|
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 11-02-04 07:55 |
|
Hejsa Bragesvej
Det er ikke fordi din olie er for tynd, nærmere modsat - hvis noget!
Jeg vil tro det er din olietrykskontakt. Din olie trykker på en lille membran igennem et dyssehul, som så slutter den elektriske strømkreds. Altså tager det længere tid for afdræning af olien (igennem blænden), hvis olien er tyk end hvis olien er tynd.
Prøv at rense kontakten med diesel olie og blæs den ren med trykluft, da det også kan være skidt i kontakten fra olien, som du sikkert ved, så kan varm olie danne en harpiks lignende overflade, dette vil også være medvirkende til at membranen i din olietryksmåler/kontakt går lidt "trægt".
Hygge...
Søren
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 11-02-04 08:06 |
|
Hejsa igen
Jamen hvis den er helt ny, så er det sikkert din motor (kanalerne til måleren), som har den omtalte harpiks dannelse. Det vil nok ikke være helt smart at få din motor skyllet igennem... og dog, men her vil jeg konsultere mit værksted FØR du begynder med en invendig rensning af motoren med skylleolie osv.
Hygge...
Søren
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 11-02-04 08:21 |
|
Olie lampen SKAL lyse et øjeblik når du tænder bilen (lampe test), lige som alle de andre kontrol lamper du har.
Ellers ved du reelt ikke om pæren er sprunget.
| |
| Accepteret svar Fra : CLAN | Modtaget 20 point Dato : 11-02-04 09:32 |
|
Det tvivler jeg på, måske nærmere udluftning af smørekanalen op til din trykkontakt. Husk at din motorolie er tyk som bare... ind til motoren er varm, altså skal det lige "mosle" sig vej op til kontakten. Når olien er varm og tyndere finder det lettere vejen + dræner også hurtigere af igen.
Når nu Opel værkstedet siger god for at dit olietryk er OK! Så bør der ikke være problemer, ikke andet end det irriterende moment i at lampen ikke lige slukker hurtigt nok... og du så får dårlige nerver
Alle "gamle" biler har "et eller andet", ja for den sags skyld også nye biler
Søren
| |
| Kommentar Fra : geu |
Dato : 11-02-04 10:20 |
|
Når en bil er lang tid om og slukke olielampen er der forde den ikke laver tryk hurtig nok.
Og Opel har skifte din olie pumpe er noget svineri, det er ikke den der laver olietryk.. Men det er hovdelejerne.
Når de ikke laver tryk hurtig nok, kan det skyldes de er slidt eller olien er for gammel/dårlig.
| |
| Kommentar Fra : geu |
Dato : 11-02-04 11:11 |
|
Nu har jeg som mekanik er aldrig set en oliepumpe være defekt så den ikke kunne lave tryk.. Men der imod slidte lejer der har været årsag til lavt olietryk.
Hvis du læser på http://www.powerpage.dk/ vil du kunne se dette.
Det høje olietryk bestemmes af pumpens overtryks ventil, og det er normalt ikke her at problemerne ses.
Hvis olietrykket er for lavt i tomgang, kan det skyldes at dine lejer er så slidte, at olien løber lige igennem lejerne (for meget luft imellem aksel og leje). Det kan også være din oliepumpe der er defekt eller slidt. Hvis der er problemer med olietrykket ved lave omdrejninger skal motoren kontrolleres nøje igennem
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 11-02-04 11:26 |
|
Det er jo liiige det jeg siger ik'?
Mon ikke vi kan gå ud fra den er tjekket igennem hos Opel da de lige har skiftet pumpen ud og samtidigt sagt OK! for at olietrykket er som det skal være... nu skal vi jo ikke male fanden på vægen.
Søren
NB: Jeg er så lidt mere af udd. end automekaniker, hvis det endelig skal komme til det. Dog er jeg vant til diesel-hakkere, dem af den STORE slags (helt op til 25.000 Hk har jeg rodet med).
| |
| Kommentar Fra : Bragesvej |
Dato : 11-02-04 12:07 |
|
Clan: Det er vel også ved at være tiden for en 1.4 (set på tidligere spørgsmål) og med 132.000 på bagen
Fanden heller, den køre 250000, bare rolig den er sku ikke til at slide op
Hvor har du læst det henne du snakker om? (Tiden er inde for en 1,4)
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 11-02-04 12:42 |
|
Nå jeg må hellere i gang med at lave noget (eller få andre til det), sidder rent faktisk bag en af DONG's computere ude midt i Nordsøen på en boreplatform.
Hygge...
Søren
NB: Held og lykke med Opellaen
| |
| Kommentar Fra : sir_kaj |
Dato : 12-02-04 23:42 |
|
Hej Opel ejer
Måske er ventilsædet, der sidder oppe under oliefilteret væk ( slidt op )
Hvis oliefiltret er afmonteret ,så sidder der et ventil sæde incl. en fjeder + en stålkugle
Det er sådant at hvis oliefiltret skulle blive tæt, så skal denne kugle + fjeder blive
presset opad. ( olietryk reduceres)
Derved undgår man at oliefiltret , eller andet ville blive utæt.
Denne fjeder + kugle kører op og ned med omdrejninger af motoren.
Man opdager faktisk ikke at opslidt kugle og fjeder falder ned når filteret skiftes.
kc
| |
| Godkendelse af svar Fra : Bragesvej |
Dato : 18-02-04 11:10 |
| | |
| Kommentar Fra : Bragesvej |
Dato : 20-02-04 09:29 |
|
Kan en tykker olie for olie lampen til at slukke hurtiger, for sjovt er det efter de har skiftet olien til 5/40 så er det med lampen sket, og er olien ikke lige lovlig tynd efter bilens alder og km? vil det hjælpe at skifte til en tykker olie feks 10/40,
mente bare der ville gå længer tid før den ville skabe tryk med en tykker olie?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|