/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten larmer om natten...
Fra : Delfa
Vist : 2219 gange
200 point
Dato : 10-05-02 14:09

Jeg bor i lejlighed, og har en kat. Den har aldrig været ude, og lader heller ikke til at længes efter det. Der er tale om en 3½ år gammel hunkat, ikke steriliseret. Problemet er at hun har fundet ud af, at hun får opkærksomhed, når hun larmer om natten. Hun kan lave den mest utrolige støj ved at "kradse" på en skabslåge eller en dør. Hun holder gerne op hvis man ignorerer det i ca. 10-20 minutter, men det kan være svært til tider. Vi har prøvet med noget 'Gå væk mis' på spray, men katten slikker det af når vi sprøjter det på døre/skabe... Er der nogle gode råd til hvordan man holder en kat væk fra et bestemt møbel eller sted? På forhånd tak!

Delfa

Kommentar
Fra : calista

Dato : 10-05-02 14:16

Puha..den var svær*S*
Måske ville det hjælpe hvis: I fik hende steriliseret, eller fik endnu en kat. Min erfaring siger mig, at to katte faktisk larmer mindre end en!!
Hvis katten kradser meget eet sted, har jeg haft gode erfaringer med pebermynte- olie!! Eller hvis katten skraber/ graver i urtepotterne, så er en appelsinskræller ret effektive...
Håber du kan bruge det her til noget*S*

Cali

Kommentar
Fra : Delfa

Dato : 10-05-02 14:39

hmmm...lidt tilføjelser: Vi kan desværre ikke have flere katte, hvor vi bor nu, og vil ikke ha' vores kat steriliseret da vi ønsker at hun skal ha' killinger, når vi finder et andet sted at bo. Vi har masser af kradsemiljøer og legetøj. Problemet er heller ikke kradseriet som sådan. Det er en glat overflade der kradses på, så der bliver ingen mærker - kun støj! Har i øvrigt prøvet med citrus/mint, men vores kat slikker det bare af (Hun ved vist ikke at katte ikke kan li' den slags)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 13:54

I denne situation lyder det som om du vil få mere glæde af at finde det
reelle problem istedet for at behandle symptomerne.
Hvorfor larmer hun om natten? Fordi hun mangler opmærksomhed. Husk på, at en
kat er et natdyr (for det meste - medmindre de har et godt sovehjerte
Hun mangler selskab, tyder det på. Selvom hun sikkert får al det
opmærksomhed hun kan klare iløbet af en dag er det ikke sikkert, at det er
nok. Hvor mange timer er i der for hende i dagstimerne? Er hun alene hjemme
en stor del af dagen, hvis resten af huset er i skole/på arbejde?
Hun kan også være hormonelt "stresset" hvis hun som 3 år og stadig fertil
ikke har haft killinger. Det kan være hendes løbetid i mærker i disse
perioder med larm om natten.

Måske kunne det hjælpe at få en kat mere.... Eller i hvert fald få hende
stereliseret. Håber i finder en løsning

mvh Line
http://www.nelja.dk

"Delfa" <Delfa.news@kandu.dk> wrote in message
news:7HOC8.27$4f4.5375@news000.worldonline.dk...
> Jeg bor i lejlighed, og har en kat. Den har aldrig været ude, og lader
> heller ikke til at længes efter det. Der er tale om en 3½ år gammel
> hunkat, ikke steriliseret. Problemet er at hun har fundet ud af, at hun
> får opkærksomhed, når hun larmer om natten. Hun kan lave den mest
> utrolige støj ved at "kradse" på en skabslåge eller en dør. Hun holder
> gerne op hvis man ignorerer det i ca. 10-20 minutter, men det kan være
> svært til tider. Vi har prøvet med noget 'Gå væk mis' på spray, men
> katten slikker det af når vi sprøjter det på døre/skabe... Er der nogle
> gode råd til hvordan man holder en kat væk fra et bestemt møbel eller
> sted? På forhånd tak!
>
> Delfa
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 17:08

"Delfa" <Delfa.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg bor i lejlighed, og har en kat. Den har aldrig været ude, og lader
> heller ikke til at længes efter det. Der er tale om en 3½ år gammel
> hunkat, ikke steriliseret. Problemet er at hun har fundet ud af, at hun
> får opkærksomhed, når hun larmer om natten.

Jeg kender det alt for godt! Kashmir gør nøjagtig det samme.

>Hun kan lave den mest utrolige støj ved at "kradse" på en skabslåge eller
en >dør. Hun holder gerne op hvis man ignorerer det i ca. 10-20 minutter,
men >det kan være svært til tider. Vi har prøvet med noget 'Gå væk mis' på
spray, >men katten slikker det af når vi sprøjter det på døre/skabe... Er
der nogle
> gode råd til hvordan man holder en kat væk fra et bestemt møbel eller
> sted? På forhånd tak!

Hos os tager det ca en halv time inden "stormen" ligger sig... det er gerne
når solen står op. Kashmir er kasteret, så det er ikke hunkattene udenfor
der trækker. Jeg tror simpelhen det er fordi han synes at der skal ske
noget. Noget tyder på det samme hos dig, eftersom hun holder op igen hvis I
ignorerer hende. Men at få hende stereliseret ville nok hjælpe. Til møblerne
vil jeg anbefale citronvand og peber. Det kan dog godt være lidt svært hvis
man har meget lyse eller sarte møbler.

> Delfa

Håber det kunne bruges til noget, om end ikke andet så er du ikke alene....

Venlig hilsen Mette
----------------------------
Hils på vores Maine Coon´s:
http://kashmir.yaboo.dk

Kommentar
Fra : Delfa

Dato : 10-05-02 20:17

Tak for svar/kommentarer - Jeg håber problemet løser når hun skal bliver steriliseret. Hun skal bare lige ha' lov at få killinger først - så gode gener må man ikke lade gå til spilde

Delfa

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 20:45

Er hun ekstra kælen for tiden, så kan det måske være tegn
på løbetid, hvis det er tilfældet er der også en risiko
for at hun begynder at strinte.
mvh jensenjs

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-02 18:41

Jeg bruger selv en vandpistol, når jeg skal "opdrage" mine 2 katte. Det
virker godt, også selv om den ene i andre situationer ikke har noget imod at
blive våd.
Derudover vil jeg give andre ret i at det er godt med 2 katte, da de så kan
lege med hinanden, når du ikke lige har tid/lyst eller er på job.
Det er nok også godt at få den steriliseret, da den jo kommer i løbetid
indimellem, og det er da synd for katten, når den er inde og ret
uudholdeligt for dig.

Hilsen Stine

"jensenjs" <x@y.z> skrev i en meddelelse
news:MPG.1746419be0dd501c9896d7@news.tele.dk...
> Er hun ekstra kælen for tiden, så kan det måske være tegn
> på løbetid, hvis det er tilfældet er der også en risiko
> for at hun begynder at strinte.
> mvh jensenjs

Accepteret svar
Fra : Ditze

Modtaget 200 point
Dato : 16-05-02 09:01

Jeg har to katte og de larmer også rigtigt meget både om natten og dagen.. og det tror jeg ikke at man rigtigt ka gøre noget ved.. man ska jo bare være glade for at de har det godt.. Hvad med at lade katten komme ind i dit soveværelse om natten, så kan det jo være at hun holder op...
Mine katte sover hos mig og larmer derfor ikke hver nat, men nogen gange jagter de hinanden rundt og slås i sengen og kradser på kradsebrættet... men de hygger sig jo bare..
Måske sku du overveje at få en kat mere??
Hilsen Ditte

Kommentar
Fra : Delfa

Dato : 16-05-02 09:43

Tak for de mange kommentarer - Jeg ved ikke om der var noget jeg kunne bruge, men jeg fandt da ud af at det ikke kun er min tossede kat, der synes at det er sjovt at løbe på vægene kl. 03.35....

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 17-05-02 11:33

Hej Delfa.
Jeg har to hankatte som begge sover i soveværelset, de larmer også om natten. Min kæreste har simpelthen en blomsterforstøver til at stå på sengebordet, når larmen så begynder får de lige et sprøjt vand hver - og der bliver igen ro.
HelleS

Kommentar
Fra : Dif

Dato : 25-06-02 08:32

Først og fremmest er du nødt til at stimulere din kat før du går i seng. Det gør du fx ved at binde en mus fast en snor til en bæltestrop og bare gå rundt i 15 min. Endvidere så lær hende at søge efter sin tørkost...så får hun brugt sin næse og bliver derved mental træt. Vil hun ikke med sit tørfoder, kan du evt. lægge nogle rejer ud. Det vigtigste er at hun bruger sin næse.

MEN det er vigtigt at hun får tid til at stresse af før du lægger dig til at sove, så hun ikke bare er vildt kørt op og vil lege mere

Jeg tror ikke at neutralisering vil hjælpe. Det er jo ikke der problemet ligger. Hun vil ha opmærksomhed eller keder sig lidt i løbet af natten.

Rent symptommæssigt kan du prøve at smøre kamfercreme på de udsatte steder. De HADER den lugt!! Eller du kan ligge på lur og gi hende et lille vandsprøjt bagpå...hun må IKKE se at det er dig der sprøjter. Hun skal forbinde dét at kradse på låger med ubehag. Men det er en nødløsning.

Venligst
Dina