/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Pege parkeret domæne ned i underbibliote~
Fra : MarianneKanIkke
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 05-05-02 19:33

Jeg har på et af mine domæner et parkeret domæne.

Det parkerede domæne vil jeg gerne have til at pege ned i et underbibliotek, altså:

Lige nu:
www.domæne1.dk og www.domæne2.dk ender begge i www.domæne1.dk/index.htm

Jeg vil gerne have:
www.domæne1.dk ender i www.domæne1.dk/index.htm og
www.domæne2.dk ender i www.domæne1.dk/domæne2/index.htm

OG

www.domæne2.dk skal beholde denne adresse i adresselinien og IKKE skifte til www.domæne1.dk/domæne2/

Wauw, jeg forstår næsten hvad jeg selv mener...
Vi kører på Win2000 server med php tilladelser.

På forhånd tak!

PS. Uerfaren med php §;-(

Hilsen en jomfru? i nød!

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 05-05-02 19:45

Du skal gå ind i IIS oprette 2 websites. et til domain1 og et til domain2.

Derefter går du ind og sætter root til at pege på de respektive underbibliotekker for begge websites.

Nu kan du så med IIS4.0+ fortælle hvad for et domaine som høre til hvilket websites. Dette gør du ved at højreklikke på website 1 inde i IIS, og vælge "Properties/egenskaber". Under Web Site Identification trykker på du Advanced. Nu har du så mulighed for at sætte flere domainer op, som peger på hver deres stier på serveren.

Tryk "Add" under "Multiple identities for this Web Site", Skriv så dit domaine1 (f.eks. www.mitdomaine.dk) under Host Header Name.

Når dette er gjort, skal du gøre det samme for website 2.

//Gandalf

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 05-05-02 19:47

Det ser vist ud til at Gandalf har mere styr på sagerne.....

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 05-05-02 19:49

Dette kan sagtens lade sig gøre, jeg har 6 domainer som peger på samme maskine, og til hvert deres underbibliotek.

//Gandalf

Kommentar
Fra : yff

Dato : 05-05-02 23:19

Der står intet om at bruger kører IIS, det kunne ligeså godt være apache ?? Hvordan
ser du det udfra spørgsmålet gandalf ??

For er det Apache som der bliver brugt, er det et helt andet sted... nemlig i httpd.conf,
der skal laves rettelser.

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 05-05-02 23:23

Du har helt ret yff. MarianneKanIkke skriver hun bruger Windows 2000, så det det går jeg ude fra, eftersom PHP også kan køre på IIS.

//Gandalf

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 05-05-02 23:24

Jeg har fået anbefalet det her php script, men kan ikke få det til at virke (selvfølgelig med de rette navne)

<?
if ($HTTP_HOST == "domæne2.dk") {
header("location: http://www.domæne1.dk/domæne2/");
}
else {
header("location: http://www.domæne1.dk/start.htm");
}
?>

Er det noget vi kan tage udgangspunkt i ?

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 05-05-02 23:29

Hej igen

Hvilken Webserver bruger du? For du kan sætte webserveren op til at klare jobbet helt automatisk, det vil være meget nemmere og hurtigere end selv at skulle programmere sig ud af det.
Der vil være et problem med sessions, application og cookies variabler hvis du selv programmere dig ud af det.

//Gandalf

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 05-05-02 23:34

Hej Gandalf, nu får jeg røde kinder, for jeg er ikke helt med §
Vore domæner er købt hos hotel udbyder, de vil ikke sætte det op for mig, af gud ved hvilken grund, men har i stedet forslået mig dette script.

Det skal lige siges at de 2 domæner ikke skal bruges til noget stort §

Tak fordi du tager tiden til det!

/Marianne

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 05-05-02 23:50

Hej Marianne

Der er skam ikke noget at være flov over. Dvs. at din udbyder køre webserveren for dig, så hvordan søren skulle du også vide hvad jeg snakkede om.

Vi starter på en frisk.

Lav dine filer : index.htm om til at hedde start.htm. Derefter skal du oprette en fil i domaine1 bibliotekket som hedder "index.php", hvor du skriver dit script.

<?
if ($HTTP_HOST == "domæne2.dk") {
header("location: http://www.domæne1.dk/domæne2/start.htm");
}
else {
header("location: http://www.domæne1.dk/start.htm");
}
?>

Nu burde det så virke, ellers er det fordi "Index.php" ikke bliver åbnet som standard, så må du have fat i din udbyder og bede dem om at gøre index.php til startfil.

Håber dette hjalp dig.

//Gandalf

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 06-05-02 00:00

Kan vi ikke lige tage den over mail - eller er det imod reglerne ?
Marianne@topping.dk

Kommentar
Fra : yff

Dato : 06-05-02 00:06

hmmm... så har de andre jo ikke mulighed for at svare på spørgsmålet og de får heller
ikke den mulighed for at se løsningen ?? Tror det er imod.

Kører PHP ellers på serveren ??

Har i prøvet med et script, som i kan få til at virke ?

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 06-05-02 00:10

Lad os tage den over kandu, for det vil ikke være fair overfor folk som har samme problemer som dig. Håber det er iorden med dig.

//Gandalf

Kommentar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 06-05-02 00:14

Jepper, jeg hader bare at føle mig dum §

Nå ,men første forsøg ender i en 403, altså:
HTTP 403.1 Forbidden: Execute Access Forbidden
Internet Information Services

Jeg skal lige have lidt php undervisning. Så vidt jeg har forstået det er en php fil blot en txt fil døbt xxx.php indeholdende scriptet? Eller, skal denne fil indeholde stadard html kodning og have scriptet indsat?

/Marianne [Der ikke går i seng før det virker]

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-02 00:29

Der er skam ingen her der er dumme, man kan jo ikke vide alt.

Er du sikker på, at din udbyder har sat dit site op til at kunne køre PHP, det virker ikke sådan.
Dette skal sættes op på webserveren, og hvis dette ikke er gjort, så får du det aldrig til at virke. Du bliver nok nødt til at tale med dem.

PHP er et sciprt sprog, som understøttes af webserveren. Når du sidder i din browser og skriver xxx.php så vil webserveren vågne op for at undersøge filen, når den ser der er en php fil, går den i gang med at kigge efter php kode i file "<?.....?>" som så bliver kørt, alt andet som står udenfor selve PHP koden vil bare blive kastet videre til din browser.

For at gøre en historie kort, så er det korrekt, at du kan bare tage en *.HTM fil, omdøbe den til *.PHP og det vil virke. Det smarteste når du laver PHP er, at have alle HTML tags rundt om php scriptet, så er du sikker på, at alle browsere kan se din side.

<html>
<head>
<title>min side</title>
</head>

<body>
Dette er mit php : <br>

<?
.....
?>

</body>
</html>

Jeg er ked af at sige, at det er desværre ikke det som er dit problem, for den fejl du får betyder at du har ikke rettigheder til at køre PHP, og det er noget kun din udbyder kan hjælpe dig med.

//Gandalf

Godkendelse af svar
Fra : MarianneKanIkke

Dato : 06-05-02 00:36

Hej Gandalf

Jeg har en fornemmelse af at du har ret. Vi har en del domæner samlet i pakker med adgang til alt, men så vidt jeg husker faldt disse uden for, hvis det er tilfældet er det nemlig uden php understøttelse.. det burde jeg kunne forhandle mig til §

Jeg smutter dig din bonus for udholdenhed, tak.

/Godnat knuser fra Marianne