/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dæklapning
Fra : Hauerslev
Vist : 2449 gange
100 point
Dato : 24-05-04 19:50

Hej igen!
Nu kører det hele fint, men nu er det lykkedes mig at få kørt en clipslignende ting op i baghjulet så den er blevet lidt utæt :(
Sidst der blev skiftet dæk på den var det så stramt at vi blev nødt til at pille det af ved en autoforhandler, med en maskine...
Det vil jeg helst undgå igen, så jeg har set at man kan købe sådan noget "dæk pilot" lappemiddel til at sprøjte ind i dækket, men ved ikke om det virker, eller hvor godt?
Har i erfaringer med at bruge og hvordan det skal bruges? (Mit dæk er selvfølgelig ikke slageløst)

TAK TAK :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 20:24

Jeg har brugt det,punkterede langt væk fra det meste ,men fik et lift til en tankstation,hvor jeg fik fat i det.
Det holdt da, men det er kun en nødløsning.
Få lavet det rigtigt,vil jeg nok anbefale dig.
Hilsen Keldd.
Du skriver dit dæk ikke er slangeløst,ligemeget med det ,dækpilot virker med og uden slange.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 24-05-04 20:29

Jeg har kørt med dækpilot i et ½ år i en bil, det virkede fint, men jeg har også haft et dæk der kun holdt i 14 dage, det kommer meget an på hullet, desuden er jeg overbevist om at det kun virker i slangeløse dæk.

Det er nemt at bruge, dækket skal tømmes for luft (du skal ikke lægge dig ned og suge dig gul og blå i hovedet) bare nogenlunde, ryst flasken (den må ikke være kold), skru ventilen fra dåsens plastslange på dækventilen og tryk på dåsens ventil, hold flasken med bunden i vejret, men du skal nok passe på, flasken er beregnet til bildæk og er faktisk i stand til at fylde et bildæk med luft, tjek trykket på en tankstation og kør en ½ times tid for at fordele skummet.

Jeg ville nok få lappet dækket istedet for, dåsen koster ca. 70 kr, og der er ingen garanti for at det holder, slangen er til at smide ud bagefter hvis det ikke virker.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-04 21:02

Nu skriver du ikke hvilken knallert, men hvis det er scootertypen, så er det da slangeløst?
Dækpilot skulle virke på slanger også, men efter min erfaring bedst uden.
Det er såmænd meget godt med de andre indlæg, dog syntes jeg der bør fortælles, at du ikke altid kan oppuste nok med dåsen (Afhænger af størrelse mm), og derfor bør være i nærheden af trykluft, det skal du i alle tilfælde, da du skal rense ventilen med trykluft, da den ellers efter min erfaring aldrig kan bruges igen, da den bliver tæt som bare fan...
og heller ikke kan skrues ud. Det kan også være ekstra svært at få et slangeløst af igen efter dækpilot.
De mere professionelle bruger en anden slags vædske, som er langt mere effektiv, men noget af det er til langsomkørende køretøjer (Under 40 km/t)
Man kan også få reparationskit, men det kræver håndelag, og en opboring af hullet, og er ikke altid vellykket.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=258658128&n=282593172#xy
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-04 22:28

Hvis det er slangeløst skal du bruge det som førhen blev kaldt et nøglehul Jeg ved ikke lige hvad det helt nøjagtigt hedder i dag men har brugt det en del Lappesættet består af en riflet pind med tværhåndtag til at holde i som man putter ind i hullet og ligesom river det lidt op med Derefter smører man godt med medfølgende lappelim på den samme riflede stålpind og putter den ind i hullet så det derved bliver smurt med lim.Så tager man en( Lap ) som består af en ca.8 cm lang sej lakridslignende klæbrig stang og sætter på en medfølgende stoppenålslignende stang med tværhåndtag så (Lappen)sat på på midten sidder dobbelt ,smører den med lim og presser den ind i hullet trækker stoppenålen ud så lappens ender stritter ud af hullet .Nu pumpes så lappen presses udaf altså indefra mod hullet og danner en prop . Det overskydende skæres derefter af .Hvis det er med slange i brug da store dækjern og lap slange på alm vis
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-04 22:48

Et Ps. som suplemnt til palles udtaelse til kittet vil jeg også sige at det ikke fungerer så godt hvis det feks er et snit fra glasskår der tit vil være aflangt, dog kan man hvis det ikker er alt for langt(max ca 5 mm ) bruge to lapninger side om side, med held
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 23:10

Hej sune ,jeg har lovet at skifte snor på en Briggs og Stratton,er der noget jeg skal tage mig i agt for??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 23:28

Sunowich: Det er jo det sæt mit link fører til.
Men det fremgår alt sammen med brugsanvisningen, som også følger med brugsanvisningen, også at man drejer den, før den trækkes ud.
http://www.thansen.dk/technicalinfo.asp?c=258658128&n=282593172&pn=298887410
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 23:54

Da sune åbenbar er gået for i dag, kan jeg da lige skifte snor for dig Keldd.
Ellers må Sune rette hvis min forklaring er fejlagtig.
Snoren skal have samme tykkelse, da den eller skiler, eller binder i sporet.
En "kunstsnor" er god da den kan brændes i enderne.
Du skruer bare de 3 topbolte af, og trækker overdelen op.
Vipper de 3 ombøjede metalstykker lidt op, så inderdelen kan tages op.
Træk den kun lige op over kanten da fjederen ellers rodes ud.
Lav en knude i enden på snoren, den må ikke være for stor, den brændes lidt, når den ende er monteret, snos snoren samme vej i rullen, og enden stikkes lig ud af udløbshullet.
Der trækkes i snoren, så fjederen spændes, men hold for guds skyld lortet nede, da den ellers springer op.
Tag "lortet" LIDT op, og: 1 snoren ud af udløbshullet og vikle det resterende overskud af snor på, og så ud igen.
eller: 2 lad snoren blive ude og lav knude, og vikle det resterende snor OMKRING rullen. (Som man ligger en vandslange over en slangeholder)
Til sidst afprøves om den trækker godt nok "hjem", men hold stadig lortet nede, det springer op for et godt ord.
Når spændingen er tilpas, så lås de 3 metalstykker, træk snoren igennem gummihåndtaget og slå en lille knude om "metalsømmet" i håndtaget, brænd knuden. "Sømmet kan tages ud"
Det er en fordel at have 4 hænder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-05-04 00:06

Tak Palle,jeg har 4 hænder på torsdag.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 01:19

Hejsa keldd nej jeg sover ikke endnu og bliver lige nødt til at blande mig i snorproblemer det med nylonsnor i samme tykkelse som original er ok men de tre flapper lader du sidde med mindre du skal skifte en knækket feder!!! Du drejer nylonskiven så federen bliver sådan rimeligt stram en ca 8 til 10 omgange så sætter du en skruetrække el lign i klemme så hullet til snore i skiven er lige ud for udgangshullet så tager du med højre hånds pege og tommelfinger hi hi snoren og putter den derind hvis det giver problemer at styrer den kan den lige svitses lidt så den bliver stiv ellers kan en tynd ståltråd stikkes ind i snoren så den kan formes så bindes en knude håndtaget i den anden ende monteres og du fjerner nu skruetækkeren der låste federen så snoren rulles op på spolen er den nu lidt for slap fanger du den nu indefra i skjoldet og trækker den med nylonhjulet rundt under der tre flapper et par omgange mere eller hvad der nu skal til at den strammes helt op Pyha en smører
Og palle du kan da ikke brokke dig over udførlige forklaringer som feks den om lapningen Det er jo din egen medicin

Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-05-04 01:57

Jeg brokker mig da heller ikke, jeg går i seng.
Og du har da vist ret, det kan godt være jeg blander det sammen med fjederen, jeg syntes bare ikke man kunne få fat og lave den ende med knuden inde i rullen, uden at tage den ud, men godt at du ikke sover i timen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 08:40

Havde du en god nats søvn ?? Det bare ok palle driller bare lidt
Hav en Solrig dag
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-05-04 09:07

Tak begge to,det flasker sig.
Det er altså smadder koldt i dag,ka´ vi ikke gøre noget?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-06-04 23:22

Husk at lukke spørgsmålet!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-06-04 23:51

Hvor har du været henne sune???
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 01:25

Jeg har travlt med maskiner og markeder der er et i karrebæk i næste weekend

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-04 10:49

Godt godt,god fornøjelse,så må vi håbe det holder op med at regne.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Hauerslev

Dato : 27-06-04 16:58

Tak for svaret pallebhansen.