/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Domæne rettigheder
Fra : Kirsbo
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 16-04-02 17:25

Hej,

Mit firma har for nylig skullet registrere et internet domæne til brug for et registreret varemærke.
Til vores overraskelse var adressen www.vort-produktnavn.com "købt" og sat til salg for en urimelig høj sum.

Er dette lovligt? Og hvis det ikke er, hvad kan man gøre ved det? Jeg tror at virksomheden / personen, som har registreret navnet er fra England el. USA så det er vel ikke helt nemt?

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:28

"Kirsbo" <Kirsbo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:MjXu8.26518$567.1150153@news000.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Mit firma har for nylig skullet registrere et internet domæne til brug
> for et registreret varemærke.
> Til vores overraskelse var adressen www.vort-produktnavn.com "købt" og
> sat til salg for en urimelig høj sum.
>
> Er dette lovligt? Og hvis det ikke er, hvad kan man gøre ved det? Jeg
> tror at virksomheden / personen, som har registreret navnet er fra
> England el. USA så det er vel ikke helt nemt?
>
> mvh Morten Kirsbo
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hvad var www.JERES-PRODUKTNAVN.com ?!?!

Mvh. Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:53

> Hvad var www.JERES-PRODUKTNAVN.com ?!?!

Det er da underordnet for spørgsmålet...

Uden at skulle starte et diskussion om emnet vil jeg bare sige: Lad lige
være med at citere hele foregående svar/spørgsmål (gælder mange andre).. Og
slå caps lock fra.. Det er IRRITERENDE

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:56

On Tue, 16 Apr 2002 17:52:39 +0200, "P.N." <fake_mail@nej.dk> wrote:

>> Hvad var www.JERES-PRODUKTNAVN.com ?!?!
>
>Det er da underordnet for spørgsmålet...

Bestemt ikke!

Svaret afhænger i høj grad af om produktnavnet f.eks. er beskyttet som
(registreret) varemærke.

--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 16:59

"P.N." <fake_mail@nej.dk> skrev i en meddelelse
news:3cbc4900$0$10921$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Hvad var www.JERES-PRODUKTNAVN.com ?!?!

> Det er da underordnet for spørgsmålet...

Nej, vel ikke nødvendigvis. Det kommer vel vældig an på hvad navnet er...

> Uden at skulle starte et diskussion om emnet vil jeg bare sige: Lad lige
> være med at citere hele foregående svar/spørgsmål (gælder mange andre)..
Og
> slå caps lock fra.. Det er IRRITERENDE

Rolig nu, læs det nu igen, mon så ikke du vil give mig ret i, at Kim
fremhæver, at det er produktnavnet han spørger til i web-adressen?

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...
Tag et kig på http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html
-Leder du efter brugte fagbøger? Kig på www.pensum.dk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-02 16:59

On Tue, 16 Apr 2002 15:24:41 GMT, "Kirsbo" <Kirsbo.news@kandu.dk>
wrote:

>Er dette lovligt? Og hvis det ikke er, hvad kan man gøre ved det? Jeg
>tror at virksomheden / personen, som har registreret navnet er fra
>England el. USA så det er vel ikke helt nemt?

Spørgsmålet kan ikke besvares generelt. Et væsentligt aspekt er, om
det pågældende navn/begreb nyder beskyttelse som (registreret)
varemærke for jeres firma (og evt. for den, der har registreret
domænet, hvilket dog ikke lyder til at være tilfældet).

Er der ingen immaterielle rettigheder til navnet, er registreringen
formentlig retmæssigt (omend man kan have moraleske/etiske
diskussioner om rimeligheden). Det kan imidlertid være anderledes,
hvis I har en "bedre ret" til navnet, f.eks. via varemærkerettigheder.

Selv uden immateriel beskyttelse vil man i nogle tilfælde kunne
angribe registreringen, hvis det var et dansk domæne.

I dette tilfælde er det et domæne, der ikke er underlagt DIFOs
kompetance og en eventuel indsigelse kan derfor ikke behandles gennem
DIFOs klagesystem (der er noget lettere at have med at gøre end f.eks.
en retssag).

--
Jakob Paikin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 21:25

> Det er da underordnet for spørgsmålet...
>

Nej det er langt fra underordnet.

Godkendelse af svar
Fra : Kirsbo

Dato : 24-04-02 16:48

Jeg fik præcis det nødvendige at vide, uden at skulle til at oplyse en, for mig set, ligegyldig detalje.