fjederen er der - men ved ikke om den er til at "stramme op"! Tror jeg vil forsøge at købe en ny, samt en ny membran! Det er vel en slags sliddele, så en udskiftning kan nok gavne. (Og til en overkommelig pris)
Regner med at prøve mig frem i weekenden - og vender så tilbage med resultatet.
>Har du prøvet med en startspray? (dieselstarter).
Nej - det har aldrig været nødvendigt - den har altid startet ganske fint, når den har fået choker! Men heller ikke en "snaps" i indsugningen hjalp!
Mvh. Andreas.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 26-06-04 17:52 |
|
Var ude ved reservedelsforhandleren i dag - men havde ikke fået model-nummeret med Så prøver igen på mandag! Jeg havde taget den fjeder, der sidder uden på en lille stang med - men dén mente han så fin ud! Er det "den anden" fjeder - der er tale om?? (Undskyld den ringe ordlyd - ved ikke, hvad sådan et par fjedre hedder i fag-sprog!)
Havde topstykket af - og fik fjernet en masse koks - men kunne ikke rigtigt bevæge ventilerne frem og tilbage - Det skulle de vel heller ikke kunne!? De fik et skud WD-40!
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 26-06-04 19:06 |
|
Ventilerne bevæger sig frem og tilbage når motoren drejer rundt, det er den ene af dem der lukker benzinblandingen ind til eksplosion og den anden lukker udstødningen ud. De skal bevæge sig når du drejer motoren i samlet tilstand, de er meget svære at trykke ned med en finger.
Jeg tror stadig på den med fjederen. Det er den fjeder der sidder fast i det "jern" som gaskablet drejer når du giver gas.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 26-06-04 23:05 |
|
Det er så også den med "stangen"! Kan virkelig ikke se, hvad det skal gøre godt for med en fjeder, om en stang - med forbindelse i samme huller som stangen! Men "forhandleren" mente jo uden at kigge nærmere på den, at den så ok ud!
Vil forsøge at få fat på begge fjedre, hvis de har dem hjemme - samt membranen! Så skulle skidtet gerne køre igen!
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 28-06-04 23:42 |
|
Damn - Har skiftet følgende: Membran, "fast fjeder ved stang", løs fjeder samt tændrør!
Sunowich's "kompressionstest" er udført med OK resultat!
Dyret vil stadigvæk ikke starte!
Andre bud? Mangler faktisk kun at prøve Dieselstart/Æter! Men før startede den altid med et par ryk i snoren, samt fuld choker!
Der kommer et enkelt "host" måske ved hver 15. ryk!
Membran, 2 fjedre samt et luftfilter, der ikke passede kostede den nette sum af 177,50 kr.
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : penelope |
Dato : 29-06-04 07:04 |
|
Hej! Jeg gentager mit forslag.
Der er jo kun 2 fejlmuligheder: Enten er der ikke tænding eller også er der ikke gas.
Hvis den hoster lidt er der jo tænding på.
Du kan så få indkredset problemet med brug af dieselstart. Hvis den kører på det et øjeblik og straks går i stå fordi der ikke er mere æter i luften, er problemet at den ingen gas får.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 29-06-04 09:30 |
|
Tændrøret bliver tilsyneladende vådt og der er fin gnist på!
Må vist hellere forsøge med dieselstart ved lejlighed...
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 29-06-04 13:16 |
|
Du skriver den 26/5 23.05 at du ikke kan se hvad fjederens funktion er når den sidder i samme hul som stangen. Fjederen sidder forhåbentlig i den anden ende fast i gasspjældet, ellers er der noget galt. Det "automatiske" gasspjæld åbner mere eller mindre efter behov og det er det fjederen er der for. Hvis gasspjældet ikke åbner ved et undertryk der opstår når du trækker i snoren kommer der ikke nogen benzinblanding ind.
Prøv med dieselstart, og hvis det ikke hjælper så prøv at holde gasspjældet åbent manuelt eller bind det fast og prøv igen.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 29-06-04 17:39 |
|
Fjeder + stang jeg "snakker" om har fastgørrelse i samme huller - hvorfor det er lidt svært at se nødvendigheden af en fjeder. Når gasspjæld alligevel er fixeret af en stang - hvorfor så omvikle stangen med en fjeder?
Men jeg forsøger mig med Dieselstart - og håber det bedste. Men der går nok lige et par dage - suk!
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 29-06-04 17:45 |
|
Hvis ikke stangen kan glide i et af hullerne kan jeg heller ikke se fidusen.
Held og lykke med dieselstarten giv den nu ikke for meget det er hårdt ved lejerne.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 01-07-04 23:24 |
|
Suk suk suk - Dieselstart gav ingen mirakler
Og startsnoren knækkede under kampen - har dog fået sat en ny i...
Er ved at være RET træt af maskineriet.
Der var faktisk ingen forskel at høre på om den fik startspray eller ej!
Suk Suk Suk!
| |
| Godkendelse af svar Fra : akaup |
Dato : 06-07-04 14:32 |
|
Tak for svaret Botgaard og alle I andre!
Får desværre ikke tid til at rode mere med det, det næste stykke tid - så derfor lukkes spørgsmålet! (Jvf. profil)
Mvh. Akaup.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 07-07-04 20:17 |
|
Dejligt tilbud Botgaard, men det bliver der nok ikke tid til foreløbigt! Skal nemlig ud at sejle i 5 mdr. i træk!
Mvh. Akaup.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|