/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vand i jorden
Fra : l.Wils
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 17-03-04 10:41

Min have er fuld af vand, lige der hvor jeg gerne vil have en rose der vokser på et espalie. Så er der en måde hvor vandet ikke ødelægger røderne jeg tænker på f.eks. at sænket en Blomsterkassen ned i jorden.
Hilsen L. Wils

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 17-03-04 10:45

Hej L Wills
Hvis det er et problem med konstant fugtighed ( vådområde ) kan du med fordel - i et plantecenter, købe en flamingo selvvandingskasse, hvor du kan plante din rose i
God fornøjelse
krakgt

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 10:45

Der er selvfølgelig den mulighed at dræne jorden men/og det er en stor omgang.
Et andet godt råd til meget fugtige steder er at plante birketræer. Vores baghave stod under vand både efterår, vinter og forår indtil vi plantede 3 birketræer dér. Efter et par år var hele vores baghave tørlagt året rundt.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-04 11:34

Er jeres have hel Vandret ellers er det jo ikke så svært at lave en lille afvandingsfordybning
ellers grav op og læg stabil sten 2 spadestik nede det er da lidt kønnere end en kasse
Mit tredie bud er at lave et hævet bed med natursten det er efter min mening den kønneste løsning Jeg har selv lavet en masse til bla roser jordbær småstauder mm
Hav en god forårsdag fra Sune

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-04 11:37

Denrigtige løsning er selvfølgelig dræning. Hvs ikke du vil bekoste det, så er der en løsning: Plant den i en pæn potte næsten ovenpå jorden, netop så dybt at du ikke behøver at vande flere gange dagligt. Grundvandstanden skifter nok så meget i løbet af sommeren ,at du ikke kan anbringe den i netop den dybde ,hvor du slipper for at vande, der skal jo være et ordentlig hul i bunden af krukken, den må gerne være bundløs.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-03-04 13:50

Hej I. Wils

For dårlig afvanding løses som nævnt ved dræning.
Der er flere måder at afvande på - i dit tilfælde er faskiner sikkert det
bedste. I gamle dage bestod det i at man nedlagde ris i en grøft og
dækkede det til, hvorefter vandet kunne afledes til et lavere område.
Man kan købe faskiner beregnet til at afdræne hussokler m.v.
Betingelsen er, at man har et lavere liggende sted, hvor vandet kan
ledes hen.

Prøv at søge på Google på "faskine"

Mvh

2603ph
.

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 17-03-04 17:09

Tak for svaret valde..
Det var lige det svar jeg håbede på, men det Med birketræer lyder også anvendeligt.
Højbede bruger jeg allerede men det er ikke mugligt op af terrassen, så jeg prøver med en krukke nede i jorden.
Hilsen og tak for alle svar
L.Wils.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-04 21:01

Selv Tak! mvh. Valde.