/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad betyder 28-90mm?
Fra : sloer
Vist : 425 gange
20 point
Dato : 22-06-04 22:19

Hej

Når man snakker om objektiver benævnes de altid i mm. Men hvad betyder f.eks. 28-90mm eller 70-200mm?
Jeg vil blive meget glad for et svar.

Vh,
Morten

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 22-06-04 22:27

Hej Sloer

det betyder endligt hvor langt der er fra selve filmen og ud til linsen

men i daglig tale tænker man på hvor meget zoom der er på linsen

50mm er det som "øjet" normalt ser.. ca.

en linse 28-90mm er en linse der normalt er med til et spjelrefleks cam

en 70-200mm er en lille man stadig god zoom

ole

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-06-04 22:28

Det betyder at det er et zoom objektiv. I stedet for og have flere faste, for eks,28, 50, og 100mm, kan du købe 28-110.
alimak

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-06-04 23:34

Det betyder, at du kan blive stående og flytte det emne du fotograferer længere ud eller tættere på, istedet for at flytte dig selv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-06-04 08:22

28mm til ca. 45mm er betejnelse for vidvinkel (bredt billede tæt på)
ca. 45 mm til eks. 90 mm betejnelse for televinkel (smalt billede men forstørret evt. lang væk)
Alle disse tal svarer til alm. 35 mm fotoapparat.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : larsoleroed

Modtaget 20 point
Dato : 27-06-04 15:02

Hej Morten,

Spørgsmålet er jo besvaret på forskellig måde, men alligevel er mit bidrag her også.

28-90 mm er først og fremmest et udtryk for at det er tale om et zoom objektiv
udtrykket 28-90 mm i forbindelse med et kamera betyder at brændpunktet kan varieres fra 28 mm til 90 mm
Brændpunktet er afstanden fra filmplanet til det optiske centrum på objektivet
Du kan flytte det optiske centrum på objektivet ved at zoome ind eller ud på det nævnte objektiv modsat faste objektiver der naturligvis ikke kan flyttes, men er fast!!

Fotograferer du med 35 mm film/analog foto siger man at diagonalafstanden på filmplanet, der er knapt 50 mm er et udtryk for normalopbjektivet/som øjet ser det brøndpunkter med mindre afstand er principielt vidvinkler og over er principielt teleobjelktiver og hver retning har så sine ekstremer i fiskeøjer og den anden vej i de enorme teleobjektiver de sidder med til fodboldkampene

Jeg håber det er fyldestgørende

Lars Ole Roed

Godkendelse af svar
Fra : sloer

Dato : 29-06-04 00:26

Tak for svaret larsoleroed.