Hej Mhvejsel.
Den bedste måde at blive "kendt" på nettet er meget enkelt og til tider ligefrem lidt banal.
Fundamentalt set handler det om at lave noget som er interessant for folk at benytte, købe eller fortælle andre om.
Der findes en række services som enten gratis eller mod et beskedent beløb kan tilmelde dig en række søgemaskiner og indekser, men det nytter jo ikke så meget hvis folk ikke søger på de ord du er tilmeldt under eller hvis der er så mange i katagorien at man drukner blandt alle andre.
Hvis du endelig vil lave noget reklame for dit site og dit firma, så er der altid muligheder som køb af reklame plads på diverse segmenterede sites gennem f.eks et banner netværk, som doubleclick, danban osv. Dette er dog alle services der koster dig penge, ligesom reklame i aviser, blade osv.
Den bedste måde at "blive kendt" på gratis er ifølge mine erfaringer at lave noget som et værd at tale om. Hvis dine priser eller dine produkter endten er de billigste, bedste eller på andre måder unikke så skal folk nok fortælle deres venner og bekendte om det. Dette er også bedre kendt som viral marketing.
Du nævner du har et hardware firma hvilket implicit betyder et marked med mange konkurrenter, eftersom det ikke er den mindste branche i Danmark. Du bliver derfor nødt til at have noget der gør dit firma unikt. Når du har fundet ud af hvad der gør dit firma unikt og hvorfor folk lige netop skal vælge at købe fra dig, så kan du så småt begynde at finde ud af hvilke steder folk, som kunne være interesseret i netop det dit firma sælger, kommer. Det kunne f.eks være websites der anmelder hardware (du kunne sponsere nogle af disse med test hardware). Det kunne også være online communities for f.eks gamere eller andre teknisk interesserede, hvis det er saml selv dele du sælger, hvor du kunne sponsere præmier til konkurrencer osv.
Det er et hårdt marked du bevæger dig ind på, du er ikke den første der har fået ideen til at sælge hardware over internettet, så lad være med at skrue dine forventninger for højt op, medmindre du endten tilbyder nogle ekstremt lave priser (der kan sammenlignes med nogleaf de andre forhandlere på
www.edbpriser.dk), eller du kan levere nogle produkter som kun få kan.
Fundamentalt set gælder der de samme regler i en internet butik som i en fysisk butik. Hvis du behandler dine kunder med respekt og god service, så anbefaler de dig til andre.
Fordelen ved online verden er at tilfredse forbrugere meget nemt kan fortælle en stor mængde mennesker hvem der er fede ved at sende emails, benytte anmeldelses sider (edbpriser.dk) og lignede.
Ulempen ligger dog i at utilfredse kunder ligeledes kan (og gør det i stor stil) gøre det samme. Ofte har utrilfredse brugere en langt større tendens til at fortælle at de er blevet uretfærdigt behandlet end tilfredse, hvorfor det rent faktisk kan være sværre at bibeholde et godt omdømme i online verden, da et enkelt fejltrin kan betyde mistro blandt 100'vis af kunder eller mere.
Jeg er klar over at dette msåke ikke lige var det svar du ventede dig, men der er desværre ikke nogen nem måde at blive populær på i online verden. Det foregår på nøjagtig de samme principper som i den fysiske verden. Eneste forskel er at alting kan forstærkes med en faktor 100 eller mere pga de nemme publiseringsmuligheder, hvorfor man skal træde ekstra varsomt.
De bedste hilsner og held og lykke
Oscar Eg Gensmann