/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Redirect domæne - 0/100 frame?
Fra : MarianneKanIkke
Vist : 519 gange
50 point
Dato : 06-05-02 14:27

For at spare tid kan refereres til http://www.kandu.dk/dk/spg/3626

Løsningen var, som Gandalf sagde, at jeg ikke kunne afvikle php på serveren. Dette problem er så løst og det virker fint.

Nu vil jeg gerne slippe for at domæne2 i adresselinien skriver www.domæne1..dk/domæne2/start.htm
Løsningen skulle være opsætning af 0/100 frameset, det er så her jeg er strandet denne gang §

Mit php ser (modificeret) sådan her ud:

<?
if ($HTTP_HOST == "www.domæne2.dk") {
header("location: http://www.domæne1.dk/domæne2/start.htm");
}
else {
header("location: http://www.domæne1.dk/start.htm");
}
?>

Hilsen Jomfru? i nød §

Accepteret svar
Fra : Gensmann

Modtaget 60 point
Dato : 06-05-02 14:54

Hejsa MarianneKanIkke

Jeg tillader mig at lægge en kommentar, da jeg ikke helt kan besvare dit spørgsmål på den måde som du måske helst vil have det :)

Så vidt jeg forstår forsøger du at køre flere domæner på den samme server ved at detected på hostheaders. Selvom dette er en ganske fornuftig ide så skaber det det problem som du også bemærke at den sender brugeren videre til en ny adresse.

Den løsning du har fået foreslået med at lave et frameset med en "usynlig" frame vil også virke, men jeg vil dog meget fraråde den. Årsagen er at du skyder både dig selv og dine brugere i foden, da det så vil være umuligt nemt at få en adresse til en side på domæne2 der køres via framesettet.

Problemet ligger i at fastholde adressen på domænet på trods af at brugeren reelt befinder sig på en anden side. Det bevirker at for at folk kan linke til dine undersider så skal de endten til at rode med at finde linket via andre måder end adressebaren i browseren (hvilket langt fra er alle der kan det), eller også kan du på hver side lave en tekstlinie med linket til den aktuelle side. Dette kræver så at du enten acceptere at dette link indeholder domæne1 i beskrivelsen eller du udvikler et wrapping system der kan modtage et link og wrappe et frameset rundt om det med de rigtige sider i.

Begge dele er forholdsvist besværlige hvilket som regel betyder at man dropper disse og dermed fjerner muligheden for at andre nemt kan linke til ens sider og på den måde fjerne selve ideen bag Hypertext og samtidig også muligheden for den gratis reklame det giver for et site når andre har fundet sitet og anbefaler det på deres eget site.

Det bedste råd jeg kan give er at få flyttet selve hostheader detectionen, hvis muligt, ind på serverniveau, således at det ikke er et script der styrer det, men derimod selve serveren. Jeg kan se du kører på en IIS og der er det rimelig enkelt at gøre dette hvis du har adgang til at "rode" med selve serverindstillingerne, eller du kan kontakte jeres sysadmin og høre om det er noget der kan lade sig gøre. (det kan det som regel hvis man spørger lidt pænt).

Det kan godt være denne metode måske virker lidt mere besværligt at udføre, men i længden vil det helt klart være det bedste da at at wrappe et frameset rundt om det vil være en dårlig løsning rent web mæssigt, men også besværlig i styring på længere sigt.

Hvis du har mulighed for selv at tilgå IIS serverens indstillinger eller lignende gennem en sysadmin, så sig til så skal jeg nok prøve at give en lidt bedre forklaring på hvordan det kan gøres enkelt.

De Bedste Hilsner
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 06-05-02 14:59

Hej Oscar

Tak for den uddybende forklaring. Vi kan godt forsøge os med ISS, da jeg har adgang til ISS fra web. Dog skal det siges at jeg har meget lidt erfaring i at bevæge mig i disse indstillinger §

Vo intet vover...

Hilsner fra
Marianne Topping
www.topping.dk
Marianne@topping.dk

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 06-05-02 15:36

Ja, men så skal jeg da prøve at se om jeg kan gøre det forståeligt. :)

Først bliver jeg nødt til at høre om det er en windows 2000 server udgave eller en windows 2000 profesionel som selve sitet kører på?

Årsagen er at windows 2000 pro, ikke er beregnet til at køre websites på som sådan men mere er til udvikling, hvilket betyder at man ikke kan køre flere websites, men kun 1 enkelt af gangen. Dette betyder så desværre også at denne model ikke virke på en profesionel udgave, men kun en server udgave. I så fald det er en profesionell udgave du benytter så er der nok ikke nogen anden udvej end frameset modellen eller lignende "hacks".

Den bedste løsning du kan lave er nemlig at reelt oprette et nyt site på serveren der har det dir du ønsker det skal pege på som rod (root). Så vil de to domæner fungere som 2 selvstændige sites, hvoraf de ene's rod mappe ligger i den andens rod mappe.

I tilfælde af at det er en windows 2000 Server gør du følgende:

1. Åbn dit IIS kontrol panel - når det er via web er jeg ikke helt sikker på hvordan du får tilgang til det. Normalt ville man gå ind under: Kontrol Panel -> Administration -> Internet Services Manager.

2. I din service manager kan du se et slags Fil explorer agtigt interface.Til højre har du de computere der er forbundet med manageren (formodentlig kun 1) og under dem de sites der er oprettet (både SMTP (postserver), ftp og web afhængig af hvad der er installeret).

3. hvis du højreklikker på computer ikonet kan du vælge: New -> Website i contex menuen der dukker op.

4. Der kommer nu en wizard der vil guide dig igennem oprettelsen af det nye site.

Description er en kort beskrivelse af dit site, som regel bare dit domæne navn så det er til at finde rundt i hvis man har rigtig mange sites kørende på den samme server.

Ip adresser skal bare være all unassigned

TCP port skal bare være default 80

Host Header skal så være dit domæne navn. Altså domæne2. Dette skal være uden http:// foran. formodentlig skal der www foran i tilfælde af at det er dette der peger hen på din server. Man kan sætte flere hostheaders op for et site når du er færdig med wizarden. Således at både domæne2.dk og www.domæne2.dk ryger til det samme site.

Path er den mapep som skal være rod mappen for dit website. (altså undermappen)

Allow anonymous access er en god ide hvis folk udefra skal kunne se sitet.

Website Access Permissions, burde ikek være nødvendig at pille ved.

5. Tryk finish og du har nu lavet et nyt website magen til domæne1.

Hvis du som nævnt vil have sitet til at reagere på flere hostheadere kan du højreklikke på det site du lige har lavet og vælge properties. under fanebladet Web Site trykker du på knappen "Advanced". Derefter vælger du Add knappen skriver TCP Port = 80 og så det nye hostheader (f.eks domæne2.dk hvis du skrev www.domæne2.dk i wizarden).

Nu burde din server fungere således at alle forespørgsler den modtager på port 80 bliver tjekket for hvilket domæne forespørgslen kom fra (hostheader). I de tilfælde hvor det er domæne1 bliver website 1 brugt og i de tilfælde den hostheaderen er domæne2.dk eller www.domæne2.dk ryger de videre til det website vi lige har oprettet.

Det betyder at du får 2 adskilte sites. du vil aldrig se domæne1.dk/domæne2 da disse er ligeværdige. Eneste fælles træk de har er at det ene rent fysisk ligger i en undermappe til det andet. dvs at domæne2 også vil kunne tilgåes via domæne1.dk/domæne2smappe/ Hvis du slet ikke vil have noget fællesskab på den måde kan du ligge mappen "ved-siden-af" domæne 1 og det vil ikke være muligt at tilgå domæne 2 fra domæne1.

Jeg håber ikke at dette blev alt for indviklet og kludre, selvom jeg har det lidt på fornemmelsen. :) ellers må du bare spørge igen og jeg skal se hvad jeg kan gøre.

De bedste hilsner
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 06-05-02 15:41

Hmm det gik da vist liige lidt stærkt med den korrektur læsning (eller mangel på samme) ;) - jeg håber du forstår mine kragetær, manglende store begyndelsesbogstaver og kommaer. Den slags sker desværre når det går lidt for stærkt :)

dbh
Oscar

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-05-02 15:44

hmmm....

Hvad blev der af apache, har man opgivet det ?

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 06-05-02 15:44

I tilfælde af at du vil kigge lidt mere på emnet så er der noget relevant "litteratur" om man vil på følgende links. De handler om det samme men formodentlig lidt forskellige´pædagoiske forklaringsmåder :) :

How to Create Multiple Websites with one IP address:
http://www.iisanswers.com/Top10FAQ/t10-hostheaders.htm

HOW TO: Use Host Header Names to Host Multiple Sites from One IP Address in IIS 5.0 (Q190008)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q190008

/dbh
Oscar

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 06-05-02 15:52

Hej Oscar

Sikker du kan § ville bare ønske at jeg kunne følge med i din hastighed.

Det er ekstremt frustrerende at kommunikere på den her måde §;-(
Nå, men når jeg logger ind, får jeg en "IIS Management Console" med følgende opsætning[Mangler her mulighed for at indsætte screenshot]:

Site Name IP Less Domain Type Owner
FTP Virtual Domains FTP Virtual Directories For IPLess Domains
Total Sites :1

Det er Win2000 server

Wauuuw jeg er godt nok på bar bund her §;-(

Desperate hilsner ;)
Marianne [Tak for din tid Oscar]

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 06-05-02 15:57

Hejsa Marianne.

Hvis du er på ICQ eller MSN Messenger så fang mig lige på den. Du kan finde mine kontakt oplysninger på denne adresse:

http://www.gensmann.com/contact/

Det ville jo være ærgeligt ikke at få det til at virke, så har du mulighed for det så skal jeg gøre hvad jeg kan for at guide dig igennem det via ICQ eller MSN der er lidt nemmere at benytte til denne her slags :)

/dbh
Oscar