/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formattering/partitionering af Linux har~
Fra : Neessen
Vist : 412 gange
439 point
Dato : 01-06-02 08:35

Jeg har fået fat i en brugt harddisk, hvor der tidligere har været kørt Linux på. Jeg ønsker nu at oprette en dos-partition og kører windows fra denne hardisk. Problemet er, at jeg får at vide, at der ikke er plads nok til at oprette en partition, når jeg bruger fdisk. Harddisken er på 10 gb og meningen er, at jeg vil oprette en partition.
Mine spørgsmål er.
1. Hvordan tjekkker jeg om alt vedr. linux er slettet fra harddiksen.?
2. Hvorledes opretter jeg en ny partition, når FDISK ikke kan finde plads på harddisken?

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 449 point
Dato : 01-06-02 09:28

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på den, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde de 10 g. og indstallere win x.

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 01-06-02 16:58

Hvis du vil installere XP eller win2000 på din computer, så er der i dem begge et partionsprogram, i installeringsfasen, som kan fjerne partitionerne, noget som fdisk ikke kan.
I linux er der også et partitionsprogram (også i installationsfasen) der kan fjerne partitioner.
Hilsen Dydendak