/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
install af win2000 på extra HD
Fra : olefahnoe
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 21-05-04 15:24

hej

jeg vil gerne install Win2000 og min extra HD....(D:)

MEN win XP(C:) vil ikke lade mig install det da det er et ældre OS end XP

HVORDAN kan jeg omgå det....

Skal jeg pille HD C: fra og starte en ny install på D: eller kan man gøre noget andet

olefahnoe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-05-04 15:27

Jeg ville gøre som du selv foreslår!

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 21-05-04 15:58

det ville jeg gøre hvis jeg var dig, installere det på dit D drev, og når det er installeret putter du dit C drev i igen, så skulle den være der ;) .

hilsen Niqo .

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:02

Har du plads på din "XP" HD til win 2000
Eller købe en HD skuffeholder og to skuffer.
Vil du overføre filer fra XP til win2000
Emesen.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 21-05-04 16:18

jeg har lige læst mit spg igennem der er lidt fejl

her hvad jeg gerne vil ha

En HD C: med XP og en HD med Win2000
En opstartsmenu hvor jeg kan vælge hvilket OS jeg vil bruge..

Her er hvad jeg har
En pc med XP på HD C:
en Extra HD D:, som er tom og skal bruges til Win2000

Grunden til det er at:
Jeg vil kunne bruge programmer til min MP3-afspiller og min telefon. de programmer kan jeg ikke få til at virke under Xp

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-05-04 16:24

Her er en boot manager du kan bruge og programmet er freeware
http://www.softpedia.com/public/cat/13/4/13-4-14.shtml

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:27

Den opstartsmenu jeg bruger kan så vidt jeg ved ikke starte på HD nr. 2
Det er Boot Manager fra Powerquest (symantech)
Jeg kører med 3 styresystemer på en HD og bruger HD2 til lager.
Filer og dokumenter kan hentes/flyttes via lager til alle 3 styresystemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-04 16:38

Nu er det jo nok fordi de programmer du har, er beregnet til Win2000, for hvis du har specielle programmer til Win2000, så fåes de nok også til XP. Men det må du jo om, men jeg ville hellere bruge min tid med at finde programmer der kører under XP.
Men et ligger klart, det er at du skal installere på hver sin harddisk, for at få det til at virke bedst.
Du kan få problemer, da Win2000, skulle have været den første der blev installeret, og derefter XP på et andet drev.
http://windows.about.com/cs/dualboot/
http://www.winxpfix.com/page5.htm#dboot
http://www.webtechgeek.com/center-Frame-win-SuperTechGeek-Dual-Boot.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-05-04 16:51

her er vejledning til dual-boot... men som pallebhansen også nævner, skulle Win2000 installeres som den første.

http://www.win.net/optimator/WinWiz/Tips/DualBoot.htm

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 60 point
Dato : 21-05-04 16:56

hej
1. på roden af dit c-drev er der 2 filer du kan kopier til en diskette det er
NTLDR og NTDETECT.COM (i mappeindstilliger i kontrol panel kan du under vis
få vist sjulte oparativ filer så du kan se dem med denne computer)
2.install win2000 på d-drevet
3.kopier disse 2 filer NTLDR og NTDETECT.COM tilbage til det drev de er på nu sikkert c-drevet men se efter.
grunden er at disse på 2000 er i en anden version og kan derfor ikke læse xp.
se for mere info (hvis jeg har overset noget...???)
http://www.dougknox.com/index.html
under xp tips og
Install Windows 2000 After XP is Installed
hvis det gå galt kan du bare lave en repair af xp det vil give en boot menu med xp/2000 ved at boote fra xp cdrom og vælge repair når du få tilbud om det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:58

Med Boot Manager kan det lade sig gøre.
Men Xp skal gøres hidden så win 2000 ikke kan se den under indstallationen.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-05-04 14:04

jeg ville vaelge en hel anden losning,
paa min kan man ved at trykke f11(f12/f6 se testen boot - f? under start) under start af pc faa en boot menu fren
hvor der kan vaelges hvilken harddiks der skal bootes fra.
hiv fysik den gammel harddiks fra og ta den nye i,installere win2000 paa den og
derpaa saet den gammel i og vaelg den der skal taes op paa.
saa indstalles boot og system paa hver harddisk og virker...ellers hvis ikke skal du i bios men det er ret besvarlig hver
gang saa er boot manager vel ok istedet....men jeg har laet en del steder om den maade jeg skriv om for,men ved ikke
om den ret faktisk virker,her en anden maade...
efter du har indstallere win2000 saa skal du boot fra win cdrom 2000 eller xp,naar du kan starte op i genoprettelse konsul (revecy colsule) trykkers r,skriv i den
fixboot
fixmbr
copy derpaa ntldr og ntdetect.com
denne er fra best of news group fra tesh net (microsoft)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 20:52

Er dit spørgsmål blevet besvaret? Så accepter venligst et svar

Godkendelse af svar
Fra : olefahnoe

Dato : 31-05-04 12:31

Tak for svaret xou.