/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan en bestyrelse ansætte folk?
Fra : lonekim
Vist : 286 gange
20 point
Dato : 25-05-04 20:29

Mit spørgsmål er om man som frivillig arbejdende forening kan ansætte en person til varetagelse af webredaktionen, bladredaktionen, koordinator samt kommunikationsarbejde? Pengene til løn skal komme fra fonde. Er dette etisk korrekt? Foreningen er en landsdækkende handicapforening, som er ved at gå til i arbejde og det er meget svært at finde frivillige.

NB. Dette er IKKE en jobannonce

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-05-04 20:46

Ja til al arbejdet men ansvaret ligger hos bestyrelsen (Ansvarshavende redaktør)
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 25-05-04 20:53

Personen skal have et underskrevet ansættelsesbrev, helst før vedkommende starter, og her i, skal fremgå stilling, løn og arbejdsbetingelser. Vedkommmende der underskriver skal jo have fuldmagt til underskrivelsen, feks. fra en bestyrelse, der i så fald hæfter for lønnen i fællesskab. Hvis underskriveren ikke har denne fuldmagt, til ansættelsen, så har han begået svig, og kan komme til at hæfte for løn.
VH Palle Hansen
NB: Lønmodtageren er sikret sin løn, da det jo ikke er anderledes end en hvilken som helst anden der ansætter, jo også kan gå konkurs, og lønmodtageren så vil få sine penge af: "Vist nok lønmodtagernes dyrtidsfond", og firmaet erklæres i betalingsstandsning.
Men du kan jo skrive spørgsmålet til: http://www.familieadvokaten.dk/
Søg feks. foreninger

Som bestyrelsesmedlem har du et juridisk ansvar for, at foreningen ledes forsvarligt og eksempelvis ikke stifter gæld, som foreningen ikke kan tilbagebetale. Overtræder du dine forpligtelser som bestyrelsesmedlem, kan du blive erstatningsansvarlig over for foreningens kreditorer. Dette er det juridiske ansvar, som du har påtaget dig som bestyrelsesmedlem.
Der er ikke lovregler om det juridiske ansvar for bestyrelsesmedlemmer i foreninger.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : lonekim

Dato : 25-05-04 21:28

Tak for svaret pallebhansen.