> Kan det betale sig at tage dem samtidig (både økonomisk og tidsmæssigt) ?
> Er der nogle særlige forhold, jeg som ny skal være opmærksom på (som fx
extra udgifter, forsikring el.lig.) ?
Du sparer som regel prisen for MC-teori ved at tage begge kort samtidigt. Du
skal dog op til to prøver, men da de kommer i forlængelse af hinanden, er
stoffet i frisk erindring.
Jeg ville købe min egen hjelm og handsker til køreundervisningen da det er
meget vigtigt for sikkerheden at hjelmen passer perfekt. Prisen for en
lægeattest er sjældent beregnet med i tilbuddene.
> Jeg har fundet frem til en super fed racer, nemlig en Aprilia RS 125. Kan
GODT bruge lille MC-kort.
> Er det en kværn, som jeg burde lægge mig ud med ?
> Og hvad kan anbefales, brugt eller ny (mht. pris, at jeg er nybegynder og
forsikring)
Hvis man følger lille/stort kørekort reglerne må du ikke køre en RS 125, men
bliver dog i praksis set gennem fingre med hk/kg forholdet og Aprilila
importøren (TMP) sælger den som værende til "lille" kørekort.
Der er flere ting du skal være opmærksom med en RS 125. Det er en totakter,
og derfor er den meget anderledes i motoren end almindelige 4-taktere. Jeg
remser lige nogel af fordelene og ulemperne op.
Man kan få ca. dobbelt så mange heste ud af en 2-takter end en 4-takter med
samme motorstørrelse. Derfor er de aller mindste motore næsten altid 2
taktere.
2-taktere bruger mere benzin end 4-taktere. En RS 125 går vel 14-16km/L
(dette er et gæt) samt de yder en langt større belastning på miliøet end
4-taktere.
2-taktere har et smallere kraftområde end 4-taktere og virker mere hidsige.
d.v.s. 2-taktere kører bedst og sundest med hanen i bund ved mange
omdrejninger.
2-taktere skal have skiftet stempler og stempelringe hver 15.000-30.000km.
Det koster mellem 1500 og 3000Kr (et gæt). Til gengæld skal de ikke have
stillet ventiler.
2-taktere bruger olie i benzinen. Det forøger km udgiften og
miliøbelastningen (man er vel biolog
).
2-totaktere skal være varm før den kører jævnt. Derfor skal den stå og varme
op 5 minutter før du kører. En 4 takter kan køre lige efter du tager
starteren som en bil.
Summeret, så giver det at en 2-takter som weekend-fornøjelses-køretøj er
gående mod optimal, sålænge det samlede kilometertal forbliver lavt.
Hverdagsdueligheden er begrænset p.g.a. den højere kilometerpris og motorens
begrænsninger (opvarmning, kørestil).
For at holde os til en RS 125 så er den køn, ræset, har fremragende
køreegenskaber og er meget let. Jeg kan godt anbefale den som begyndercykel
da vægten er en yderst vigtig parameter for hvor hurtigt man bliver
fortrolig med en cykel. Jeg ved ikke hvor stor du er, men at være en lille
purk er et klart plus ved en RS125. Du skal prøve den før du køber og se om
du kan være på den. Jeg vil se grundig på kørselsbehovet for jeg pungede ud
til en så ensidig racercykel som RS 125.
Jeg har tidligere skrevet nogle tips til en begynder som du lige får med:
Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt ca.
10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på der
ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort. Idéen
med at købe en let bruge GS 500 E og køre på den et år eller to er meget
fornuftigt og økonomisk forsvarligt da de ikke tabe særligt meget i værdi
når de er under 40.000Kr. Køb en GS 500 E der er to år gammel og har kørt
15.000km til 39.000kr kør yderligere 15.000km og sælg den velholdt for
35.000kr. En GS 500 E er noget nær den perfekte begyndercykel. Hvis du vil
have "racer looket" kan man få en fuldkåbe til eftermontering der giver
cyklen et mere voksent look og 5-10km/t ekstra på toppen p.g.a bedre
aerodynamik.
Udgifter ved motorcykelkørsel:
Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk. Fordæk holder 20000Km bagdæk holder 10000Km
Selvfølgelig varierer det meget
Kædekit koster 800Kr og holder over 20000Km ved grundig smøring.
En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her
stikker jeg næsen lidt frem, men min pointe er at en to cyl. 500cc kører
længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2300Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt.
Vægtafgift er ca. 550Kr årligt uanset størrelse på MC.
Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr
om året (med minimum 5000Kr selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan
det IKKE betale sig med kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så
skal den bæres væk mens den hyler og blinker (250kg). Dette er priser for en
begynder uden anciennitet. Priserne er selvfølgelig ca. priser.
God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker kraftige 300-400Kr evt. vandtætte +100Kr
Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr til fuld læder heldragt
10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca. 5000Kr.
Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Vandtætte + 800Kr Du skal
beslutte dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun skal ud
og køre de sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da jeg ikke
bliver det mindste våd, men mit udstyr har også kostet en bondegård.
Hvilken type MC er du vild med? Offroad, ræser, basiscykel uden kåbe. Jeg
vil lige her indskyde at kåbedele er afsindigt dyre hvis man laver en
parkeringsskade eller lign. Rigtige sportscykler på 600cc og større er lækre
men de koster generelt over 100.000. De er ikke så tilgivende som de cykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikker på den havde kræfter nok
og ville ikke have en GS 500 E da den "kun" havde 45 HK. Jeg vil lige slå
fast med det samme 45 HK er MEGET for en begynder.
Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.
--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)