/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt gipsloft
Fra : baksen
Vist : 5762 gange
20 point
Dato : 28-02-04 20:33

Udskiftning af eksisterende gips-loft (p.t. små gipsplader i felter):

Kan eksisterende loft mon bære opsætning af nye (store) gipsplader direkte ovenpå eksisterende loft eller skal det gamle pilles ned først ?

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-02-04 20:55

du skal ha fat i træværket med hensyn til befæstigelsen/evt krydsforskalle med 20 mm lister. loftet må ikke kun hænge i de eksisterende pplader. og under alle omstændigheder skal den i din kommune eksisterende krav til lofthøjde overholdes.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-04 21:07

Jeg ville godtnok pille det gamle ned du ved jo ikke lige om det bærende er lavet ordentligt eller er svækket af ælde og så skulle afstanden som passer til gipspladernes bredde også gerne passe med det skellet de skal skrues op på sååe ned med det Ang kommunens krav til lofthøjde sker der ikke noget ved blot at lave det nye hvor det gamle i dag sidder og vælger du at lægge det nye oven på det gamle ( og det gør du jo ikke )og lofthøjden sku blive lidt lavere kan du bare søge om dispensation det plejer ikke at være noget problem Mvh sune

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-02-04 22:27

der skal være fra midt til midt 40 cm "i mellem bræderne"

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-02-04 23:00

>baksen
Ned med det gamle loft. Så kan du også se om det bæredygtige er i orden, og om der muligvis skal en ny dampspærre.
Nu du er igang: Måske også overveje at isolere op til 200 mm .. men dét kræver at du går "radikalt" til værks !
Det er immervæk MEGET lettere at efterisolere "nedefra" !
/PG

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-02-04 09:36

start med at tage et par plader ned og se hvordan det ser ud op oven på det gamle (bræder/lægter mm) ligger det rigtig så skulle der ikke være mogle problemmer med at sætte ny hele gips plader op neden under det gamle loft

Kommentar
Fra : windows

Dato : 29-02-04 10:02

du har fået en del gode svar på dit spørgsmål men for at undgå at pille dit gamle loft ned må du ofre en del tid på at skrue /sømme efter på alle dine gamle loftsbrædder evt låne en sømpistol jeg har selv gjort det i min stue (sømmet med sømpistol) og det tog ca 2 timer og stuen er 42 kvadratmeter stor og hvis dine gamle profilbrædder er 16mm tykke er der et udemærket underlag for gipsplader men husk at første lag gips skal vende på tværs af brædderne håber det svar er brugbart.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 01-03-04 19:44

Tak for brugbare svar.

En pludeselig indskydelse : kan det mon på nogen måde lade sig gøre - med et godt resultat - at udspartle nuværende gips-felt-loft, evt. med efterfølgende filt/maling ?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 02-03-04 16:25

tag et par plader ned og se om bræderne ligge med ca 40 cm gør de det "og fastgjort" så kan du skrue de nye plader op på de gamle
dvs du skal ikke nødvendigvis pille de gamle ned "alså alle sammen"
det med spartel det kan lade sig gøre kraver dog en del dygtighed ellers kan det komme til at ligne en "bombe"

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 02-03-04 17:44

Tak for svaret rotw.

- og tak til tips og gode råd fra øvrige.

Forsøger mig som foreslået af rotw .... *S*

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-03-04 20:40

det var så lidt

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 17:57

Efterskrift :

Da jeg "kom" til denne arbejdsopgave, fik jeg den ide at udspartle sporene" mellem de små gipsplader.
Efterflg. malerfilt gjorde lofterne perfekte og flotte.

Denne arbejdsmetode kan anbefales.... *S*