/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HD knurrer
Fra : muldvarpen
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 12-03-04 18:06

Jeg har installeret en ny HD, og den knurrer en gang imellem, når jeg bruger visse programmer på HD!!!!!!
Jeg har partioneret den, men det er kun på den ene partition den gør det!!!
Nogen der ved hvorfor?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 18:08

Lyder ret så underligt... det kan være du måske bruger et program som kræver meget hukommelse fra den ene partition!
Men jeg vil foreslå at du laver en backup, sletter alle dine partitioner og opretter nye, og så formaterer drevene!
og så lægge windows ind på den igen......

mvh. Cooper

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-04 18:09

Bare den ikke bider! Er det en høj knurren? Hvilke programmer drejer det sig om? Det kan jo være den skriver til den virtuelle hukommelse på drevet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 19:17

Nogle harddiske er meget støjende. IBM og ExelStor hører til dem der godt kan snakke meget, men en fejl på disken kan jo ikke udelukkes.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-04 20:48

Ja den skal jo defragmenteres, for ikke at swappe så meget: http://www.kandu.dk/dk/spg/35462
Men ellers syntes jeg da du skal undersøge den for fejl, ved at højreklikke og i egenskaber sige undersøg nu.
Endvidere har harddiskfabrikanten, jo undersøgelsesværktøjer til deres diske på deres hjemmeside, som kan hentes gratis.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : muldvarpen

Dato : 13-03-04 09:32

Tak for alle jeres hurtige svar, jeg vil straks undersøge om det kan hjælpe.Til oplysning: jeg har brugt producentens værktøjer til at fejlfinde (maxtor) uden at finde noget.
Og det er ikke min OS-disk. så der er vel kun formateringen tilbage, eller et program der laver ballade.
Og den bider ikke *g* men det er en temmelig væmmelig knurren, der er forskellig, nogle gange meget voldsom nogle gange spinder den bare.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-03-04 10:20

Nu kan du jo bruge elastikophæng mm for at få lyden reduceret, men lyden skal jo ikke være der hele tiden, hvor disken ikke laver noget, så når du skriver "et program", kan jeg ikke se hvad det skulle være.
Men det er klart at lyden kun må komme når du arbejder på maskinen.
Du kan jo altid se hvad prossesoren laver, og den får jo oplysningerne fra disken: Ctrl+alt+delete i prossesor kan du så se hvad prossesoren belastes med.
Jeg har også en comp. der knurrer, men det er en ældre 750MHZ med "små 10 GB" diske i.
Men nyerere hurtigtløbende diske burde ikke knurre, og slet ikke dem med fluid lejer.
Er disken "sprit" ny, og hvilket mærke?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-03-04 14:59

Du er sikker på at det er harddisken? Jeg havde en blæser på motherboard, der både knurrede og bed! Det kan nogle gange være svært lige at høre hvor lyden kommer fra!

Kommentar
Fra : muldvarpen

Dato : 17-03-04 11:15

OK
maskinen er en dell 2år gammel, P4 1800 med 512sd-ram så det er ikke pga alder.
HD er en Maxtor 120G og knurreriet kommer 100% fra den, MEN det er blevet reduceret væsenligt
efter jeg har fjernet 1 specielt program(e-donkey) så vi slår lige koldt vand i blodet og sætter øret
til for at høre om det kommer igen.
Indtil videre tusind tak for hjælpen, de svar jeg har fået hjælper jo næste gang jeg kommer i problemer.
M.V.H
Muldvarpen

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-04 16:10

Et p2p program bruger harddisken hele tiden, og er osse ret systemresource krævende, så det er nok det Maxtor'en er blevet træt af

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 24-04-04 00:40

der er mange fornuftige indfald og løsninger er

1 er den defekt
2 har du noget software der kører fra den hele tiden
3 du kan jo teste om det med sikkerhed er den der larmer ved at pille strømstikket fra
4 det kunne jo være en grafikkort køler
5 det kunne også være en ventilationskøler eller din cpu køler

kan ikke rigtigt se flere muligheder

diskofis

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:21

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 08:15

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 09:45

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : muldvarpen

Dato : 09-03-05 13:19

Tak for svaret tedd.