/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Drilsk horn i Alfa 33
Fra : Cuore_Sportivo
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 03-06-02 21:31

Hej derude

Hornet i min Alfa er holdt op med at virke, så længe der er tænding på og motoren kører. Så snart man slukker for motoren, virker hornet igen!! Hvad skyldes dette, og hvordan kan det afhjælpes? Kan det være den eftermonteret startspærre, som går ind og laver kluder i det? - det er den type startspærre, hvor man skal have tænding på, inden den kobles fra.

Kommentar
Fra : erikransborg

Dato : 03-06-02 23:28

nu skriver du jo ikke noget om hvorvidt problemet opstod i forbindelse med at startspærren blev monteret og det er jo ikke helt uvæsenligt.men det burde efter al logik være i forbindelse med et eller andet indgreb i ledningsnettet.
skriv lige lidt mere uddybende og jeg skal forsøge at løse gåden.
venlig hilsen erik

Kommentar
Fra : Cuore_Sportivo

Dato : 04-06-02 21:33

Hej Erik

Startspærren er ikke monteret for nylig (flere år siden), og hornet har virket upåklageligt indtil nu. Det eneste "indgreb" jeg har lavet i ledningsnettet for nyligt er, at montere en radio og fire højtalere. Men det skulle jo helst ikke have noget med problemet at gøre?! Som du selv skriver er det nok et eller andet med ledningsnettet at gøre, men hvordan kan tændingen gå ind og få indflydelse på hornets funktion?

Kommentar
Fra : erikransborg

Dato : 05-06-02 22:40

hej

prøv at rykke ledningen af hornet og måle om der er 12v på den når du dytter både med motoren igang og i stå
hvis der er det er det sandsynligvis hornet den er galt fat med
hvis ikke så prøv at måle på ledningen i hornets ende og ved horn-kontakten der skal jo være gennemgang i ledningen altid

venlig hilsen
erik

Accepteret svar
Fra : NitroOS

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-02 02:24

Dav.

Som du beskriver problemet der kan der være flere mugliheder..
Den mest sandsynelige er nok en fejl i bundstykket (tændingskontakten).
I bunstykket går der en hel del ledere igennem.. En af dem er Klemme 30 hvilket er strøm direkte fra batteriet, og denne strøm kommer så ved drejning af nøglen ud til flere grupper.. noget går til motorstyring , noget til tilbehør (radio cigartænder mv.) og noget til starteren når nøglen drejes helt om på start.
Lige præcis hvor mange ledninger der er kan jeg ikke sige men der er en 5-8 stykker og her igennem løber strøm til bla. hornet.
Det er ikke unormalt at et bundstykket går i stykker så kun noget af "bilen" ikke fungerer, f.eks på VW hvor det er en typisk fejl at visker-vasker, fjernlys og radio ikke virker men bilen kører fint og resten virker.. Her er det stikben X der blir' slidt i stykker..
Men lige præcis i din sag hvor tingene virker modsat af hinanden er unormalt.. altså som du forklare det at hornet ikke virker med tænding på (motor igang) og virker når du tager tænding fra..
Nu kan jeg så ikke huske om hornet normalt fungere uden tændning på en Alfa som det gør på Japanske biler, men jeg tror det ville være en god idé at få kigget på det bundstykke.
En anden mulighed er slæberingene i rattet eller kontaktskoen i ratstamme konsolet, men du skal jo først og fremmest gøre dig sikker på at det er når du drejer nøglen i nulstilling at fejlen opstår, og være sikker på at det ikke har noget med rattets stilling at gøre... dette med slæberingene er nemlig også en meget typisk fejl ved periodisk svigt på hornet..
En 3. mulighed er en fejl i dit hornrelæ.. Da dette relæ er et skifte-relæ fordi dit horn så vidt jeg husker om alfa er stel-styret, kan dette også lave den slags fejl..

Håber du kan bruge noget af dette til at afhjælpe din horn fejl med..

Mvh.

NitroOS