/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Et par spørgsmål...
Fra : CiaoStyrer
Vist : 579 gange
86 point
Dato : 29-01-04 18:27

Nu får du hele historien da' det måske så er lidt nemmere at svare på mine spørgsmål..

Nu har jeg samlet min ciao, først tog jeg en kompresser og blæste alle metal korn væk. Derefter dyppede jeg lejerne i benzin og kørte dem et par gange rundt, så satte jeg krumtappen på den lille motor-blok (højre, tror jeg) og bankede på enden af krumtappen, indtil den var helt nede. Jeg satte den på den anden motor-blok og begyndte at slå på den højre og den kom langsomt ned, efter lang tids slåen med en gummi hammer, kunne jeg stramme med boltende, det gav et par underlige knæk lyde men jeg fik den helt stramt til...

Men jeg opdager at den køre rimelig hårdt rundt, hvorfor gør den det..?? Hvor hård skal modstanden være normalt..?? Er det en forkert motode jeg har brugt..?? Hvad kan jeg gøre ved det..??

Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om det hele holdt tæt, og smøre/rense lidt, så jeg satte en prop for studsen og hældte benzin med lidt olie ned, og opdager så, at der fosser benzin ud af simmerringen... Skal simmerringen være tæt...?? Måske var det fordi da jeg pustede med kopresseren at den lille fjeder i simmer ringen fløj op og jeg så bare satte den i igen...

Hvordan skal koblingsbakkerne vende..??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 96 point
Dato : 29-01-04 19:06

Det er helt fint at den går lidt stramt, den skal jo lige køres til, og knæk lydene kom nok kun fordi lejet satte sig bedre på plads.
Men ikke alle lejer kan vendes frit, som jeg har skrevet til dig før, skal de vende "hulningen udad" Men har du vendt dem som de gamle er det ok. Men du skulle nok lige have givet dem en sjat olie, og ikke benzin, men du starter nok lidt langsomt, og så varer det ikke længe før de får smøring.
Krumtaphuset bør være helt tæt, og fjederen er nok fint på plads, MEN MEN, fjederen kan ikke hoppe af udvendig, da simmerringen så vender forkert.
Det hule af simmerringen, skal vende ind mod lejet, altså ind mod krumtaphuset.
Du skal forestille dig at der bliver overtryk inde i krumtaphuset. Dette tryk påvirker læberne på simmerringen, så de trykkes fast ind mod krumtapakselen.
Og forøvrigt, smadrer man dem let hvis man skal banke dem på plads, når man banker på "fjedersiden" Hvorimod de er forstærket på den plane "Bankeside"
Hvis du har vendt dem forkert som jeg formoder, er det klart de ikke er helt tætte, og jeg kan ikke sige om de kan bruges igen.
Hvis du piller dem forsigtig ud, kan det da godt være de kan genbruges, men så får du lige et tip: Giv dem udvendig (der hvor de sidder fast på krumtaphuset, en tynd film af flydende pakning.
Koplings bakkerne? kan de vende forkert, ja måske, men du kan da se hvordan i Thansens katalog. (Nogle fandner at få på plads)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 29-01-04 20:16

Okay mange tak.. Jeg har ikke skiftet simmerring, men jeg har boret indsugningen op så der kom metal spåner ned i simmerringen der hvor fjedren sidder, så jeg har givet den en tur med en luft kompresser så fjederen blæste op, det med overtrykket vil det sige at simmerengen først er tæt når man tænder den....?? Skal jeg skifte simmerring...?? Kan jeg skifte den uden at skilde den ad.....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-01-04 21:08

Du skal/bør skifte simmerringe der er en i hver ende af krumtapakselen, ja de kan fint skiftes med krumtapakselen monteret.
De/den simmerring må være slidt, og vil tage en del falsk luft ind, selvom den bliver lidt tættere ved kørsel.
De brækkes af med en skruetrækker, hullet renses, og nye bankes forsiktig ind feks. med en top fra et topnøglesæt.
Men for at skifte den på tændingssiden skal du måske have spoler af for at komme til. Tag og skift platiner med det samme, rens de nye platiners kontakter af for fedt, når de monteres.
Rens også magnetsvinghjulet af for overfladerust indvendig med sandpapir.
Kan du ikke lige fortælle mig om platiner og spoler sidder på en bagplade, eller er de skruet direkte ind i gevind der er skåret i krumtaphuset?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 29-01-04 22:34

Mange mange mange!! tak for hjælpen (igen, igen)...

Der er kun en simmerring på en ciao, den sidder på tændingssiden... Der sidder 2 spoler (lysspole og fødespole), et platin sæt, og en kondensator, jeg mener det hele sidder i nogle gevind...

Nu har jeg næsten det hele samlet, så jeg prøver lige om det går, ellers må jeg jo bare skifte simmerring..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-01-04 00:56

Ok ja det er nok skåret gevind til tændingen.
Men der må nu være simmerringe på begge sider af krumtapakselen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 30-01-04 14:43

Der sidder kun en simmerring...... Jeg har lige haft den helt skildt ad...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-01-04 16:15

OK, så må du igang med at samle, men du har allerede en der kører ikke?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 30-01-04 17:24

Nej den køre ikke, nu bruger jeg den bare til resserve dele... jeg regner med at få den op og køre her i wekenden, men nu har jeg fået et lille problem med karburatoren, et af gevindende, som sidder foroven, er blevet ødelagt, så det fikser jeg lige i morgen, tror jeg har en løsning på problemet.....