/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ny Kn.Scoo.
Fra : Keldd
Vist : 1055 gange
300 point
Dato : 17-03-04 22:08

Efter at have læst Palle og Jon`s dybdefilosofiske betragtninger,m.h.t.at køre et cylinderkit til(respekt!!),er det gået op
for mig,at jeg i virkeligheden ikke ved en kæft,når vi tager luppen rigtig frem,men jeg lærer hele tiden,og det er rigtig spændende (jeg håber ikke kun for mig).Er der noget der altid har fået mine ører til at stritte,så er det når dem der virkelig ved noget,går til den.
Jeg ser frem til flere indlæg fra jer (og selvfølgelig også fra alle andre).
Og så kommer spørgsmålet:Det varer lige lidt endnu,jeg er nødt til at fortælle at i området hvor jeg bor,er politiet meget
aktivt,de har et rullefelt med i vognen,og kører man mere end 31 bliver man skudt,alle andre går fri.
Så derfor må jeg have en MaxiScooter,selvom jeg hellere ville have haft en 30Km, som jeg selv kunne have optimeret,
(selvfølgelig efter vejledning af "knallert`s" intilligente læsere(alle "knallert`s" læsere er intilligente),Nu kommer spørgsmålet:PGO-T-Rex 110 eller Honda SCV 100 Lead.Den første 2 takt-11hk den anden 4takt og 7heste.
Jeg hælder mest til Rexen ,men 4takt er jo heller ikke at foragte(Jon skrev noget om at vi snart skulle til at køre 4takt,
kan du ikke uddybe det lidt, fortæl fortæl).
Hilsen Keldd.

--

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 18-03-04 00:10

Så vidt jeg har ladet mig fortælle, drejer det sig om det hellige EU, der med skrappere forurenings indgreb, ikke vil tillade så megen affald i udstødningsgasserne, lige som der jo også er kommet, og kommer hele tiden skrappere regler, for benzin og diselmotorer.
En 2-takts motor kan godt få monteret katalysator, men det er nok nemmere og billigere, at lave 4-takts motorer der opfylder reglerne.
De "gamle", scootermotorer der er nu vil så falde bort, men stadig havde lov at køre, men men ved jo ikke om der kommer "grønne" afgifter på, afhængig af udledningen.
Så summa sumarum, loven vil nok ramme os inden for 1-3 år.
http://www.bike.dk/utrustning/index.php?view=42
T-Rex er nok den smarteste at se på:
http://www.suzuki-mc.dk/MC/scooter/T-REX110/t-rex110.htm
Der er jo også T-Rex 150, den kan lidt mere: http://www.mp-motorcykler.dk/mcer1/221.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-03-04 06:09

Jeg er glad for at nogen kan lærer noget af alt det vi skriver, det er altid godt at hører!

Men fordele og ulemper ved T-Rex'en og SCV'en:

Motor: Tja jeg hælder umidlebart mest til hondaen, da honda generelt laver klart bedre motore end pgo. Og så er det jo en 4takter, hvilket jeg personligt godt kan lide. og forskellen på 7 og 11 heste, er ikke stor nok til at det bliver meget mærkbart.
Pris: Her vinder hondaen klart, den kræver stort set ingen veligeholdelse osv, og så kører den omkring 30 km/l hvilket jeg tvivler meget på T-Rex'en kan præstere.
Kvalitet: Jeg syntes normalt at honda plejer at gøre lidt mere ud af deres maskiner, end pgo plejer. PGO plejer at lave middelmådige løsninger, hvor honda plejer at føre dem helt ud i livet.

Det med 4takterne går ud på at det snart bliver bliver ulovligt at sælge nye 2taktere (ved ikke om loven er endeligt vedtaget eller hvordan), og alle sammen skal til at købe nye 4taktere, da disse er mindre forurendende. Men jeg må nok indrømme, jeg glæder mig! Jeg har brugt mange år af mit liv på 2taktere og få 4taktere, men glæder mig virkeligt til at få fat i nogle flere 4taktere, og så skal vi til at snakke seriøs tuning, og ikke sådan noget 2takter-tøse tuning

Du spørger bare løs hvis du vil vide mere

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 09:46

De betragtninger ,har jeg også gjort mig om Hondae`n,men det var hestene i PGOen,der fik mig til at satse på den.
Når Jon så skriver,at der ikke er mærkbar forskel,må jeg høre efter.
Der kommer mere her:Drejningsm.Honda-7,5Nm v-5.500om/min.Ca.20.000Kr.
PGO- 9,0Nm v-6.250om/min.Ca.15.000Kr.
Der er også kineseren "Geely"150,og 4takt,men jeg tør ikke købe den,til kun 13.000Kr.
Ja,150 T-rex og alle de andre ,de koster, og der er jo lige en enkelt detalje,de rådne penge.
Ellers må jeg tilslutte mig "Scooterboy`s" komentar:Giv den GAS.- Den var sjov.
P.S.
Hørte 50Kubikkerne som 4 takt,i Thailand,og der kørte mange,en herlig syret lyd.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 12:06

Det er helt rigtigt det som min navnebror skriver om de (kommende) eu-regler i "miljøet hellige navn" ...og al respekt for dette. ...det er bare som om at der nogen gange bliver "skudt gråspurve med kanoner" nede i det EU. Men det er selvfølgelig en helt amden snak som jeg ikke skal trætte dig med...men vi skal dog have det i baghovedet...når nu dit valg står mellem et "forureningsuhyre" og et "miljøvenligt transportmiddel".

Der er ingen tvivl om at du får mest ydelse, optræk, topfart med to-takteren og bedre benzinøkonomi med 4-takteren. At du er fiks på fingerene er en fordel på begge maskiner hvis det drejer sig om at "peppe" dem lidt. Du får de hurtigste resultater med mindst arbejde på to-takteren mens du på 4-takteren skal være lidt "mere tålmodig og omhyggelig" for at opnå det samme. Du bliver "straffet" ret hurtigt hvis du "sjusker" mens du arbejder med 4-takst motorer.

Hvis du vil have et godt resultat og stor køreglæde bagefter så anskaf dig en værkstedsmanual til din model!!! Det giver indsigt, tryghed og en masse tips og fejlfindingsløsninger mens du arbejder med den og som alm. bruger i hverdagen.
Jeg vil ikke komme nærmere ind på detaljerne her og nu men du er velkommen til at spørge igen hvis du får et specifikt problem eller generelt.

God fornøjelse!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 13:51

Godt forum at være i.
Foreløbig tak for kommentarene,og jeg lukker ikke spørgsmålet,før der står noget på 2 hjul udenfor.
Palle Jensen,det er helt rigtig det du skriver,og vi er enige.(forresten Palle Jensen,jeg havde noget på 2 hjul indtil for et halvt år siden,Velocette Venom 500 i fuldt trim,er der noget der ringer?)men jeg har aldrig kørt på en scooter,med automatkobling,elstart og kickstart,og nu er det forår,og jeg skal snart have en NY scooter,tro mig allesammen derude,jeg glæder mig sindsygt vildt meget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 14:14

Ja når der blevet nævnt et (gammelt hæderkronet) engelsk motorcykelmærke SÅ ER MINE ØRER SLÅET UD(mere end de er i forvejen).
Jeg mener ikke lige jeg kan "genkende" lige præcis noget specielt ved den du nævner (bortset fra at Velocette jo ikke ligefrem oversvømmer de danske veje)??? Hvor kommer du fra? Er du fra ALBION?
Det er jo noget af et skift fra en sådan til en scooter.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 16:32

Palle B Jensen.
Fortæl hvad "Albion"er.
Oversvømmer vejene,det er der ikke nogen "gamle englændere"der gør.
Ahr,os på 2 hjul kan hurtigt omstille sig.
Kig på" www.vintagebike.co.uk" første side,helt forneden,tryk på "Gallerie"find "Velocette Venom".
Men jeg kan godt lide knallerter,inderst inde har mit hjerte altid banket for dem.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 18:45

Albion er en dansk klub for (alle) engelske motorcykler. Jeg er mest til Norton i den sammenhæng, selvom jeg også har en Triumph. Du kan kigge lidt på denne side : http://www.norton-mc.dk
det er min Triumph der er til salg øverst på "Køb og Salg"...hvis du nu skulle ombestemme dig og fortsætte med at køre engelsk mc.
Da du skrev "om der var noget der ringer?" blev jeg lidt i tvivl om jeg havde mødt dig i en eller anden "englænder"sammenhæng.

Jeg er faktisk også HELT vild med knallerter (helst af lidt ældre dato), men efter jeg fik min første tur på en gammel "englænder" for (mange) år tilbage var jeg solgt! men jeg "roder" stadig med begge dele.

Fint link du gav dér!!!

Held og lykke med dit knallertkøb...lad mig vide hvad det bliver!?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 20:11

Hvad det bliver ,ja det bliver værre og værre.Nu havde jeg lige bestemt mig for Honda´en,
så dukkede den her op--www.bike.dk/utrustning/index.php?view=42--op.Små hysteriske trillehjul,hva`gir`I.
Du må ikke sælge din Bonneville til den pris.Se-- "www.vagn-jensen.dk"--Nr.3 fra venstre.69-58kilo.og så er den grim i forhold til din.Du har jo flotte megafon`er på,og alt ser godt ud."Klassisk Bil og Mc" et fint Blad,som du måske måske ikke
kender,burde du sætte den til salg i,og ikke under 65000.
Det var den knallert,må ud på nettet,og finde et link på en prøvekørsel af PGO`en.
Jeg har måske et par billeder af gamle kn.der ville interesere dig,skriv din Email,så skal du se løjer og langkål.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 20:15
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 21:12
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 22:27

Ja jeg ved godt at det måske er lige i underkanten, men jeg kan jo ikke give nogen garanti som sådan...ligesom Vagn Jensen kan/skal...selvom jeg kan stå inde for den 110%. Og nu skal den altså "skydes a'" idet jeg har indgået en aftale med konen (og børnene) at jeg sælger den ene når vi nu lige har købt sommerhusgrund(e) og er ved at bygge sommerhus....så pengere kan/skal nok finde en plads dér. Meeen... det forhindrer jo ikke at jeg senere køber én senere?! ...og den er jo heller ikke solgt endnu!

Min email er pallenorton@privat.dk

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-04 00:16

Palle Jensen
Er her igen i morgen.
Er søvnig Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-03-04 12:45

T-Rex`en kommer først ud til forhandlerne i næste uge,så Jon jeg melder mig nok på tøseholdet,
men hvad--det kan jo være der falder noget af.
God Weekend,
hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-04-04 19:55

Så havde forhandleren langt om længe fået 110eren hjem,får den på mandag.
Inden jeg gik,gav han mig instruktionsbogen med hjem,alene den er alle pengene værd.der står bl.a:
Man påvirker bremsen ved at trække grebet indad.Og det er da godt at vide.Og så den her:
Benzin kan brænde,så brug af åben ild er forbudt.Ja tænk.
Kommer tilbage når jeg har kørt lidt på den.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-04-04 21:28

Så kører den,helt elegant.
Må ha`kigget på veriomatic`en og se hvad der foregår.har best.rep.bog.
Skal lige ha`sparet 300 point sammen ,så jeg kan lukke spørgsmålet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 00:01

Tillykke med dit valg, den skal du nok blive glad for, men er det ikke vel tidligt at begynde at skille den ad. Ha ha
Og husk nu, at når man drejer håndtaget opad, vil motoren ikke lukke så meget benzin ind, derved vil farten aftage.
Du må allerede havde haft de 300 point, da du stillede spørgsmålet, ellers kan man ikke stille spørgsmål, så de er væk for/fra dig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-04 11:02

Jo Palle ,jeg havde da de 300point da jeg stillede spørgsmålet,men i mellemtiden har jeg brugt nogen af dem,når jeg
skulle ind og glo på nogle lukkede spørgsmål.Altså når der sidder sådan en metalkasse,og der farer en hel bunke rundt
inden i den,uden jeg ved hvad det er,kommer der en voldsom kløe i mine fingre,så jeg er bange for jeg ikke kan efter
leve det amerikanske slogan"if it works, dont fix it"altså,hvis det virker,så lad være at lave det.
Og så lige den her:
1954 Diesella 1130Kr. Ca.225 timer for en faglært arbejder.
2004 Scooter 15.000Kr.Ca.80 timer for en faglært arbejder.
Når jeg ligger og kravler rundt om dem på mit værksted,er der jo lysår til forskel i materialevalg,
elektronik m.m.men stemplet er der stadigvæk,og det skal op og ned,så lad os se om andre 50år eller lad mig få et
bud,hvordan ser det så ud.Eller om 100år osv. osv.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 12:52

Jeg tror da du har brugt de 300 point, de er mistet, uanset om du kun har 30 point nu, mener jeg da du kan lukke spørgsmålet, og stadig have dine 30 point. Eller er der noget jeg har misforstået? Hvis ikke, så skulle du jo ikke kunne lukke nu?
Nu er jeg ret sikker på at der ikke sker den store skade når du skiller noget ad, men til alle de unge mennesker, der skiller feks. tændingen ad, fordi den får for lidt benzin: Hold forf..... fingerne i lommen og skil det ad, som er nødvendig.
Og ja samlebåndene, som Henry Ford "opfandt", har gjort tingene billigere, det har plaststøbemaskinerne også.
Jeg læste også en artikel om at når nogen sagde at bilerne ikke er blevet forbedrede, så tog de gruelig fejl. Det var en testkørsel af en Obel Olympia 1953, med et kæmpe rat. Man skulle kæmpe for at holde den på vejen, ved 80 km/t.
Om 50 år tror jeg, man har batteridrevne biler der ikke kan køre ind i noget. Man kan jo nu køre til Italien for "5kr", men batterierne???, vejer som en lastbil, og kan ikke holde strøm så længe.
Om 100 år, tja, Brintbrændselsselle eller? Eller er de på banen on 20 år.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-04 14:47

Tak for svaret pallebhansen.
Også tak til alle andre(fjollet pointsystem det her)der har deltaget i mine genvordigheder,med at købe
mig en scooter.
Igennem tiderne har jeg jo haft en del biler og mc`er,men intet kan måle sig med det her.
Jeg er utroligt glad for den,ikke ligesom hvis man kom hjem med en dum bil,man bare skulle køre rundt i.
Så god sommer alle sammen,og mange gode køreture.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-04 15:33

Ja selv tak.
Hvem siger vi får nogen sommer, Keldd? Ha ha
Nej de er jo smarte og hurtige de "nye", men der er ikke helt så meget "sport" i det, når man ikke har gear, (Sport er de gamle Norton eller BSA, hvor det galt om at skifte på det rigtige tidspunkt), men det er sgu smart at man bare skal vride i bund. Det er ligesom de små "Volvoer", der også brugte 1000gear, eller milliongear. Faktisk har man brugt systemet med de 2 remskiver i metalfræsere mm siden 30`ne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-04-04 16:27

Bare rolig Palle, jeg skal nok sørge for det bliver sommer,så nu hænger jeg på den.
Men sport med med de gamle Mc´er,det var jo godt nok.En gammel fladtanker (Mcer 1910 1925)hvor der skal justeres
tænding,trykkes manuelt på oliepumpen,håndgearet der skulle flåes i,og en del punkteringer der skulle overståes inden du var hjemme,det må have taget sin mand.
De tekniske fremskridt har der jo været fart på,og det går meget stærkt lige nu.Så lad os se hvornår vi slipper af med
stempelmotoren.
Hilsen Keldd.