/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lovligt at drikke alkohol og føre bil?
Fra : akaup
Vist : 5685 gange
50 point
Dato : 14-03-04 23:28

Under en diskussion med en kammerat er vi uenige om følgende:
Er det lovligt f.eks. at føreren af en bil drikker en øl under kørslen? Altså forudsagt at promillen er under grænsen?
Kunne godt tænke mig henvisning til lovgivning på området.
Mvh. Andreas Kaup.1

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 23:34

Ikke hvis han forårsager en ulykke.
Det hedder begge hænder på rattet.
En klaphat til dåser kan løse problemet.
Nej der er ikke nogen der kan forbyde dig en slurk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 23:47

man må selvfølgelig hverken drikke, eller spise sin madpakke, medens man kører. Man skal have sin fulde opmærksomhed på trafikken. Det er vel ikke længere siden du tog dit kørekort end, at du har din teoribog endnu, deri kan du finde lovgivningen på området. du må selvfølgelig holde ind på en rasteplads og drikke en øl, andet kunne du da heller ikke finde på.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 23:49
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 23:50

Hvor står det at man skal have begge hænder på rettet ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 23:56

Lærte du ikke det da tog kørekort.
Eller havde du kvindelig kørelærer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 00:00

det står da i færselsloven at man skal have sin fulde opmærksomhed på færdselen, det kan man vel ikke have med en øldåse for ansigtet, man må da ikke engang tale i håndholdt telefon!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 00:02

Det sku da kun gamle mænd med bløde hatte der har begge lapper på styrepinden som min læreinde også så velvilligt styrede mig med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:03

Derfor også mit forslag med klaphatten.
Det står nemlig ingen steder du ikke må drikke (for vi taler vel Danmark)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-03-04 00:04

Udfra hvad jeg ellers har set af indlæg fra Sune, så tror jeg ikke engang han har kørekort til PC

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 15-03-04 00:05

For det første kunne jeg ikke finde på at drikke øl og køre bil samtidigt, og JEG havde faktisk en lesbisk kørelærer (altså kvindelig!) - men hun lærte mig IKKE om det var lovligt eller ej at indtage alkohol under kørslen.
Jeg tænker også på udåndingsluften ved kontrol for spirrituskørsel- koncentrationen af alkohol vil jo være særdeles større, hvis man lige har drukket alkohol. Men så er det vel *bare* ind til en blodprøve.
(Og så er der jo lige den ting, at det sender "forkerte signaler" - men det er jo heller ikke forbudt!
Men det undrer mig nu stadigt lidt, hvis det skulle være lovligt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:07

Så vend spørgsmålet.
Hvorfor skulle det ikke være lovligt.
Selv Formel 1 kørere drikker under kørslen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 00:08

Tedd hvis du var min papegøje ville jeg lærer dig at hold din kæft indtil du havde noget fornuftigt at sige

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 00:11

refi..

Nok ikke alkohol

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-03-04 00:12

Tror osse det er lovligt! Ellers ville flaskeholdere da være forbudt! Men sammenligning med Formel 1 halter lidt Refi! Det er jo ikke lovligt at køre 320 km/t på offentligt vej?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:12

Ahhhh man ved aldrig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 00:14

Sunovich Den med de gamle mænd den overhører jeg, men vi taler slet ikke om hvad de gør - bløde hatte eller ikke - men om hvad der er lovligt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:14

Det var altså ikke farten jeg mente.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:16

Den med Formel 1 halter ikke mere bagud en "kopholdere"
Du kan få masser af udstyr til biler som ikke er lovligt.

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 60 point
Dato : 15-03-04 00:16

Nu har jeg nærlæst færdselsloven og kan ikke finde noget der forbyder føreren af et motordrevet køretøj at indtage alkohol under kørslen.

Dog er det jo givet at du ikke må indtage alkohol i et omfang der gør dig ude af stand til at føre køretøjet indenfor lovens grænser omhandlende spiritus og promillekørsel

I en tid hvor vi oversvømmes af amerikanske tv udsendelser og film med mere eller mindre realistiske politi scener kan jeg dog godt forstå at tvivlen opstår, i visse stater i USA er det simpelthen forbudt at have ÅBNE flasker indeholdene alkoholiske drikke i køretøjet under kørsel

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 00:17
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 00:18

tedd

En flaskeholder kan altså også bruges til andet end øl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:20

Jo men der hvor spørgeren vil hen er vel forskellen på at drikke en sodavand og drikke en øl.
Begge dele er jo det samme bortset fra alkoholen.
Og vi snakker jo ikke spirituskørsel - det var givet fra start.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-03-04 00:21

Man bliver nok ikke så dehydreret af 80 km/t og en bil med aircondition! så det med at de har lov til at drikke i F1 er jo mere en sikkerhedsforanstaltning og det er jo med en slange i munden ikke med kop/flaskeholder! Men jeg har godt nok ikke hørt at det er ulovligt i danmark at drikke af en øl under kørsel! Men I Norge er det sikkert forbudt! Det er forbudt for føreren at ryge under kørsel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:22

Problemet er så hvis der sker en ulykke.
Så foretrækker jeg sodavanden ellers giver det ballade.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 00:23

Glem den med Formel 1

DET VAR EN SPØG.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-03-04 00:27

Jeg ved det refi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 00:56

Better_Perfomnce, du har nærlæst færdselsloven! Så må du også have set, at føreren skal have sin fulde opmærksomhed på færdselen, og så man da ikke misforstå "fulde!" Man må da ikke være optaget af andet end færdselen, man må ikke engang tale i telefon, ihvertfald ikke håndholdt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 00:59

Det med den fulde opmærksomhed står ikke i færdselsloven, og der står ikke noget specifikt om indtagelse af hverken mad eller drikkevarer.

HVIS du skal have den fulde opmærksomhed på færdelen, hvordan vil du så holde øje med bilens instrumenter??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-03-04 07:30

hejsa jeg er blevet stoppet både med sodavand og øl imellem benene.. ingen problemer i det!!
det handler ikke så meget om hvad der står i loven som hvordan den bliver tolket. og det jyske politi tolker det ikke påklageligt at du har en åben øl hvor der tages slurke fra m.m selvfølgelig hvis det sker at du bliver impliceret i en ulykke eller på anden måde tilnærmer dig ulovlige forhold så vil det med øllen blive vurderet negativt

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 15-03-04 09:09

Det var dog besynderligt så mange synspunkter et så simpelt spørgsmål kan medføre. Der er ingen steder i færdselsloven eller bekendtgørelser til færdselsloven ( det er faktisk her man skal lede ) hjemlet noget om at det er forbudt hverken at spise eller drikke under kørslen.

Valde fokuserer meget på at man skal have sin fulde opmærksomhed på kørslen, hvilket rigtignok er hjemlet, men det er en pasus som i virkeligheden ikke forbyder noget som helst, idet der her vil være tale om fortolkning, hvilket jo netop var grunden til at mobiltelefoni eksakt er blevet forbudt, idet den omtalte pasus om fulde opmærksomhed ikke kunne bruges.

I øvrigt så må der også ryges, hvilket nok er meget værre end det at drikke en øl rent opmærksomhedsmæssigt.

Ovenstående var blot lige en kort redegørelse for hvad sagen drejer sig om. Det har intet med min personlige opfattelse at gøre, idet jeg mener at både øldrikning og rygning ikke hører hjemme bag et rat, men akaup sprugte vist ikke om vores personlige holdninger men blot om lovligheden.

Endelig skal jeg lige pointere at dette gælder for Danmark. Der er forskellige regler i forskellige lande. I USA er det særdeles restriktivt, idet du bliver sat fast, hvis der blot inde i kabinen ligger øl som føreren ville kunne nå under kørslen.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 15-03-04 10:09

Nu blev mobiltelefoner nævnt lidt højere op i teksten...
Jeg læser til Vej og Trafik -ingeniør på Aalborg Universitet, og jeg kan informere om, at der rent faktisk ikke er forskel på antallet af ulykker forårsaget af fører der kører med håndfri eller alm. mobil. Dette er resultatet af en større amerikansk undersøgelse. Noget andet er så, at loven siger fy til alm. men der skulle ikke være forskel. Det der tager opmærksomheden er det, at man fører en samtale med en person der ikke er fysisk til stede, hvilket er mere krævende end en person som er fysisk til stede.

-Rolf01

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 15-03-04 10:10

Derudover, drik du bare din øl i bilen, når bare du ikke kører galt eller får for høj promille under kørslen...

-Rolf01

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 11:44

henningborchert. efter din udlægning så kan føreren roligt sætte sig til at spille skak mens han kører, eller fortæl så hvor det er forbudt, jeg forestiller mig, at den med den fulde opmærksomhed, vil blive brugt

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 11:49

Valde

Du har meget travlt med den fulde opmærksomhed synes jeg, det med den fulde opmærksomhed handler jo om at du skal være klar over hvad der sker omkring dig, det kan sammenlignes med sex.

Der står ikke noget i loven om at jeg ikke må se fjernsyn mens jeg er i seng med min kæreste, men der bliver ballade fra hendes side hvis ikke jeg giver hende den fornødne opmærksomhed, ligesom du i trafikken er mere udsat for at skabe, eller blive del i en ulykke hvis du ikke giver trafikken den fornødne opmærksomhed.

Dansk lovgivning er -heldigvis- baseret på "Bonus pater" princippet, dette betyder i al sin enkelthed at du skal handlæe udfra almindelig sund fornuft, og når man er i besiddelse af et kørekort tror jeg godt man ikke ved, at det er muligt at spille skak og køre bil samtidig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 11:54

Fidusen i at have en regel der skal fortolkes er jo netop at HVIS der sker noget, ja så har du ikke haft den fulde opmærksomhed.
Det gælder jo ikke kun øl.
Det gælder alt fra indstilling at radio og til at irettesætte ungerne under kørslen.
så konklusionen må være :

Nej der er ikke nogen der kan forbyde dig en slurk, men det er på eget ansvar.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 11:55

rolfo1! hvad har så en amerikansk undersøgese at gøre med lovligheden af at drikke øl medens man kører? Derudover må du hellere få en tilladelse fra trafik eller justitsministeren, rolfos tilladelse vil du ikke kunne bruge.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 15-03-04 11:57

Jeg tror ikke du kan få udstedt en tilladelse til at drikke øl mens du kører

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 15-03-04 12:02

prøv...

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 15-03-04 12:17

Valde - jeg kan ikke blive klog på om du ikke fatter hvad jeg og mange andre har sagt, eller du blot forsøger at provokere. Men under alle omstændigheder så synes jeg at en der stiller et spørgsmål her bør have et fornuftigt svar - hvilket jeg tolker derhen at det skal være et svar på spørgsmålet uden holdninger, hvis det ikke implicit er det der efterlyses.

Du skriver at iflg min udlægning kan vi godt spille skak mens vi kører. Nu har jeg ikke sagt noget der kan tolkes derhen ved lidt brug af almindelig hjernekapacitet, men jeg må beklageligvis meddele dig, at hverken færdselsloven eller bekendtgørelser iht færdsesloven skriver noget om skak.

Der er ingen tvivl om at domstolene vil dømme en person der er implicieret i uheld hvis han har drukket under kørslen, spillet skak eller på anden måde har været årsag til en ulykke. Men det er netop ordet årsag der er det vigtige. Næsten alle der kommer for retten og er impliceret i en ulykke vil få noget af skylden, da din meget fremhævede pasus i færdselsloven jo netop er elastisk, så den kan bruges i alle situationer, når der er sket ulykker, men lige så umulig er den at bruge hvis der ikke er sket ulykker.

Så "En gang til for Arveprins Knud" ( Valde ) Du må godt drikke mens du kører, ligesom du må spise, fnise, pjatte, samtale og alt muligt andet, blot du kan passe din kørsel.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 13:28

Henningb
!: afsnit helt enig
2" afsnit prøv det
3 afsnit det har jeg hele tiden sagt
4 afsnit så forstår jeg bedre hvorfor det står så dåtligt til med trafiksikkerheden

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 15-03-04 13:42

Tak for svaret Better_Performance.
Det var jo lidt mere "sort på hvidt" - lige hvad jeg havde brug for!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 13:44

Jeg syntes at svarene er ved at tage en drejning der ikke har meget med spørgsmålet at gøre.

Der blev spurgt om man måtte drikke en øl under kørslen (promillen var givet lovlig)

Svaret er kort og godt JA. Henvisning - Færdselsloven (der står ikke det er forbudt ergo er det lovligt)

At der så er andre ting der gør at man ikke BURDE gøre det er en anden ting.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 15-03-04 15:27

Lige netop Refi! Og jeg synes at Better_Performance svar er mest præcist uden "alt det andet"! (Kunne måske godt have undværet de sidste par linier!)
Men jeg blev jo desværre nødt til at bøje mig i støvet overfor min kammerat
Tak for inputs'ne alle sammen!
Mvh.
Andreas Kaup.