/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pallebhansen
Fra : Mordex
Vist : 703 gange
1 point
Dato : 14-02-04 23:18

Har du et link hvori der står noget med de 5000kr. i bøde første gang man kører uden plader på en scooter 45?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 23:38

Kig på dette indtil eksperten dukker op:
http://www.autocity.dk/motorkontor/boedekat.htm

Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 11 point
Dato : 14-02-04 23:42

Ja det kan jeg godt, men du har jo afsluttet dit spørgsmål, og tror jo på det de forskellige skriver:
Her er feks. fra: http://www.familieadvokaten.dk/ skriv feks. bøde i søg så får du bla. dette:

Hvad er straffen for at køre 45-knallert uden kørekort?
Hvis man som 16- eller 17-årig kører på en 45-knallert og bliver stoppet af politiet, hvad sker der så?

Kan man så ikke få kørekort til bil eller motorcykel, når man bliver 18 år, og hvor stor bøde får man?

Er der forskel på, om scooteren er ulovlig eller lovlig

SVAR:
Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.

Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.

Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.

Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.

Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.

En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.

Med venlig hilsen

Hvad er straffen, hvis jeg som 14-årig bliver stoppet på en (tunet) knallert?
Jeg er 14 og vil gerne lige vide, hvad jeg får i bøde hvis jeg bliver stoppet på en knallert 30.

Og hvor meget i tillæg for at køre på en tunet knallert?

Svar:
Nu straffes børn under 15 år ikke, men er der tale om massive overtrædelser, kan det hurtigt blive en sag for de sociale myndigheder i din kommune, for så kan dine forældre nok ikke styre - opdrage dig ordentligt.

Er du fyldt 15 år vil straffen for det anførte være 500 kr. for ulovlig kørsel på knallert og 1.000 kr. for tuningen (1.gang) i alt 1.500 kr. Der gives 50% rabat til unge under 18 år - dog er bøden min. 300 kr.

Med venlig hilsen

Henrik Thorstholm

RET&RÅD, Skjern
Dækker forsikringen tunede EU-scootere?
Jeg er "formand" for en Internetklub for scooterejere. Det drejer sig om de nye EU-scootere også kaldet knallert 45. Maskinerne er indregistrerede og underkastet en lovpligtig ansvarsforsikring.

Disse scootere er underlagt en hastighedsbegrænsning på 45 km/t + 10%, men imidlertid er det meget almindeligt at tune scooteren (det er meget nemt).

Mine spørgsmål går på, hvilken retsstilling man har, såfremt man forulykker på en ulovlig knallert (altså en knallert der er modificeret til en højere hastighed).

Kan forsikringsselskabet kræve regres for udbetalt erstatning til forulempede, hvad enten det drejer sig om ting eller personer ?

Vil der være forskel på om ansvarsgrundlaget er groft uagtsomt, simpelt uagtsomt eller hændeligt ?

SVAR:
Jeg vil bestemt fraråde alle at køre på en tunet knallert eller EU-scooter.

Der er forskel på retsstillingen med hensyn til henholdsvis ansvarsforsikringen og kaskoforsikringen.

ad 1: ansvarsforsikringen

Ansvarsforsikringen skal udbetale erstatning til den skadelide for personskade og tingsskade. Selskabet kan gøre regres mod den ansvarlige, hvis skaden er sket forsætligt eller ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

Den omstændighed, at scooteren var tunet, vil efter min vurdering ikke i sig selv føre til, at skaden er forvoldt ved grov hensynsløshed.

ad 2: kaskoforsikringen

Hvis en EU-scooter tunes ulovligt, foreligger der efter min bedømmelse en såkaldt fareforøgelse. Herom findes der en række regler i forsikringsaftalelovens §§ 45-50, som ordret lyder: Og så videre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:05

Dvs. man får 5000kr. i bøde hvis man ikke har et kørekort.
Hvad så hvis man har kørekort, en indregistreret scooter 45, men man bare har pillet pladerne af, for at køre på cykelstien. Så får man ikke 5000kr, eller hvad?

Mvh,
Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:09

>pallebhansen<
Nu var det ikke "Mordex" der havde stillet det andet spørgsmål, men da jeg havde kommenteret det meste vil jeg godt lige pointere følgende:
Jeg advarede ham fra start mod at lave noget ulovligt.
Jeg foreslog ham netop at bytte med en 30er.
Først da alle uvornhederne kom frem lød det som om han var ligeglad og bare ville køre (deraf bemærkningen - at han jo bare kunne pille pladerne af)
Han havde lige fået en knallert konfiskeret af politiet, så han kendte nok turen.
Din kommentar er besvaret i originalspørgsmålet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 00:56

Ja Mordex, jeg mener også du får en bøde på 5000kr for at køre på et uindregistrert køretøj, som det i fagsproget kaldes.
Endvidere,refi du fik point for et forkert svar, det ligger fast: http://www.fstyr.dk/sw4806.asp men jeg ligger dig da ikke til "last" at Mortex vil køre på en 45, jeg kan godt se at du skriver at han kan bytte den.
Men refi, har jeg ret, eller har du og de andre, i det spørgsmål der blev stillet om at ændre 45 til 30????

Lige noget andet: http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=70455 som omhandler:
2) Kontrol med knallerter
Det vurderes i øjeblikket, om det er muligt at lette politiets kontrol med ulovlige knallerter,
således at afgørelsen om, hvorvidt en knallert er ulovlig, træffes ud fra en måling af knallertens tophastighed på en transportabel målerstand.
Samtidig overvejes det at indføre en nummerpladeordning for de knallerter, der i dag ikke er registreringspligtige, det vil sige knallerter, som maksimalt må køre 30 km/t. Politiet vil hermed få bedre mulighed for at strafforfølge lovovertrædelser begået af førere af disse knallerter
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 01:09

Jamen jeg tror da at vi alle har ret.
Det Færdselsstyrelsen beskriver er vel blot at man ikke bare kan.....
Jeg har da svært ved at forestille mig at sagkyndige ikke skulle kunne bygge en knallert der kan godkendes som knallert.
Prisen taler vi slet ikke om.
Og så vidt jeg ved er der da ikke den store forskel på en 30er og en 45er.
Men jeg gi´r mig da gerne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 01:12

Jamen refi, det syntes jeg da ikke du skal, (Gi dig) hvis du har ret, og kan få en motorsagkyndig til at bryde færdselsstyrelsens regler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 01:13

>pallebhansen Det er ikke mig der stillede det andet spørgsmål.

Men knallerten vil være indregistreret, men pladerne vil bare være pillet af. Er det så også 5000kr. i bøde?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 01:17

"pallebhansen"
Jeg tror ikke vi skal kløves mere i ordlyden. Mit svar gik blot på at INTET er umuligt.
Jeg har ingen intentioner om at Færdselsstyrelsen skulle bryde lovgivningen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 01:58

Mordex: Man kan ikke have plader, uden den er indregistreret (så er det da stjålne plader uden gyldighed), og hvis den er indregistreret så får man plader, og det ville da være dumt ikke at skrue dem på.
Du kan selvfølgelig bilde forsikringsselskabet ind det er en 30, og få polise på den, men den er stadig ikke indregistreret, og polisen (forsikringen) har ingen eller kun lille gyldighed ved uheld. Altså hvis du bliver stoppet og er meget heldig, finder politiet måske ikke ud af det er en 45, hvis du har police(forsikring er det samme) på den, men hvis du ikke har nogen eller den er ulovlig (den kører normalt 45 så politiet tror den er ulovlig), så bliver den taget til synshallen, og de skal nok kunne se at de er en 45. (der er jo også huller efter nummerplade i skærmen, hvis skærmen da ikke klippes af. Men de skal nu nok finde ud af det er en 45, da typebetegnelser står på den.
Så ja det er 5000kr i bøde. Bare ærgeligt, men det giver du også for et godt tunsæt, der også bliver fjernet på en synshal.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 02:07

""""Så ja det er 5000kr i bøde""""". Det var en fejl, det er altså hvis den ikke er indregistreret.
Du får selvfølgelig ikke andet end 300-500 kr i bøde hvis den er indrigstreret, men du har tabt eller glemt at sætte nummerpladen på.
Det er vist ved at være sent.
Gnat.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 02:17

Tak for svaret pallebhansen.
Ok. Det var bare det jeg ville vide. Din sidste kommentar var svaret. Tak.
Og nu får du 10 point ekstra.