/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olietryk og olielampe
Fra : Bragesvej
Vist : 4919 gange
20 point
Dato : 11-02-04 07:46

Min Olielampe, var for et stykke tid siden lang tid om at slukke, der blev sat en tryk måler på bilen og den sagde at den ikke skabte tryk nok fra starten! ergo der blev sat en en ny oliepumpe på det hjalp en hel del,

Olielampe har altid slukket med det samme men før den nye oliepumpe gik der 10 sek, nu går der ca 4 sek, men som sagt før alt dette slukket den med det samme, Opel siger at den skaber tryk med det samme,

Motoren har gået 132000 km så som opel siger,motor er ikke slidt og jeg skal ikke tage mig af det, opel har altid skiftet
min olie 5/40...men er det fordig olien er for tynd den stadigvæk er lidt tid om at slukke (Olie lampen)

 
 
Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 07:55

Hejsa Bragesvej
Det er ikke fordi din olie er for tynd, nærmere modsat - hvis noget!
Jeg vil tro det er din olietrykskontakt. Din olie trykker på en lille membran igennem et dyssehul, som så slutter den elektriske strømkreds. Altså tager det længere tid for afdræning af olien (igennem blænden), hvis olien er tyk end hvis olien er tynd.
Prøv at rense kontakten med diesel olie og blæs den ren med trykluft, da det også kan være skidt i kontakten fra olien, som du sikkert ved, så kan varm olie danne en harpiks lignende overflade, dette vil også være medvirkende til at membranen i din olietryksmåler/kontakt går lidt "trægt".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 11-02-04 08:02

Jeg har fået skiftet min olietryks kontakt, den sider vist nede på bloken og ligner lidt et tændrør er det den vi snakker om? den er helt ny!

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:06

Hejsa igen
Jamen hvis den er helt ny, så er det sikkert din motor (kanalerne til måleren), som har den omtalte harpiks dannelse. Det vil nok ikke være helt smart at få din motor skyllet igennem... og dog, men her vil jeg konsultere mit værksted FØR du begynder med en invendig rensning af motoren med skylleolie osv.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:14

NB: Ja den ku' godt ligne et lille "tændrør" skruet ind i motor-blokken

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 11-02-04 08:21

Olie lampen SKAL lyse et øjeblik når du tænder bilen (lampe test), lige som alle de andre kontrol lamper du har.
Ellers ved du reelt ikke om pæren er sprunget.


Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:33

Enig med thulin... troede vi snakkede om et ekstremt langt tidsrum

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:36

Thulin... hvis din olielampe var 4-10 sek. om at slukke, så er det pokker ta' mig lang tid for en motor at køre UDEN smørring. Enig i at lampen skal tænde når du drejer nøglen (tænding), men den SKAL pokker ta' mig ikke være tændt når motoren kører, hverken 4 eller 5 sekunder

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:40

NB: Bragesvej... nu kunne det også være din check-valve (returtryksventil), men det går jeg ud fra dit værksted har tjækket, du skriver jo du lige har skiftet pumpen. Kan ikke liiiige huske om den sidder i din oliepumpe eller et andet sted på en Opel.

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 08:44

Bragesvej, nu for at der ikke skal gå alt for meget problem i det her, så lev med din lampe lyser lidt - slå dig til tåls med det! Årsagen til denne bemærkning er at di skriver følgende:
Citat
Opel siger at den skaber tryk med det samme


Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 11-02-04 09:16

Kan det have noget med mit kørelys relæ at gøre det tænder jo først når olielampen slukker, lampen slukker med det samme når motoren er varm!

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 20 point
Dato : 11-02-04 09:32

Det tvivler jeg på, måske nærmere udluftning af smørekanalen op til din trykkontakt. Husk at din motorolie er tyk som bare... ind til motoren er varm, altså skal det lige "mosle" sig vej op til kontakten. Når olien er varm og tyndere finder det lettere vejen + dræner også hurtigere af igen.
Når nu Opel værkstedet siger god for at dit olietryk er OK! Så bør der ikke være problemer, ikke andet end det irriterende moment i at lampen ikke lige slukker hurtigt nok... og du så får dårlige nerver
Alle "gamle" biler har "et eller andet", ja for den sags skyld også nye biler
Søren

Kommentar
Fra : geu


Dato : 11-02-04 10:20

Når en bil er lang tid om og slukke olielampen er der forde den ikke laver tryk hurtig nok.
Og Opel har skifte din olie pumpe er noget svineri, det er ikke den der laver olietryk.. Men det er hovdelejerne.
Når de ikke laver tryk hurtig nok, kan det skyldes de er slidt eller olien er for gammel/dårlig.

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 10:39

Vås... oliepumpen laver olietryk, hovedlejerne... ja gæt engang, det er ET af stederne du kan miste trykket, men de laver pokker ta' mig ikke olietrykket - siden hvornår er hovedlejer blevet til en oliepumpe som levere tryk?
Jeg troede de bar krumtappen

Kommentar
Fra : geu


Dato : 11-02-04 11:11

Nu har jeg som mekanik er aldrig set en oliepumpe være defekt så den ikke kunne lave tryk.. Men der imod slidte lejer der har været årsag til lavt olietryk.
Hvis du læser på http://www.powerpage.dk/ vil du kunne se dette.

Det høje olietryk bestemmes af pumpens overtryks ventil, og det er normalt ikke her at problemerne ses.
Hvis olietrykket er for lavt i tomgang, kan det skyldes at dine lejer er så slidte, at olien løber lige igennem lejerne (for meget luft imellem aksel og leje). Det kan også være din oliepumpe der er defekt eller slidt. Hvis der er problemer med olietrykket ved lave omdrejninger skal motoren kontrolleres nøje igennem


Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 11:26

Det er jo liiige det jeg siger ik'?
Mon ikke vi kan gå ud fra den er tjekket igennem hos Opel da de lige har skiftet pumpen ud og samtidigt sagt OK! for at olietrykket er som det skal være... nu skal vi jo ikke male fanden på vægen.
Søren

NB: Jeg er så lidt mere af udd. end automekaniker, hvis det endelig skal komme til det. Dog er jeg vant til diesel-hakkere, dem af den STORE slags (helt op til 25.000 Hk har jeg rodet med).

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 11:47

Inden vi er færdige med den her, så har Bragesvej fået dårlige nerver og købt en ny bil
Det er vel også ved at være tiden for en 1.4 (set på tidligere spørgsmål) og med 132.000 på bagen
Afhænger selvfølgelig af kørselsforbrug og ikke mindst økonomien.
Søren

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 11-02-04 12:07

Clan: Det er vel også ved at være tiden for en 1.4 (set på tidligere spørgsmål) og med 132.000 på bagen


Fanden heller, den køre 250000, bare rolig den er sku ikke til at slide op

Hvor har du læst det henne du snakker om? (Tiden er inde for en 1,4)

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 12:35

Nåhhh! Det dunder skam ikke så dybt, det er skam bare min egen lille isme', jeg kommer med. Har det med at udskifte biler, når de når 100.000 eller 5 år. Ikke noget personligt i det Bragesvej
Lillemor hjemme hos os har en Astra 1.6 (Daewo Lanos 1.6 GT - 106 hk) fin lille øse og til 138.000 for en sprit ny - ja det er en Astra 1.6 motor og undervogn, bare strikket sammen ude i østen (Korea).

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 11-02-04 12:37

Ok Godt ord igen...Hade en Ascona der gik 250000 uden problemer, faktisk den bedste bil jeg har haft

Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 12:39

Hovsa... glemte at svare på hvor jeg fandt det med de 1,4
Skrev du ikke selv på http://www.kandu.dk/dk/spg/32632
Citat
Opel Astra 1,4 i med elektrisk monopoint indsprøjtning


Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 11-02-04 12:42

Nå jeg må hellere i gang med at lave noget (eller få andre til det), sidder rent faktisk bag en af DONG's computere ude midt i Nordsøen på en boreplatform.
Hygge...
Søren

NB: Held og lykke med Opellaen

Kommentar
Fra : sir_kaj


Dato : 12-02-04 23:42

Hej Opel ejer
Måske er ventilsædet, der sidder oppe under oliefilteret væk ( slidt op )
Hvis oliefiltret er afmonteret ,så sidder der et ventil sæde incl. en fjeder + en stålkugle
Det er sådant at hvis oliefiltret skulle blive tæt, så skal denne kugle + fjeder blive
presset opad. ( olietryk reduceres)
Derved undgår man at oliefiltret , eller andet ville blive utæt.
Denne fjeder + kugle kører op og ned med omdrejninger af motoren.
Man opdager faktisk ikke at opslidt kugle og fjeder falder ned når filteret skiftes.
kc

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej


Dato : 18-02-04 11:10

Tak for svaret CLAN.
                        

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 20-02-04 09:29

Kan en tykker olie for olie lampen til at slukke hurtiger, for sjovt er det efter de har skiftet olien til 5/40 så er det med lampen sket, og er olien ikke lige lovlig tynd efter bilens alder og km? vil det hjælpe at skifte til en tykker olie feks 10/40,
mente bare der ville gå længer tid før den ville skabe tryk med en tykker olie?




Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste