/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Læk i køle/varmeapparat på 405
Fra : Widan
Vist : 1324 gange
20 point
Dato : 12-06-02 07:01

Et pludseligt stort vandforbrug gav lidt hovedbrud ... men efter en kort tur konstateredes det, at alt vandet lå i vognbunden ved forsæderne ... størstedelen af en netop efterfyldt køler blev "tømt" ud i vognbunden på blot 5 km ...

Har nogen været udsat for dette ??

Umiddelbart vil man tro det drejer sig en defekt varmeslange eller et defekt varmelegeme ...

Er det besværligt for en god gør-det-selv mand at skille interiøret ad og udskifte den/disse dele ?? Og kan man finde vejledning/illustrationer af dette indgreb på internettet??

Hilsen
Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 14:26

> Har nogen været udsat for dette ??

Jep!

> Umiddelbart vil man tro det drejer sig en defekt varmeslange eller et
> defekt varmelegeme ...

I mit tilfælde var det en defekt ventil til varme apparatet!

> Er det besværligt for en god gør-det-selv mand at skille interiøret ad
> og udskifte den/disse dele ?? Og kan man finde
> vejledning/illustrationer af dette indgreb på internettet??

Intet er umuligt for den der har viljen til det, MEN det er ofte rimeligt
besværligt at komme ind til varmeapparatet.

Jeg vil foreslå dig at alliere dig med en Haynes Manual.

mvh Jakob

PS: mit problem var der kun når man åbnede op for varmen i bilen. Så prøv at
lukke for varmen og se om det stadig lækker!

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 12-06-02 18:33

Hejsa.

Jo jeg har sgu ozz haft det skide problem der... Men der var det varmelegemet der var revnet lidt.. og det tog mig ca en dag at få splittet bilen af så jeg kunne få det ud.. Det var en Golf 1,8 fra 89.
Jeg håber ikke det er det der er sket for dig da det er et maridt at komme ind til det. Og hvis det er tilfældet så er her lige et godt råd.. Pil dine forsæder ud af bilen de sidder kun i vejen når du skal arbejde med den.

MVH
Michael (copycatDK)

Accepteret svar
Fra : NitroOS

Modtaget 20 point
Dato : 12-06-02 23:02

Hej Widan.

Et defekt varmelegme er ikke så unormalt på en 405 hvis det er en af de tidligere modeller (før 92).
Personlig syns jeg ikke det er det væste på så'n en 405'er, men jeg laver s'følig heller ikke andet en biler 15 timer i døgnet..*G*

Hvis du har tålmodighed kan du jo starte med udelukkelsesmetoden og lukke for varmen i bilen OG sætte et par slange klemtænger eller lign. på slangerne ude i motorrummet (slangerne er de 2 slanger der sidder med ca. 2 cm afstand til hinanden ca midt på torpedovæggen/væggen ind mod kabinen) og køre med dette en dags tid..
Er vandspildet væk har du konstateret at det er varmelegemet.

Der findes 4 typer varmelegemer til 405.
Enten er det et Valeo legeme eller et Behr legeme.
Begge mærker findes i 2 variationer hvad enten bilen er mellem 87 og 92 eller 92 og 95 hvor 405'eren stopper.
Et Valeo legeme er rimelig nemt hvorimod Behr ikke er så sjovt for her skal indstrumentet skilles ad.
Valeo legemet kan dog erstatte ALLE legemer med det rigtige studssæt så montering kan foregå uden at skille instrumentet.

Hvis du smutter ind til den nærmeste Østergaard - Dansk Automateriel og ber om et varmelegeme der hedder
799 72935 får du et Valeo legeme der passer i...
Hvis du fortæller mig hva' årgang din 405'er er kan jeg smide en kommetar om det rigtige studssæt der skal bruges dertil.

For en rimelig gør-det-selv mand er det overkommeligt med et Valeo legeme, men vær opmærksom på at midterkonsollet skal samles rigtig , ellers rasler det ad H.... til bagefter, og ligeledes med varmekanalerne...
Er det et Behr legeme skal hænderne altså være skruet rigtigt godt på for det kan godt være noget ged..
Legemets mærke kan du måske læse ved at starte med at skille varmekassen ad..
Tror dog ikke du kan finde hjælp på nettet nogle steder... Haynes er nok det bedste bud..

Men som sagt... start med at sikre dig at det ER legemet..

Det blev lidt et rodet svar, men jeg håber det hjælper lidt... ellers spørger du bare videre og jeg skal hjælpe dig videre..

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : Widan

Dato : 12-06-02 23:45

Hej NitroOS

Mange tak for et godt svar .... det er et Behr der sidder i ... vil gerne have oplyst best.nr. på studssæt til den .... den er fra maj '92 ... ved de skifter omkring juni .....

Overvejede på et tidspunkt at benytte en juniorsav til afmontering af rør og studser for at få det ud, men besindede mig og gav mig i stedet til at demontere stort set hele instrumentbordet.

Til Jakob ... godt forslag, men efter en dag med frakoblede vandslanger ved torpedovæggen, kom der ingen vand og der sidder ej heller en ventil i min

Til michael ... den med sæderne bruger jeg altid når der skal rodes i og under instrumentbordet .... ellers kan mine ca 190 cm ikke være der

Mange tak for gode og saglige svar ...

Med venlig hilsen
Bo

PS ... NitroOS ... du lader til at vide en del om disse mekaniker/gør-det-selv fjendtlige biler ... kan man fjerne raslelydene fra løse keramikplader i katalysatoren ? Ikke at det har nogen indflydelse på dens funktion ( jvf synshallen - den er netop synet uden anmærkninger med det ), men det er lidt irreterende at høre på.

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 13-06-02 00:50

Hej Widan..

Så din er altså den gamle model..?
Ang. best.nr får du det i morgen da Vores EDB ikke lige pt virker som jeg gerne vil ha' det til...
Ved du hvor din nærmeste A.Østergaard afdeling ligger ?? Ellers fortæl mig hvilken by du bor i..

Sq da egentlig meget godt at du ikke gik i gang med Junior saven...*GG* Det kunne sikkert blive et frygteligt "blodbad" Ha ha..

Mht. din Katalysator så virker den sikkert stadig... men det blir den nu ikke ved med... Løse plader eller monolit stykker som det hedder er jo et tegn på at den så småt er ved at gå i stykker... frygt dog ikke... det kan vare alt lige fra 2 mdr. til 4 år eller lign... (det sidste er dog knap så tænkeligt, men mere end 2 mdr.)
Dette lille trick er altså ikke noget du har hørt fra mig...*G* hvis du forstår..det er jo ikke just den rigtige måda at gøre det på...
Du skal finde en hammer af god størrelse (1kg muggert f.eks) og en stor dorn Min. 20mm eller så'n (Man kan dog når man er blevet lidt øvet i det nøjes med hammeren) starter bilen....kravler derefter ned under bilen ved kat'en (som jo på 405 er dejlig stor og FLAD i bunden), tager din hammer og starter fra det ene hjørne med at gi kat'en nogle SMÅ buler i bunden indtil raslen er væk...
PAS PÅ... du skal ikke slå ret hårdt før at du risikerer at slå mere monolit løs istedet...
Dette er den ENESTE måde at slippe af med raslelyden.. hvis du altså er heldig... ellers er det en ny Kat.
Hvis du er heldig og det lykkes, så husk lige at køre forbi et værksted og få bilen 4 gas testet så du er sikker på at Kat'en stadig virker... både for bilens skyld, men også for miljøet... det er jo derfor den er der..*S*
Uden at lyder alt for meget som en sælger vil jeg bare lige sige at hvis det går HELT galt kører jeg med tilbud på Katalysatorer.
Til Peugøj 405 3.495,- incl. moms uden montering
plus evt monteringskit... mener det koster 200 ca.

Held & Lykke..

Den sidste her burde jo egentlig ha' kostet dig nogle points, men pyt...*GG*

Smider lige Vare nummeret på det rigtige studssæt i morgen eftermiddag (måske i morgen tidlig hvis jeg husker det)

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-02 00:30

Widan skrev i meddelelsen ...
>Et pludseligt stort vandforbrug gav lidt hovedbrud ... men efter en kort
>tur konstateredes det, at alt vandet lå i vognbunden ved forsæderne ...
>størstedelen af en netop efterfyldt køler blev "tømt" ud i vognbunden på
>blot 5 km ...

ARRGH..
PAS PÅ DU IKKE KØRER MOTOREN VARM. TOPPAKNINGEN DØR NÆSTEN ØJEBLIKKELIG PÅ
DE MOTORER.

>
>Har nogen været udsat for dette ??

JA.

>
>Umiddelbart vil man tro det drejer sig en defekt varmeslange eller et
>defekt varmelegeme ...
>

I Mit tilfælde var det selve varmeelementet som var utæt.

>Er det besværligt for en god gør-det-selv mand at skille interiøret ad
>og udskifte den/disse dele ??

Ja, det var lidt bixet, men jeg fik løsnet instrumentbordet så meget at jeg
kunne trække det gamle element sidelæns ud af varmekassen og få det nye
skubbet ind.

>Og kan man finde
>vejledning/illustrationer af dette indgreb på internettet??
>

Det ved jeg ikke om man kan. jeg havde ikke brug for nogen vejledning

Jeg købte varmeelementet hos Høyer auto (koster ca. 400kr) vær opmærksom på
at der findes mindst 2 typer og at du muligvis også skal skifte plastrørene
som forbinder varmeelementet og slangerne i motorrummet.

mvh
JBH

Kommentar
Fra : NitroOS

Dato : 13-06-02 08:21

Hej Widan..

Varmelegemet hedder som sagt 799 72935 og koster 592,50 Kr brutto incl. moms, og hvis din bil som du siger er fra maj 92 burde det være den gamle model og så hedder studssættet 799 72999 og det koster 553,75 Kr incl. moms.
Legemet kan nok også som JBH nævner fås hos høyer autodele, men der ER forskel på kvaliteten lige såvel som der er på Skada og Mercedes Benz, og hvis man ikke syns at det er det sjoveste at skille ad ville jeg råde dig til at handle hos Østergaard..

Mvh.

NitroOS

Kommentar
Fra : Widan

Dato : 13-06-02 16:45

Hej NitroOS

Jeg bor i Århus og såvidt jeg ved ligger Østergaard i Jægergårdsgade her i byen ...

Vil iøvrigt - helt uden skrubler - kaste mig ind under øsen bevæbnet med de nævnte remedier *GG* Om alt går galt, så henvender jeg mig for at få en ny kat *GG*

Mange tak for div. numre

Mvh.
Bo