/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pligt til at hjælpe
Fra : bratberg
Vist : 497 gange
50 point
Dato : 04-04-04 20:05

Har en privatpraktiserende psykolog juridisk pligt til at hjælpe en klient, som truer med at begå selvmord, hvis klienten ringer til psykologen derhjemme og i så fald hvilken paragraf kan man henvise til?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 04-04-04 20:11

Uddrag:

Hjælpen til mennesker, som tænker på eller har forsøgt selvmord, må rette sig efter de bagved liggende motiver. Hvis det drejer sig om mennesker med sindssygdomme, kan man anvende sindssygeloven og beskytte den pågældende mod sig selv, fx ved indespærring og behandling. Alle mennesker har desuden i følge loven pligt til at forhindre, at et menneske direkte tager livet af sig selv. Hvis en person imidlertid taler om selvmord uden at være lige ved at udføre det, har man ingen mulighed for at gribe ind med tvang, hvis ikke den pågældende er sindssyg. Det er en rettighed i Danmark at tage sit eget liv.

http://www.psyknet.dk/Forside/Psykiske%20lidelser/selvmord.htm#Selvmord

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-04-04 20:40

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010027229-REGL

Bekendtgørelse af lov om udøvelse af lægegerning

LBK nr 272 af 19/04/2001 (Gældende)

§ 12. Kommer en læge i sin virksomhed til kundskab om, at en person lider af sådanne sygdomme eller mangler i legemlig eller sjælelig henseende, at han i betragtning af de forhold, hvorunder han lever eller arbejder, udsætter andres liv eller helbred for nærliggende fare, er lægen forpligtet til at søge faren afbødet ved henvendelse til vedkommende selv, om fornødent ved anmeldelse til pågældende embedslægeinstitution eller Sundhedsstyrelsen.

Gælder for læger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-04-04 21:57

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030081429-REGL

Bekendtgørelse af straffeloven

LBK nr 814 af 30/09/2003 (Gældende)

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 3 måneder straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.
--------------------------------------

Det må gælde for alle personer !!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-04-04 22:04

En psykolog er jo ikke nogen læge og har derfor ikke afgivet noget lægeløfte.
Det er nok heller ikke en psykolog der skal yde akuthjælp i det beskrevne tilfælde idet psykologer normalt arbejder med enten udredning eller hvis de har terapeutisk uddannelse, arbejder med terapiforløb.
En psykiater derimod har en lægelig uddannelse og kan ordinere beroligende eller angsdæmpende medicin og kan følgelig ved hjælp af medicinering afværge en overhængende selvmordsrisiko.
En privatpraktiserende psykiater ville nok henvise til nærmeste psykiatriske afdeling hvor en psykolog i denne sammenhæng må betegnes som lægmand, og derfor ikke har denne henvisningsret. Hvis en psykolog kan gøre noget i denne situation må det være, at give det rpd at man bør søge læge, der så kan henvise.
vh.
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 22:04

For at der kan være tale om tvangsindlæggelse, skal der endog meget tungtvejende grunde til at gøre det.
Lovgrundlaget er "blødt" formuleret, det er ikke nok at en person blot sige "så begår jeg selvmord".

Omvendt må enhver enten læge, psykolog eller evt. nærmeste familie som måske har dybt kendskab til personen en form for moralsk ansvar for at der ikke bliver grebet ind, ikke juridisk ansvar.

Et selvmordsforsøg er et nødhjælpsskrig fra personen, og man skulle være meget forkert hvis man overhører et signal, specielt inden det går galt.

Juridisk set kan man ikke drage psykologen til ansvar, men det skulle være en meget dårlig psykolog der helt overhører en sådan udtalelse fra en patient.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : bratberg

Dato : 04-04-04 22:31

Tak for svaret jakjoe.