/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vandskuring Skalcem2000 - forarbejde ?
Fra : baksen
Vist : 4705 gange
40 point
Dato : 19-02-04 12:56

Skal vandskure/filtse en rødstensvilla - godt murværk, tilbagetrukne fuger, kun ubetydelige fugeskader, der repareres inden vandskuring.

Hvad kræves m.h.t. "rensning" af facaderne inden vandskuring (nogle eksperter påstår at der IKKE må højtryksrenses andre at det er MÅDEN at afrense på ???!!!).

Er nedvaskning med vand & kost nok ? Eller kan jeg helt undlade "nedrensning" ?

Nogen der har gør-det-selv-erfaring med SkalCem2000 og måske har gode/dårlige erfaringer ? (SkalCem's hjemmeside indeholder ingen gode råd om forarbejde/nedrensning etc.).

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 19-02-04 13:08

Brug en stiv gårdkost til afrensning, børst både vandret og lodret.
Reparer store fugeskader, men lad vandskuringen klare de mindre efter løs mørtel er fjernet.

Et skumgummibrædt er nemt at arbejde med til skuringen og giver en jævn overflade med mulighed for at bevare strukturen fra stenene.
Læg plader under arbejdsstedet til opsamling af frisk spildt mørtel, det sparer arbejde og penge.

Kender kun færdigblandet tørmørtel og den hjemmeblandede hvor vi brugte kalkmørtel, cement og betonklæber.
Jeg var håndlanger for en rigtig murer da jeg fik vandskuret mit tidligere hus.
Husk at fjerne evt. alger grundigt.

Held og lykke med projektet
Bjarne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-04 13:12

For 5 år siden udførte jeg det samme job på min datters hus (også rødsten).
Jeg spulede væggene grundigt af med haveslangen og holdt iøvrigt bare muren våd efterhånden som jeg kom frem.
Det ser stadig ud som nyt.
Fremgangsmåden fik jeg fra en murermester:
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-04 13:18

Jeg ville bare vaske ned ved at sjaske vand på eller spule med alm vandslange :det gælder jo bare om at fjerne støv og møg så Skalcemmen hænger godt i Og ja jeg har ordtnet mine facader med Scalcem og jeg lærte at man endelig skal lave en tynd blanding lidt tyndere end der foreskrives ellers revner det nemt eller krakkelerer det er jo i forbindelse med at lave en dækkende overflade jeg snakker om men det er også et dejligt materiale at arb med og du skal velsaktens bare bruge det til at indfarve mørtel med så gå bare efter brugsanvisningen på posen Mxh sune

Kommentar
Fra : i56

Dato : 19-02-04 15:59

Du bør ikke bruge højtryksspuler, da den presser vandet ind i murværket/fugerne. Derved opstår der mulighed for at der senere vil komme udblomstringer af salte, som vil skæmme den færdigpudsede mur. Jeg vi8l anbefale dig at gøre som BjarneD anbefaler. Du kan også læse om fremgangsmåden på www.optiroc.dk. Selv om det ikke er deres mørtel du skal bruge, er fremgangsmåden den samme, og Optiroc har en meget detailieret beskrivelse.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 20-02-04 10:29

Tak for gode og BRUGBARE råd og vejledninger.

Alle svar indeholder relevante oplysninger, som jeg takker for - hvordan fordeler jeg pointene fair ?

i56 : linket virker ikke ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-02-04 11:18

http://www.optiroc.dk/default.asp

Systemet er sådan at den der kommer med bedste forklaring accepteres som svarer (og nu skal du ikke vælge mig fordi jeg skriver dette, jeg har så mange point i forvejen)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-02-04 11:24

P.S.! Dem der sjasker meget med vand er heldige hvis huset ikke får "knopper", og for tykke lag der kan krakelere har da ikke noget med vandskuring at gøre, men mørtelen skal være lind og nem at arbejde med.
Der er i øvrigt gode tips hos Optiroc under gør det selv.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 21-02-04 17:02

Tak for svarene.
BjarneD får BjarneD (bekræftede min opfattelse og kom med supplerende oplysninger)
Også tak for øvrige gode svar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-04 19:17

God arbejdslyst